HARMONOGRAMY I TEMATYKA

Harmonogram zajęć z przedmiotu Psychologia jest zgodny z obowiązującym planem zajęć umieszczonym na stronie internetowej Wydziału Nauk o Zdrowiu: http://wnoz.uwm.edu.pl/sites/default/files/download/201910/rm_ii_rok_2019_22.10.pdf

Osobą prowadzącą ćwiczenia i seminarium jest mgr psych. klin. Kamila J. Regin.

TEMATYKA ĆWICZEŃ:

1. Psychologia kliniczna, jako nauka, główne nurty badawcze. Zajęcia wprowadzające, prezentacja poszczególnych zagadnień przewidzianych do realizacji w roku akademickim. Omówienie standardów przedmiotu. Wytyczenie zadań krótko i długo terminowych względem nauki przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę uzależnień w tym w obszar zaburzeń odżywiania.

2. Zaburzenia rozpoczynające się we dzieciństwie i okresie adolescencji. Upośledzenie umysłowe. Całościowe zaburzenia rozwojowe – autyzm dziecięcy, Zespół Reta, Zespół Aspergera. Zaburzenia występujące we wczesnym dzieciństwie – zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, reaktywne zaburzenia przywiązania, pica, stereotypie ruchowe – etiologia, charakterystyka zaburzeń, konsekwencje dla funkcjonowania rodziny. Stres , choroba i radzenie sobie - różnice indywidualne w postawie wobec choroby.

3. Zaburzenia rozpoczynające się w wieku szkolnym – specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania – etiologia, charakterystyka, możliwości terapeutyczne wobec w/w zaburzeń. Zaburzenia rozpoczynające się w wieku dorastania – zaburzenia obsesyjno – kompulsywne, zaburzenia dysocjacyjne, zaburzenia psychotyczne. Etiologia, charakterystyka oraz formy terapii. Stany zaburzeń po urazach mózgu: afazja, apraksja, hemiplegia, hemianopsia, apraksja, dysfagia.

4. Zaburzenia nastroju. Zaburzenia lękowe. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną. Zespół stresu pourazowego. Neuroanatomia i biochemia stresu. Zaburzenia nerwicowe. Zaburzenia osobowości.

5. Organiczne zaburzenia psychiczne i zespoły objawów. Relacja terapeutyczna z osobami w wieku podeszłym, zasady terapii. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie i społeczeństwie – stany po urazach czaszkowo-mózgowych oraz guzach mózgu. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi. Kolokwium weryfikujące wiedzę.

TEMATYKA SEMINARIUM:

1. Organiczne zaburzenia psychiczne i zespoły objawów. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie i społeczeństwie – stany po urazach czaszkowomózgowych oraz guzach mózgu. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi.

2. Pojęcie uzależnienia – etiologia, przebieg, leczenie. Zaburzenia związane z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych. Uzależnienie psychiczne oraz fizyczne. Interwencja terapeutyczna wobec uzależnionego.

3. Zaburzenia nastroju - etiologia w ujęciu czynników predysponujących, wyzwalających, utrwalających zaburzenia. Zaburzenia odżywiania.

TEMATYKA WYKŁADÓW:  znajduje się w sylabusie przedmiotu oraz w Katedrze Psychologii i Nauk Społecznych w Medycynie.