HARMONOGRAMY I TEMATYKA
Harmonogram zajęć z przedmiotu Psychologia jest zgodny z obowiązującym planem zajęć umieszczonym na stronie internetowej Wydziału Nauk o Zdrowiu: http://wnoz.uwm.edu.pl/kierunki-studiow/plany-i-harmonogramy-zajec/kierunek-ratownictwo-medyczne/rok-i-0
Osobą prowadzącą ćwiczenia i seminarium jest mgr psych. klin. Kamila J. Regin.
TEMATYKA ĆWICZEŃ:
1. Psychologia, jako nauka, główne nurty badawcze. Zajęcia wprowadzające, prezentacja poszczególnych zagadnień przewidzianych do realizacji w roku akademickim. Omówienie standardów przedmiotu. Wytyczenie zadań krótko i długo terminowych względem nauki przedmiotu. Biologiczne ujęcie psychologii – rola układu nerwowego.
2. Temperament – koncepcje temperamentu wg Hipokratesa, Galena, Sheldona, Kretschmera, Pawłowa, Sterelaua. Temperament a sprawność działania jednostki – rola układu nerwowego. Autodiagnoza cech temperamentalnych – testem FCZ-KT. Przełożenie wiedzy o temperamencie na praktykę w pracy ratownika medycznego z pacjentem.
3. Procesy poznawcze – spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie oraz inteligencja. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka. Jak można wykorzystywać wiedzę o procesach poznawczych w pracy ratownika medycznego?
4. Mechanizmy wzbudzania emocji i motywacji – aspekt biologiczny i psychologiczny. Cztery systemy wzbudzania emocji według Izarda. Wzajemne oddziaływanie na siebie emocji i procesów poznawczych. Wpływ emocji na życie człowieka - mechanizm regulacji emocji. Uczucia jako „drogowskaz” dla prawidłowego funkcjonowania.
5. Czym jest osobowość człowieka? Wybrane koncepcje osobowości na podstawie teorii PEN – koncepcja trzech superczynników osobowości w ujęciu Eysenca. Autodiagnoza zasobów osobowościowych. Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. Złożoność mechanizmów motywacyjnych - motywacja w podejściu psychodynamicznym, behawiorystycznym, humanistycznym oraz poznawczym.
TEMATYKA SEMINARIUM:
1. Ogólne pojęcie stresu. Rola układu nerwowego w reakcji stresowej. Modele stresu.
2. Charakterystyka zjawiska – zaburzenia stresowe pourazowe ( PTSD ). Rola funkcji poznawczych w stanach przeżytej traumy. Ostra reakcja na stres – klasyfikacja ICD 10, omówienie kryteriów diagnostycznych. Współwystępowanie innych zaburzeń wraz z PTSD. Wzajemne oddziaływanie na siebie emocji i procesów poznawczych.
3. Zdrowie i choroba z perspektywy psychologii - sposoby rozumienia człowieka w zdrowiu i chorobie. Zniekształcenia obrazu własnego ja, jako jeden z wymiarów autoagresji – od operacji plastycznych po zachowania samobójcze.
4. Czynniki ryzyka rozwojowego od poczęcia przez okres wczesnego dzieciństwa. Rola relacji matka – dziecko. Stres podczas ciąży a późniejsze konsekwencje rozwojowe dla dziecka. Wpływ odżywiania na rozwój mózgu dziecka. Czynniki ryzyka wpływające na rozwój psychomotoryczny dziecka – przegląd wybranych artykułów naukowych.
5. Zdrowie i choroba w ujęciu integralnym, rola odporności psychicznej.
TEMATYKA WYKŁADÓW:
Dostępna w sylabusie przedmiotu oraz w Katedrze Psychologii i Nauk Społecznych w Medycynie.