TREŚCI MERYTORYCZNE: Wykład 1. Podstawy endokrynologii. 2. Dokrewne mechanizmy regulacyjne w żywieniu człowieka. 3. Podstawy diabetologii ( typy cukrzycy, charakterystyka objawów, obraz kliniczny i różnicowanie, leczenie, powikłania). 4. Ogólne zasady leczenia żywieniowego w różnych typach cukrzycy. Seminarium 1. Choroby metaboliczne kości. 2. Otyłość. 3. Zaburzenia żywienia (anoreksja, bulimia, otyłość, zespół metaboliczny). Ćwiczenia 1. Zasady odżywiania w chorobach podwzgórza i przysadki - guzy hormonalnie czynne/ nieczynne, - niedoczynność przysadki - obraz kliniczny, rozpoznawanie. 2. Zasady odżywiania w chorobach tarczycy. 3. Zasady odżywiania w chorobach nadczynności i niedoczynności nadnerczy. 4. Leczenie żywieniowe w cukrzycy. 5. Wpływ leczenia żywieniowego na rozwój ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy. 6. Ocena wyrównania metabolicznego pacjenta z cukrzycą, dietoterapia oraz wpływ na wyrównanie cukrzycy. CEL KSZTAŁCENIA: Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych zagadnień z endokrynologii, chorób metabolicznych ze szczególnym wyróżnieniem cukrzycy. Nabycie umiejętności przeprowadzenia wywiadu, oceniającego stan odżywiania pacjenta, interpretacji wyników oraz wdrożenie leczenia żywieniowego. Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce zawodowej. Treści merytoryczne: podstawy endokrynologii. Dokrewne mechanizmy regulacyjne w żywieniu człowieka. Podstawy diabetologii (typy cukrzycy, charakterystyka objawów, obraz kliniczny i różnicowanie, leczenie, powikłania). Ogólne zasady leczenia żywieniowego w różnych typach cukrzycy. OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: Symbole efektów dyscyplinowych: M/NMP_P7S_KK++, M/NZP_P7S_KO++, M/NZP_P7S_KR++, M/NMP_P7S_UW++++, M/NZP_P7S_UW++++, M/NZP_P7S_UK++, M/NMP_P7S_UO++, M/NZP_P7S_UO++, M/NZP_P7S_UU++, M/NZP_P7S_WG+++++, M/NMP_P7S_WG+++++, M/NZP_P7S_WK ++++ Symbole efektów kierunkowych: KP7_KK1+, KP7_KK2+, KP7_KO1+, KP7_KO2+, KP7_KR1+, KP7_KR2+, KP7_UW1+, KP7_UW2+, KP7_UW3+, KP7_UW4+, KP7_UK1+, KP7_UK2+, KP7_UO1+, KP7_UO2+, KP7_UU1+, KP7_UU2+, KP7_WG1+, KP7_WG2+, KP7_WG3+, KP7_WG4+, KP7_WG5+, KP7_WK1+, KP7_WK2+, KP7_WK3+, KP7_WK4+ EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne): W1 | w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem | W2 | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości | U1 | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: - właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, - dobór oraz stosowanie właściwych metod, narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych, - przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi – w przypadku studiów o profilu praktycznym | U2 | komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców prowadzić debatę posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią | U3 | kierować pracą zespołu współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach | U4 | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie | K1 | krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | K2 | wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działań na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | K3 | odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: - rozwijania dorobku zawodu, - podtrzymywania etosu zawodu, - przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Wykład-['K1', 'K2', 'K3', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'W1', 'W2']-Informacyjny z prezentacją multimedialną. | Seminarium-['K1', 'K2', 'K3', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'W1', 'W2']-Charakter informacyjno - dyskusyjny, z prezentacją multimedialną. | Ćwiczenia-['K1', 'K2', 'K3', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'W1', 'W2']-Ćwiczenia praktyczne - ćwiczenia z pacjentem w klinikach (oddziałach) endokrynologii i diabetologii oraz w poradniach specjalistycznych endokrynologicznych i diabetologicznych. |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Wykład-(Raport)-['K1', 'K2', 'K3', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'W1', 'W2']-Obecność na wykładach. | Wykład-(Test kompetencyjny)-['K1', 'K1', 'K2', 'K2', 'K3', 'K3', 'U1', 'U1', 'U2', 'U2', 'U3', 'U3', 'U4', 'U4', 'W1', 'W1', 'W2', 'W2']-Test jednokrotnego wyboru ( zaliczenie z treści seminaryjnych). | Wykład-(Test kompetencyjny)-['K1', 'K1', 'K2', 'K2', 'K3', 'K3', 'U1', 'U1', 'U2', 'U2', 'U3', 'U3', 'U4', 'U4', 'W1', 'W1', 'W2', 'W2']-Test jednokrotnego wyboru ( zaliczenie semestralne). |
Literatura: 1. Wielka Interna Endokrynologia Część 1, Zgliczyński W., Medical Tribune, 2021, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 2. INTERNA SZCZEKLIKA 2021 , Szczeklik A., Gajewski P., Medycyna Praktyczna, 2021, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 3. CUKRZYCA TOM 1, Sieradzki J., Via Medica, 2019, Strony: , Tom:1 (literatura uzupełniająca) | 4. CUKRZYCA TOM 2, Sieradzki J., Via Medica, 2020, Strony: , Tom:2 (literatura uzupełniająca) | 5. Cukrzyca i ciąża, Cypryk K., Wender-Ożegowska E., Medycyna Praktyczna, 2021, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 6. Żywienie kobiet w ciąży, Szostak-Wygierek D., Cichocka A, Lekarskie PZWL, 2018, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) |
| Akty prawne kierunku określające efekty uczenia się: 150/2022 (Dietetyka), Kod ISCED: - Status przedmiotu: Fakultatywny Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe Dyscyplina: Nauki medyczne Język wykładowy: ANG Zajęcia: Wykład (15 h) Seminarium (10 h) Ćwiczenia (15 h) Program: Dietetyka - studia drugiego stopnia stacjonarne Etap: - Profil kształcenia: Praktyczny Tryb studiów:Stacjonarne Rodzaj studiów: Drugiego stopnia |
Przedmioty wprowadzające: anatomia człowieka, fizjologia człowieka Wymagania wstępne: znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka |
Koordynatorzy: Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl |
|