Harmonogram zajęć

Harmonogram szczegółowy ćwiczeń i seminarium

Psychologia ogólna

Kierunek: Dietetyka, Rok I

Rok akademicki 2017/2018

 

 

Gr

Data

Godzina

 

Tematyka ćwiczeń i seminariów

Nr ćw.

Tematyka ćw.

Metody oceny

Nr sem.

Tematyka sem.

Metody oceny

1

05.10.2017-07.12.2017

(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium)

11:45-14:00

Ćwiczenie 1.

1. Psychologia, jako nauka, główne nurty badawcze. Zajęcia wprowadzające, prezentacja poszczególnych zagadnień przewidzianych do realizacji w roku akademickim. Omówienie standardów przedmiotu. Wytyczenie zadań krótko i długo terminowych względem nauki przedmiotu. Mózg i układ nerwowy - biologiczne podstawy psychologii.

 

Ocena pracy i współpracy w grupie. Udział w dyskusji.

 

Seminarium 1.

Współczesne nurty badawcze w psychologii ogólnej na podstawie najnowszych badań naukowych, wybór tematyki z artykułów naukowych. Procesy poznawcze a codzienność funkcjonowania.

Ocena pracy i współpracy w grupie. Udział w dyskusji

2

13.10.2017-15.12.2017

 

(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium)

12.45–15.00

Ćwiczenie 2.

2. Temperament – koncepcje temperamentu wg Hipokratesa, Galena, Sheldona, Kretschmera, Pawłowa, Sterelaua. Temperament a sprawność działania jednostki – rola układu nerwowego. Autodiagnoza cech temperamentalnych – testem FCZ-KT. Przełożenie wiedzy o temperamencie na praktykę w pracy dietetyka z pacjentem.

Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny.

Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna.

Seminarium 2.

Zawiadowcy emocji i motywacji – mózg, biologizm, psychika Przegląd wybranych artykułów naukowych z obszaru najnowszych badań eksperymentalnych z obszaru psychologii emocji i motywacji.- Osobowość całościowe rozumienie człowieka – przegląd wybranej literatury.

Pisemne i ustne sprawozdanie. Udział w dyskusji. Ocena pracy i współpracy w grupie.

3

05.10.2017-07.12.2017

 

(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium)

9:15-11:30

Ćwiczenie 3.

Procesy poznawcze – spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie oraz inteligencja. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka. Jak można wykorzystywać wiedzę o procesach poznawczych w pracy dietetyka?

Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna

Seminarium 3.

Czynniki ryzyka rozwojowego od poczęcia przez okres wczesnego dzieciństwa. Rola relacji matka – dziecko. Stres podczas ciąży a późniejsze konsekwencje rozwojowe dla dziecka. Wpływ odżywiania na rozwój mózgu dziecka. Czynniki ryzyka wpływające na rozwój psychomotoryczny dziecka – przegląd wybranych artykułów naukowych.

Pisemne i ustne sprawozdanie. Udział w dyskusji. Ocena pracy i współpracy w grupie

4

11.10.2017-20.12.2017

 

(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium)

14:30-16:45

Ćwiczenie 4.

Mechanizmy wzbudzania emocji – aspekt biologiczny i psychologiczny. Cztery systemy wzbudzania emocji według Izarda. Wzajemne oddziaływanie na siebie emocji i procesów poznawczych. Wpływ emocji na życie człowieka - mechanizm regulacji emocji. Uczucia jako „drogowskaz” dla prawidłowej diety.

Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny.

Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna.

5

11.10.2017-20.12.2017

 

(3 ostatnie spotkanie tematyka seminarium)

8:00-10:15

 

Ćwiczenie 5.

Czym jest osobowość człowieka? Wybrane koncepcje osobowości na podstawie teorii PEN – koncepcja trzech superczynników osobowości w ujęciu Eysenca. Autodiagnoza zasobów osobowościowych. Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. Złożoność mechanizmów motywacyjnych - motywacja w podejściu psychodynamicznym, behawiorystycznym, humanistycznym oraz poznawczym.

Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna

 

Ćwiczenie 6.

Wprowadzenie do psychologii rozwojowej – cykl życia człowieka. Okres prenatalny, noworodkowy oraz niemowlęcy. Rozwój w okresie dzieciństwa – wczesne, średnie, późne. Okres dorastania. Rozwój w okresie dorosłości – wiek młodzieńczy, wiek dorosły. Etapy ludzkiego życia w ujęciu starości. Charakterystyka rozwoju człowieka.

Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny.

Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna.

Ćwiczenie 7.

Psychologia w codzienności człowieka – pożywianie i procesy trawienne. Integralność procesów psychicznych w reakcjach organizmu. Oddziaływanie smaku i procesów trawiennych na poczucie głodu i sytości w interakcji procesów emocjonalnych oraz poznawczych. Podwzgórze a regulacja odżywiania – mechanizm nałogowego regulowania emocji. Kolokwium weryfikujące wiedzę.

Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia.

Prezentacja multimedialna