SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Szkoła Zdrowia Publicznego | |
| Sylabus przedmiotu – część A |
53SX-ZKCH | Żywienie krytycznie chorych |
2025L | Nutrition of critically ill patients |
ECTS: 4.00 |
|
TREŚCI MERYTORYCZNE:
Ćwiczenia Ocena stanu odżywienia i badań laboratoryjnych u krytycznie chorych. Żywienie – skład diety. Sposoby doboru drogi żywienia. Wyliczanie zapotrzebowania na substancje odżywcze i obliczanie proporcji podstawowych składników żywieniowych. Żywienie – sposoby podawania. Żywienie droga naturalną – rodzaje. Żywienie pozajelitowe. Żywienie pozajelitowe u chorych na cukrzycę. Obliczanie zapotrzebowania na tłuszcze u krytycznie chorych. Obliczanie zapotrzebowania na aminokwasy u krytycznie chorych. Obliczanie zapotrzebowania na białka u
Wykład Hormonalne regulatory metabolizmu. Ogólne zasady leczenia chorych w stanach krytycznych. Niedożywienie – definicja, rodzaje. Postacie niedożywienia, konsekwencje. Anoreksja nerwowa jako odrębny problem medyczny. Ocena zapotrzebowania kalorycznego w stanach krytycznych. Zapotrzebowanie wodno-elektrolitowe. Techniki leczenia żywieniowego. Żywienie chorych nieprzytomnych, chorych z przeszkodami w przewodzie pokarmowym – zaburzeniami motoryki, z przeszkodami mechanicznymi, z chorobami zapalnymi jelit i ze stomią. Ostre choroby zapalne przewodu pokarmowego. Otyłość olbrzymia – patogeneza, leczenie żywieniowe i leczenie bariatryczne. Leczenie żywieniowe po operacjach bariatrycznych. Leczenie dietetyczne chorych na zawał serca i po zabiegach stendowania. Leczenie dietetyczne chorych z udarami mózgu, z urazami wielonarządowymi, po przeszczepach narządów i po zabiegach resuscytacyjnych. Specyfika diagnostyczno-terapeutyczna krytycznie chorych. Leczenie żywieniowe jako element całościowego postępowania terapeutycznego w oddziale intensywnej terapii. Odpowiedź neurohormonalna organizmu na uraz i sepsę. Metody oceny niedożywienia i efektywności terapii żywieniowej u krytycznie chorych. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej.
CEL KSZTAŁCENIA: Przekazanie wiedzy dotyczącej żywienia krytycznie chorych po uprzedniej ocenie stanu ich odżywienia.
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:
Symbole efektów dyscyplinowych: M/NZP_P6S_KK++, M/NZP_P6S_KO+++, M/NZP_P6S_KR++, M/NMP_P6S_UW+++, M/NZP_P6S_UW+++, M/NZP_P6S_UK++++, M/NMP_P6S_UK++++, M/NMP_P6S_UO++, M/NZP_P6S_UO++, M/NZP_P6S_UU+, M/NZP_P6S_WG+++, M/NMP_P6S_WG+++
Symbole efektów kierunkowych: KP6_KK1+, KP6_KK2+, KP6_KO1+, KP6_KO2+, KP6_KO3+, KP6_KR1+, KP6_KR2+, KP6_UW1+, KP6_UW2+, KP6_UW3+, KP6_UK1+, KP6_UK2+, KP6_UK3+, KP6_UK4+, KP6_UO1+, KP6_UO2+, KP6_UU1+, KP6_WG10+, KP6_WG13+, KP6_WG15+
EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne):
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Literatura:
|
|
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Szkoła Zdrowia Publicznego | |
| Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B |
53SX-ZKCH | Żywienie krytycznie chorych |
2025L | Nutrition of critically ill patients |
ECTS: 4.00 |
|
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Wykład | 30 h |
- udział w: Ćwiczenia | 25 h |
- konsultacje | 2 h |
| Ogółem: 57 h |
2. Samodzielna praca studenta:
Samodzielna praca studenta | 18.00 h |
| Ogółem: 18.00 h |
Ogółem (godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta): 75.00 h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,
liczba punktów ECTS = 75.00 h : 25 h/ECTS = 4.00 ECTS
Średnio: 4.00 ECTS
- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego | 3.04 ECTS |
- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta | 0.96 ECTS |