SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Szkoła Zdrowia Publicznego
Sylabus przedmiotu – część A
39S2P-OETC Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy ECTS: 2.0
CYKL: 2024Z
TREŚCI MERYTORYCZNE
WYKŁAD
1. Podstawowa wiedza o cukrzycy (epidemiologia, definicja). 2. Nazewnictwo stanów hiperglikemii i rozpoznawanie cukrzycy. 3. Ostre stany w cukrzycy (śpiączki). 4. Leczenie cukrzycy. 5. Zalecenia PTD. 6. Cukrzyca w wieku podeszłym. 7. Cukrzyca a ciąża.
SEMINARIUM
1. Definicja patogenezy cukrzycy, typy cukrzycy. 2. Epidemiologia cukrzycy w Polsce i na świecie, jej społeczny charakter (wybór zawodu, możliwości zatrudnienia). 3. Postępowanie niefarmakologiczne i farmakologiczne u chorych z cukrzycą. 4. Uwarunkowania jakościowe wyników leczenia i życia osób z cukrzycą- istotne problemy w codziennej praktyce opieki diabetologicznej. 5. Postępowanie z chorym na cukrzycę w sytuacjach szczególnych – chory psychicznie i uzależnienia (alkoholizm, narkomania).
ĆWICZENIA
- Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 1 (wysiłek fizyczny, dieta, insulinoterapia – rodzaje) 2. Postępowanie u pacjenta z cukrzycą typu 2 (wysiłek fizyczny, dieta, rodzaje terapii farmakologicznej). 3. Pacjent z cukrzycą i powikłaniami mikronaczyniowymi i makronaczyniowymi. 4. Postępowanie u kobiet z cukrzycą w ciąży. 5. Leczenie u pacjentów z cukrzycą w szczególnych stanach: dializa, stany po transplantacji nerek, żywienie pozajelitowe.
CEL KSZTAŁCENIA
Przygotowanie studentów do objęcia opieką pielęgniarską chorego dorosłego i dziecka z rozpoznaną cukrzycą.
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH
M/NM_P7S_B.W32.+, M/NZ_P7S_B.U34.+,
Symbole efektów dyscyplinowych:
M/NZ_P7S_KO1+, M/NM_P7S_B.W33.+, M/NZ_P7S_B.U35.+, M/NZ_P7S_B.U36.+
Symbole efektów kierunkowych: KP7_KO1+, B.W32.+, B.W33.+, B.U36.+, B.U34.+, B.U35.+
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Wiedza:
W1 –zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy.
W2 –patomechanizm cukrzycy, oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej
Umiejętności:
U1 –wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji
terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów U2 –planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę
U3 –motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia
Kompetencje społeczne:
K1 –jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne.
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
Wykład(W1, W2, U1, U2, U3):Wykład (U1, U2, U3, W1, W2) : Wykład z prezentacją multimedialną
Seminarium(W1, U1, U2):Seminarium(U1, U2, W1): Dyskusja z prezentacją multimedialną Ćwiczenia(W1, W2, U1, U2, U3, K1):Ćwiczenia(K1, U1, U2, U3, W1, W2): Ćwiczenia praktyczne - dyskusja, analiza przypadku.
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ćwiczenia: Udział w dyskusji - ĆWICZENIA: Udział w dyskusji - Ocena pracy i współpracy w grupie, ocena umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych na zajęcia. (K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3, K1);
Ćwiczenia: Udział w dyskusji - WYKŁAD: Udział w dyskusji - zaliczenie(K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3, K1);
Wykład: Udział w dyskusji - ĆWICZENIA: Udział w dyskusji - Ocena pracy i współpracy w grupie, ocena umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych na zajęcia. (K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3);
Wykład: Udział w dyskusji - WYKŁAD: Udział w dyskusji - zaliczenie(K1, U1, U2, U3, W1) (W1, W2, U1, U2, U3);
Seminarium: Sprawdzian pisemny - SEMINARIUM: Sprawdzian pisemny - zaliczenie na ocenę - test 40 pytań, po 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa(W1, W2). (W1, U1, U2);
LITERATURA PODSTAWOWA:
- Jurkowska G, Łagoda K., tytuł: Pielęgniarstwo internistyczne, wyd. PZWL, rok 2021
- Szczeklik A, Gajewski P., tytuł: Interna Szczeklika 2021, wyd. Medycyna Praktyczna, rok 2021
- Koblik T., tytuł: Leczenie insuliną w praktyce: modele terapii oparte na przykładach klinicznych, wyd. Via Medica, rok 2015
- Araszkiewicz A, Bandurska-Stankiewicz E, Borys S i in., tytuł: Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych z cukrzycą 2021. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wyd. Via Medica, rok 2021
- Tatoń J, Czech A, Bernas M., tytuł: Społeczne aspekty opieki medycznej dla osób z cukrzycą: pilne postulaty i praktyczne zalecenia dla organizatorów opieki medycznej i dla lekarzy praktyków., wyd. Towarzystwo Edukacji Terapeutycznej w Cukrzycy i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, rok 2020
- Drzewoski J., tytuł: Podręczny leksykon diabetologiczny, wyd. Exall, rok 2016
- Tatoń J, Czech A, Bernas M., tytuł: Społeczne aspekty opieki medycznej dla osób z cukrzycą: pilne postulaty i praktyczne zalecenia dla organizatorów opieki medycznej i dla lekarzy praktyków., wyd. Towarzystwo Edukacji Terapeutycznej w Cukrzycy i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, rok 2020
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- Duda-Sobczak A, Gawrecki A, Juruć A, Karbowska S., tytuł: Cukrzyca typu 2, co powinien wiedzieć pacjent., wyd. PZWL, rok 2016
- Tatoń J, Czech A., tytuł: Zwyciężyć cukrzycę. Podręcznik samoopieki i samokontroli cukrzycy dla pacjentów i ich rodzin, wyd. 4. Tatoń J.,Czech A, rok 2012
- Strojka K., tytuł: Diabetologia. Praktyczny poradnik, wyd. Termedia Wydawnictwo Medyczne, rok 2007
- Daniluk J, Jurkowska G., tytuł: Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa, wyd. Czelej, rok 2005
- Buczkowska E.O., tytuł: Cukrzyca, patogeneza, diagnostyka, leczenie., wyd. Borgis, rok 2005
39S2P-OETC ECTS: 2.0 CYKL: 2024Z
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B
Opieka i edukacja terapeutyczna w cukrzycy
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Wykład 5.0 h
- udział w: Seminarium 10.0 h
- udział w: Ćwiczenia 10.0 h
- konsultacje 2.0 h
OGÓŁEM: 27.0h
- Samodzielna praca studenta:
OGÓŁEM: 0h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 27.0h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 27.0 h : 25.0h/ECTS = 1.08 ECTS
Średnio: 2.0 ECTS
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 1.08 punktów
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta 0.92 punktów