SYLABUS

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Szkoła Zdrowia Publicznego

 

 

Sylabus przedmiotu – część A

39S2P-OETC                                                  Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy ECTS: 2.0

CYKL: 2024Z

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

1. Podstawowa wiedza o cukrzycy (epidemiologia, definicja). 2. Nazewnictwo stanów hiperglikemii i rozpoznawanie cukrzycy. 3. Ostre stany w cukrzycy (śpiączki). 4. Leczenie cukrzycy. 5. Zalecenia PTD. 6. Cukrzyca w wieku podeszłym. 7. Cukrzyca a ciąża.

 

SEMINARIUM

1. Definicja patogenezy cukrzycy, typy cukrzycy. 2. Epidemiologia cukrzycy w Polsce i na świecie, jej społeczny charakter (wybór zawodu, możliwości zatrudnienia). 3. Postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne u chorych z cukrzycą. 4. Uwarunkowania jakościowe wyników leczenia i życia osób z cukrzycą- istotne problemy w codziennej praktyce opieki diabetologicznej. 5. Postępowanie z chorym na cukrzycę w sytuacjach szczególnych – chory psychicznie i uzależnienia (alkoholizm, narkomania).

 

ĆWICZENIA

  1. Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 1 (wysiłek fizyczny, dieta, insulinoterapia – rodzaje) 2. Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 2 (wysiłek fizyczny, dieta, rodzaje terapii farmakologicznej). 3. Pacjent z cukrzycą i powikłaniami mikronaczyniowymi i makronaczyniowymi. 4. Postępowanie u kobiet z cukrzycą w ciąży. 5. Leczenie u pacjentów z cukrzycą w szczególnych stanach: dializa, stany po transplantacji nerek, żywienie pozajelitowe.

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Przygotowanie studentów do objęcia opieką pielęgniarską chorego dorosłego i dziecka z rozpoznaną cukrzycą.

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

M/NM_P7S_B.W32.+, M/NZ_P7S_B.U34.+,

 

Symbole efektów dyscyplinowych:


M/NZ_P7S_KO1+, M/NM_P7S_B.W33.+, M/NZ_P7S_B.U35.+, M/NZ_P7S_B.U36.+

 

 

Symbole efektów kierunkowych:             KP7_KO1+, B.W32.+, B.W33.+, B.U36.+, B.U34.+, B.U35.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy.

W2 –patomechanizm cukrzycy, oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej

Umiejętności:

U1 –wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji

 

terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów U2 –planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę

U3 –motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia

Kompetencje społeczne:

K1 –jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne.

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1, W2, U1, U2, U3):Wykład (U1, U2, U3, W1, W2) : Wykład z prezentacją multimedialną

Seminarium(W1, U1, U2):Seminarium(U1, U2, W1): Dyskusja z prezentacją multimedialną Ćwiczenia(W1, W2, U1, U2, U3, K1):Ćwiczenia(K1, U1, U2, U3, W1, W2): Ćwiczenia praktyczne - dyskusja, analiza przypadku.

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Udział w dyskusji - ĆWICZENIA: Udział w dyskusji - Ocena pracy i współpracy w grupie, ocena umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych na zajęcia. (K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3, K1);

Ćwiczenia: Udział w dyskusji - WYKŁAD: Udział w dyskusji - zaliczenie(K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3, K1);

Wykład: Udział w dyskusji - ĆWICZENIA: Udział w dyskusji - Ocena pracy i współpracy w grupie, ocena umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych na zajęcia. (K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3);

Wykład: Udział w dyskusji - WYKŁAD: Udział w dyskusji - zaliczenie(K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3);

Seminarium: Sprawdzian pisemny - SEMINARIUM: Sprawdzian pisemny - zaliczenie na ocenę - test 40 pytań, po 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa(W1, W2). (W1, U1, U2);

 

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

  1. Jurkowska G, Łagoda K., tytuł: Pielęgniarstwo internistyczne, wyd. PZWL, rok 2021
  2. Szczeklik A, Gajewski P., tytuł: Interna Szczeklika 2021, wyd. Medycyna Praktyczna, rok 2021
  3. Koblik T., tytuł: Leczenie insuliną w praktyce: modele terapii oparte na przykładach klinicznych, wyd. Via Medica, rok 2015
  4. Araszkiewicz A, Bandurska-Stankiewicz E, Borys S i in., tytuł: Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych z cukrzycą 2021. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wyd. Via Medica, rok 2021
    1. Tatoń J, Czech A, Bernas M., tytuł: Społeczne aspekty opieki medycznej dla osób z cukrzycą: pilne postulaty i praktyczne zalecenia dla organizatorów opieki medycznej i dla lekarzy praktyków., wyd. Towarzystwo Edukacji Terapeutycznej w Cukrzycy i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, rok 2020
      1. Drzewoski J., tytuł: Podręczny leksykon diabetologiczny, wyd. Exall, rok 2016

 

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

  1. Duda-Sobczak A, Gawrecki A, Juruć A, Karbowska S., tytuł: Cukrzyca typu 2, co powinien wiedzieć pacjent., wyd. PZWL, rok 2016
  2. Tatoń J, Czech A., tytuł: Zwyciężyć cukrzycę. Podręcznik samoopieki i samokontroli cukrzycy dla pacjentów i ich rodzin, wyd. 4.       Tatoń J.,Czech A, rok 2012
  3. Strojka K., tytuł: Diabetologia. Praktyczny poradnik, wyd. Termedia Wydawnictwo Medyczne, rok 2007
  4. Daniluk J, Jurkowska G., tytuł: Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa, wyd. Czelej, rok 2005
  5. Buczkowska E.O., tytuł: Cukrzyca, patogeneza, diagnostyka, leczenie., wyd. Borgis, rok 2005

 

 

 

 

39S2P-OETC ECTS: 2.0 CYKL: 2024Z


Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

 

Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

  1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

-  udział w: Wykład 5.0 h

-  udział w: Seminarium 10.0 h

-  udział w: Ćwiczenia 10.0 h

-  konsultacje 2.0 h

OGÓŁEM: 27.0h

 

 

 

 

  1. Samodzielna praca studenta:

 

 

OGÓŁEM: 0h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta                                                                                                     OGÓŁEM: 27.0h

 

 

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 27.0 h : 25.0h/ECTS = 1.08 ECTS

Średnio: 2.0 ECTS

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego      1.08 punktów

 

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta                                    0.92 punktów