SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Wydział Lekarski | |
| Sylabus przedmiotu – część A |
48SJ-CHW1 | Choroby wewnętrzne 1/8 |
ECTS: 4.0 |
|
CYKL: 2024Z |
|
TREŚCI MERYTORYCZNE
WYKŁAD 1. Zaburzenia świadomości. 2. Obrzęki i wodobrzusze. 3. Powiększenie wątroby, śledziony i węzłów chłonnych. 4. Ból - diagnostyka różnicowa. 5. Objawy i oznaki w ostrych stanach zagrożenia życia.
SEMINARIUM Jak porozumiewać się z Pacjentem i Jego rodziną. Tajemnica lekarska, uświadomiona zgoda, autonomia chorego. 2. Badanie przedmiotowe: oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne. Ocena stanu ogólnego. 3. Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi; zmiany skórne, śluzówek, paznokci i węzłów chłonnych. 4. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część I (Badanie serca i naczyń) 5. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część II (Układ oddechowy) 6. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część I 7. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część II. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydalania. 8. Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego. 9. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydzielania wewnętrznego i układu krwiotwórczego. 10. Historia choroby. Dokumentacja medyczna.
ĆWICZENIA 1. Zasady komunikacji z pacjentem. Zachowania werbalne i niewerbalne. Jak pozyskiwać zaufanie chorego. Warunki poprawnego zbierania wywiadu. Wywiad od rodziny. Schemat i zasady zbierania wywiadu lekarskiego. Wywiad w stanach szczególnych (zagrożenie życia, stany ograniczonej przytomności lub poczytalności). Kolejność, zadawanie pytań. Pytania intymne. Gromadzenie i notowanie uzyskanych danych. Wywiad z osobą młodą, dorosłym i pacjentem w wieku podeszłym. 2. Ćwiczenia scenek – student jako lekarz; prowadzący zajęcia jako pacjent. Badanie przedmiotowe. Zasady, kolejność, warunki. Ocena stanu ogólnego (pierwsze wrażenie, postawa ciała, stan świadomości, stan odżywienia, temperatura, stan nawodnienia). 3. Badanie głowy i szyi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach skóry, węzłów chłonnych, paznokci i błon śluzowych. 4. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu sercowo-naczyniowego. Badanie serca. Badanie tętna, naczyń obwodowych. 5. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu oddechowego. 6. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego. 7. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego i układu wydalania. 8. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego i narządów zmysłów. 9. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu wydzielania wewnętrznego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu krwiotwórczego. 10. Historia choroby – zaliczenie. Seminaria: 1. Jak porozumiewać się z Pacjentem i Jego rodziną. Tajemnica lekarska, uświadomiona zgoda, autonomia chorego. 2. Badanie przedmiotowe: oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne. Ocena stanu ogólnego. 3. Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi; zmiany skórne, śluzówek, paznokci i węzłów chłonnych. 4. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część I (Badanie serca i naczyń) 5. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część II (Układ oddechowy) 6. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część I 7. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część II. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydalania. 8. Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego. 9. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydzielania wewnętrznego i układu krwiotwórczego. 10. Historia choroby. Dokumentacja medyczna.
CEL KSZTAŁCENIA Umiejętność rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, umiejętność badania fizykalnego
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH
EFEKTY UCZENIA SIĘ: Wiedza:
Umiejętności:
Kompetencje społeczne:
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
LITERATURA PODSTAWOWA:
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
|
|
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B
48SJ-CHW1 ECTS: 4.0 CYKL: 2024Z | Choroby wewnętrzne 1/8
|
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Wykład | 10.0 h |
- udział w: Seminarium | 10.0 h |
- udział w: Ćwiczenia | 40.0 h |
- konsultacje | 2.0 h |
OGÓŁEM: 62.0h
2. Samodzielna praca studenta:
| ||
|
OGÓŁEM: 38.0h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100.0h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,
liczba punktów ECTS= 100.0 h : 25.0h/ECTS = 4.00 ECTS
Średnio: 4.0 ECTS
- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego | 2.48 punktów ECTS |
- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta | 1.52 punktów ECTS |