HARMONOGRAMY I TEMATYKA

Harmonogram zajęć:

https://szp.uwm.edu.pl/kierunki-studiow/plany-i-harmonogramy-zajec/kierunek-pielegniarstwo/rok-i-0

 

Tematyka zajęć z przedmiotu Kompleksowa opieka w cukrzycy,
Pielęgniarstwo I rok MGR II st.

 

Wykłady (10h)

  1. Podstawowa wiedza o cukrzycy (epidemiologia, definicja).
  2. Nazewnictwo stanów hiperglikemii i rozpoznawanie cukrzycy.
  3. Ostre stany w cukrzycy (śpiączki).
  4. Leczenie cukrzycy.
  5. Zalecenia PTD.
  6. Cukrzyca w wieku podeszłym.
  7. Cukrzyca a ciąża.

 

Seminaria

  1. Definicja patogenezy cukrzycy, typy cukrzycy.
  2. Epidemiologia cukrzycy w Polsce i na świecie, jej społeczny charakter (wybór zawodu, możliwości zatrudnienia).
  3. Postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne u chorych z cukrzycą.
  4. Uwarunkowania jakościowe wyników leczenia i życia osób z cukrzycą- istotne problemy w codziennej praktyce opieki diabetologicznej.
  5. Postępowanie z chorym na cukrzycę w sytuacjach szczególnych – chory psychicznie i uzależnienia (alkoholizm, narkomania).

 

Ćwiczenia

  1. Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 1 (wysiłek fizyczny, dieta, insulinoterapia – rodzaje)
  2. Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 2 (wysiłek fizyczny, dieta, rodzaje terapii farmakologicznej).
  3. Pacjent z cukrzycą i powikłaniami mikronaczyniowymi i makronaczyniowymi.
  4. Postępowanie u kobiet z cukrzycą w ciąży.
  5. Leczenie u pacjentów z cukrzycą w szczególnych stanach: dializa, stany po transplantacji nerek, żywienie pozajelitowe.
 
 

Kompleksowa opieka w cukrzycy ( Od 2025/2026)
Cel kształcenia: przygotowanie do objęcia opieką pielęgniarską chorego dorosłego i dziecka z rozpoznaną cukrzycą.
Treści merytoryczne:
Wykłady: cukrzyca jako choroba cywilizacyjna. Epidemiologia cukrzycy u dzieci, dorosłych i kobiet ciężarnych. Podział cukrzycy wg WHO. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego dotyczące diagnostyki cukrzycy i zaburzeń gospodarki węglowodanowej oraz zasad i celów leczenia cukrzycy. Społeczne konsekwencje cukrzycy.
Seminaria: organizacja opieki w diabetologii. Rozwój pielęgniarstwa diabetologicznego; doskonalenie zawodowe pielęgniarek, położnych pracujących z pacjentem chorym na cukrzycę; standardy i procedury w opiece diabetologicznej. Założenia opieki koordynowanej w cukrzycy z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów świadczeń.
Ćwiczenia: leczenie cukrzycy w warunkach szpitalnych i domowych. Leczenie insuliną (rodzaje insulin, technika i miejsca wstrzyknięć, metody insulinoterapii, pielęgnacja miejsc wkłucia, powikłania w miejscach wkłuć, technika i obsługa pompy insulinowej, postępowanie z odpadami medycznymi w warunkach domowych); doustne leki przeciwcukrzycowe, agoniści receptora GLP-1 i inhibitory DPP-IV. Leczenie wysiłkiem fizycznym. Wdrażanie interwencji diagnostyczno-terapeutycznych i pielęgnacyjnych wobec pacjenta w warunkach naturalnych i symulowanych.
Efekty uczenia się:
Wiedza (zna i rozumie): przyczyny i zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością narządową; patomechanizm cukrzycy; nowoczesne technologie leczenia i monitorowania cukrzycy, z uwzględnieniem osobistych pomp insulinowych i systemów do ciągłego monitorowania glikemii.
Umiejętności (potrafi): wdrażać interwencje terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych pielęgniarki; planować, sprawować i koordynować opiekę nad pacjentem z cukrzycą; motywować pacjenta z cukrzycą do radzenia
sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia; stosować nowoczesne metody monitorowania glikemii i podawania insuliny, w szczególności techniką podskórnego wlewu; wykonać diagnostykę rany zespołu stopy cukrzycowej; rozpoznać zmiany skórne na stopie oraz schorzenia paznokcia u pacjenta z cukrzycą; rozróżniać i usuwać nagniotki, modzele oraz pielęgnować skórę stóp wokół rany u pacjenta z cukrzycą; stwierdzać wskazania zdrowotne wynikające ze stanu pacjenta.
Kompetencje społeczne (jest gotów do): dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; okazywania dbałości o prestiż zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową; ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne; ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne.
Forma prowadzenia zajęć: wykłady, seminaria, ćwiczenia.