Harmonogram zajęć
Harmonogram szczegółowy ćwiczeń i seminarium
Psychologia ogólna
Kierunek: Dietetyka, Rok I
Rok akademicki 2017/2018
Gr | Data | Godzina
| Tematyka ćwiczeń i seminariów | Nr ćw. | Tematyka ćw. | Metody oceny |
Nr sem. | Tematyka sem. | Metody oceny | ||||
1 | 05.10.2017-07.12.2017 (3 ostatnie spotkania tematyka seminarium) | 11:45-14:00 | Ćwiczenie 1. | 1. Psychologia, jako nauka, główne nurty badawcze. Zajęcia wprowadzające, prezentacja poszczególnych zagadnień przewidzianych do realizacji w roku akademickim. Omówienie standardów przedmiotu. Wytyczenie zadań krótko i długo terminowych względem nauki przedmiotu. Mózg i układ nerwowy - biologiczne podstawy psychologii.
| Ocena pracy i współpracy w grupie. Udział w dyskusji.
| |
Seminarium 1. | Współczesne nurty badawcze w psychologii ogólnej na podstawie najnowszych badań naukowych, wybór tematyki z artykułów naukowych. Procesy poznawcze a codzienność funkcjonowania. | Ocena pracy i współpracy w grupie. Udział w dyskusji | ||||
2 | 13.10.2017-15.12.2017
(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium) | 12.45–15.00 | Ćwiczenie 2. | 2. Temperament – koncepcje temperamentu wg Hipokratesa, Galena, Sheldona, Kretschmera, Pawłowa, Sterelaua. Temperament a sprawność działania jednostki – rola układu nerwowego. Autodiagnoza cech temperamentalnych – testem FCZ-KT. Przełożenie wiedzy o temperamencie na praktykę w pracy dietetyka z pacjentem. | Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna. | |
Seminarium 2. | Zawiadowcy emocji i motywacji – mózg, biologizm, psychika Przegląd wybranych artykułów naukowych z obszaru najnowszych badań eksperymentalnych z obszaru psychologii emocji i motywacji.- Osobowość całościowe rozumienie człowieka – przegląd wybranej literatury. | Pisemne i ustne sprawozdanie. Udział w dyskusji. Ocena pracy i współpracy w grupie. | ||||
3 | 05.10.2017-07.12.2017
(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium) | 9:15-11:30 | Ćwiczenie 3. | Procesy poznawcze – spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie oraz inteligencja. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka. Jak można wykorzystywać wiedzę o procesach poznawczych w pracy dietetyka? | Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna | |
Seminarium 3. | Czynniki ryzyka rozwojowego od poczęcia przez okres wczesnego dzieciństwa. Rola relacji matka – dziecko. Stres podczas ciąży a późniejsze konsekwencje rozwojowe dla dziecka. Wpływ odżywiania na rozwój mózgu dziecka. Czynniki ryzyka wpływające na rozwój psychomotoryczny dziecka – przegląd wybranych artykułów naukowych. | Pisemne i ustne sprawozdanie. Udział w dyskusji. Ocena pracy i współpracy w grupie | ||||
4 | 11.10.2017-20.12.2017
(3 ostatnie spotkania tematyka seminarium) | 14:30-16:45 | Ćwiczenie 4. | Mechanizmy wzbudzania emocji – aspekt biologiczny i psychologiczny. Cztery systemy wzbudzania emocji według Izarda. Wzajemne oddziaływanie na siebie emocji i procesów poznawczych. Wpływ emocji na życie człowieka - mechanizm regulacji emocji. Uczucia jako „drogowskaz” dla prawidłowej diety. | Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna. | |
5 | 11.10.2017-20.12.2017
(3 ostatnie spotkanie tematyka seminarium) | 8:00-10:15
| Ćwiczenie 5. | Czym jest osobowość człowieka? Wybrane koncepcje osobowości na podstawie teorii PEN – koncepcja trzech superczynników osobowości w ujęciu Eysenca. Autodiagnoza zasobów osobowościowych. Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. Złożoność mechanizmów motywacyjnych - motywacja w podejściu psychodynamicznym, behawiorystycznym, humanistycznym oraz poznawczym. | Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna | |
| Ćwiczenie 6. | Wprowadzenie do psychologii rozwojowej – cykl życia człowieka. Okres prenatalny, noworodkowy oraz niemowlęcy. Rozwój w okresie dzieciństwa – wczesne, średnie, późne. Okres dorastania. Rozwój w okresie dorosłości – wiek młodzieńczy, wiek dorosły. Etapy ludzkiego życia w ujęciu starości. Charakterystyka rozwoju człowieka. | Kontrola przygotowania do zajęć – 2 pytania opisowe sprawdzian pisemny. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna. | |||
Ćwiczenie 7. | Psychologia w codzienności człowieka – pożywianie i procesy trawienne. Integralność procesów psychicznych w reakcjach organizmu. Oddziaływanie smaku i procesów trawiennych na poczucie głodu i sytości w interakcji procesów emocjonalnych oraz poznawczych. Podwzgórze a regulacja odżywiania – mechanizm nałogowego regulowania emocji. Kolokwium weryfikujące wiedzę. | Kontrola przygotowania do zajęć – pisemna analiza studium przypadku. Udział w dyskusji, ocena pracy i współpracy w grupie, ocena zdolności do samokształcenia. Prezentacja multimedialna |