Tematyka zajęć
PRZEDMIOT: REHABILITACJA
Wykłady:
1. Polska szkoła rehabilitacji. Ogólnoustrojowe konsekwencje bezruchu po urazach ośrodkowego układu nerwowego, udarach i urazach wielonarządowych. Metody postępowania rehabilitacyjnego. Fizjoterapia. Sprzęt i urządzenia specjalistyczne w rehabilitacji.
2. Mózgowe porażenie dziecięce. Plastyczność mózgu. Metody usprawniania i leczenia spastyczności. Wyposażenie rehabilitacyjne, zaopatrzenie ortopedyczne.
3. Wady postawy wieku rozwojowego, statyka ciała, rozpoznanie, urządzenia pomiarowe, profilaktyka i rehabilitacja. Boczne skrzywienia kręgosłupa - metody leczenia i ocena wyników terapii.
4. Wrodzone deformacje kręgosłupa, diagnostyka, postępowanie przed i pooperacyjne.
5. Amputacje kończyn, rehabilitacja kikuta, zaopatrzenie ortopedyczne, protezy, ortozy, zaopatrzenie rehabilitacyjne.
Ćwiczenia:
1. Badanie ortopedyczne. Planowanie rehabilitacji po endoprotezowaniu, w chorobie zwyrodnieniowej
2. Badanie neurologiczne. Planowanie rehabilitacji po urazach rdzenia, czaszkowo – mózgowych, mózgowe porażenie dziecięce.
3.Nauka profilaktyki bólów kręgosłupa – zajęcia praktyczne.
4. Skolioza, Choroba Scheuermanna, wady postawy – wywiad, badanie, rtg.
5. Bóle kręgosłupa - wywiad, badanie, rehabilitacja.
Seminarium:
1. Rehabilitacja neurologiczna I: rehabilitacja po urazach rdzenia, neuroplastyczność.
2. Rehabilitacja ortopedyczna: w chorobie zwyrodnieniowej, po endoprotezoplastyce.
3. Rehabilitacja neurologiczna II: po urazach czaszkowo- mózgowych z zaburzeniami świadomości i bez, udarach, ICF.
4. Zespoły bólowe kręgosłupa – dyskopatia odcinka C i L.
5. Rehabilitacja wieku rozwojowego - opóźnienie rozwoju, mózgowe porażenie dziecięce, skoliozy
PRZEDMIOT: ZAJĘCIA FAKULTATYWNE: PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ ODŻYWIANIA
I. WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI ZABURZEŃ ODŻYWIANIA
1. Epidemiologia.
2. Przyczyny.
3. Skutki i koszty.
II. NIESPECYFICZNE ZABURZENIA ODŻYWIANIA
1. Rozumienie integralności biopsychospołecznej sfery funkcjonowania człowieka.
2. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC: 0 – 3R w obszarze zaburzeń odżywiania.
3. „Mutacja cywilizacji”- diabulimia, pregoreksja, alkoreksja, bigoreksja, ortoreksja, hiperfagia, anarchia żywieniowa, selektywne spożywanie pokarmów.
III. ANOREKSJA NERVOSA
1. Patogeneza anoreksji nervosy
2. Diagnoza różnicowa anoreksji, skutki somatyczne i psychiczne.
3. Obraz osobowości - dysharmonia w poczuciu „ja”.
IV. SYSTEMOWE ROZUMIENIE ANOREKSJI NERVOSY
1. Teorie systemowe – rodzina, jako potencjalny predykator zaburzeń.
2. Genogram – metoda rozumienia przekazu pokoleniowego.
V. ZABURZENIA ODŻYWIANIA ZWIĄZANE Z OBŻARSTWEM PSYCHICZNYM
1. Zespół jedzenia nocnego, obżarstwo kompulsywne, otyłość – charakterystyka zaburzeń.
2. Bulimia nervosa – patogeneza, diagnoza, leczenie.
VI. LECZENIE ZABURZEŃ ODŻYWIANIA
1. Rola psychoterapii w leczeniu zaburzeń odżywiania.
2. Szkoły i kierunki w psychoterapii.
VII. DLACZEGO JEMY LUB NIE JEMY? – UJĘCIE PRAKTYCZNE
1. Testy przesiewowe diagnozujące zaburzenia odżywiania.
2. Inteligencja cielesna, jeden z wymiarów głodu i sytości.
3. Jak zapobiegać zaburzeniom odżywiania? Profilaktyka.