TREŚCI MERYTORYCZNE: Wykład Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Diagnostyka i leczenie niedokrwistości. Skazy krwotoczne. Ogólna charakterystyka, symptomatologia i klasyfikacja chorób reumatoidalnych. Reumatoidalne zapalenie stawów. Zawał serca. Choroba niedokrwienna serca. Zapalenie mięśnia sercowego. Zapalenie osierdzia. Infekcyjne zapalenie wsierdzia. Zaburzenia rytmu serca. Wady serca nabyte. Wady serca wrodzone u dorosłych. Przewlekła niewydolność serca. Objawy chorób układu oddechowego. Rak płuca. Zaburzenia oddychania podczas snu. Astma i POChP. Nadciśnienie płucne. Seminarium Kardiologia : Patofizjologia miażdżycy naczyń wieńcowych. Epidemiologia choroby niedokrwiennej serca. Czynniki ryzyka – prewencja pierwotna i wtórna. Klinika choroby niedokrwiennej. Diagnostyka i leczenie. Omówienie patofizjologii zawału serca STEMI i NSTEMI oraz współczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych. Postępowanie w niestabilnej postaci choroby niedokrwiennej serca. Algorytmy postępowania w nagłych stanach sercowo – naczyniowych. Wady serca nabyte – objawy kliniczne. Wady serca wrodzone u dorosłych. Diagnostyka kliniczna niewydolności serca. Choroby zapalne serca – wprowadzenie. Wskazania do stałej stymulacji serca. Diagnostyka nagłej utraty świadomości. Pulmonologia : Zapalenie płuc. Covid-19, objawy, leczenie, powikłania. Śródmiąższowe choroby płuc. Gruźlica i inne mykobakteriozy. Ostra i przewlekła niewydolność oddychania. Rzadkie choroby układu oddechowego. Gastroenterologia : Choroba refluksowa przełyku. Zapalenie błony śluzowej żołądka. Choroba wrzodowa żołądka i Dwunastnicy. Celiakia. Zespół rozrostu bakteryjnego. Zespół jelita drażliwego. Choroba uchyłkowa jelita grubego. Niedokrwienie jelit. Krwawienie z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Hematologia : Diagnostyka i leczenie małopłytowości. Chłoniaki złośliwe. Zespoły mielodysplastyczne. Reumatologia: Układowe choroby tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie skórno-mięśniowe, polimialgia reumatyczna. Spondyloartropatie seronegatywne. Choroba zwyrodnieniowa stawów, dna moczanowa i inne krystalopatie. Stany nagłe w reumatologii. Zespoły paranowotworowe w chorobach reumatycznych. CEL KSZTAŁCENIA: Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, diagnostyka i leczenie chorób układu oddechowego, alergii, chorób metabolicznych, chorób chorób reumatologicznych, chorób serca i chorób układu krwiotwórczego. OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: Symbole efektów dyscyplinowych: Symbole efektów kierunkowych: EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne): W1 | Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego; 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzeni oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego; 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego; 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy, zespołu metabolicznego, otyłości, dyslipidemii i hipoglikemii, nowotworów jajników, jąder i tarczycy, nowotworów neuroendokrynnych; 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrego uszkodzenia nerek i przewlekłej choroby nerek we wszystkich stadiach oraz ich powikłań, chorób kłębuszków nerkowych (pierwotnych i wtórnych, w tym nefropatii cukrzycowej i chorób układowych) i chorób śródmiąższowych nerek, nadciśnienia nerkopochodnego, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego (górnego i dolnego odcinka), chorób nerek w okresie ciąży, nowotworów układu moczowego – nowotworów nerek, pęcherza moczowego, gruczołu krokowego; 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych i przewlekłych, szpiczaków, nowotworów mielo- i limfoproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, skaz krwotocznych, trombofilii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej (reumatoidalnego zapalenia stawów, wczesnego zapalenia stawów, tocznia rumieniowatego układowego, zespołu Sjögrena, sarkoidozy, twardziny układowej, idiopatycznych miopatii zapalnych), spondyloartropatii, krystalopatii, rumienia guzowatego, zapaleń stawów związanych z czynnikami infekcyjnymi, zapaleń naczyń oraz niezapalnych chorób stawów i kości (choroby zwyrodnieniowej, reumatyzmu tkanek miękkich, osteoporozy, fibromialgii), mięsaków tkanek miękkich i kości; 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego; 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy) | W2 | Student zna i rozumie specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej (np. mimika, gesty, zarządzanie ciszą i przestrzenią) | W3 | Student zna i rozumie prawa pacjenta oraz pojęcie dobra pacjenta | W4 | Student zna i rozumie zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych | U1 | Student potrafi przestrzegać praw pacjenta | U2 | Student potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta | U3 | Student potrafi przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie: 1) ogólnointernistyczne; 2) neurologiczne; 3) ginekologiczne; 4) układu mięśniowo-szkieletowego; 5) okulistyczne; 6) otolaryngologiczne; 7) geriatryczne | U4 | Student potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta oraz ocenić jego stan psychiczny | U5 | Student potrafi rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak: 1) gorączka; 2) osłabienie; 3) utrata apetytu; 4) utrata masy ciała; 5) wstrząs; 6) zatrzymanie akcji serca; 7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie; 8) obrzęk; 9) wysypka; 10) kaszel i odkrztuszanie; 11) krwioplucie; 12) duszność; 13) wydzielina z nosa i ucha; 14) ból w klatce piersiowej; 15) kołatanie serca; 16) sinica; 17) nudności i wymioty; 18) zaburzenia połykania; 19) ból brzucha; 20) obecność krwi w stolcu; 21) zaparcie i biegunka; 22) żółtaczka; 23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej; 24) niedokrwistość; 25) limfadenopatia; 26) zaburzenia oddawania moczu; 27) krwiomocz i białkomocz; 28) zaburzenia miesiączkowania; 29) obniżenie nastroju i stany lękowe; 30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych; 31) ból głowy; 32) zawroty głowy; 33) niedowład; 34) drgawki; 35) ból pleców; 36) ból stawów; 37) uraz lub oparzenie; 38) odwodnienie i przewodnienie | U6 | Student potrafi zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej | U7 | Student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym: 1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru; 2) różne formy terapii inhalacyjnej, i dokonać doboru inhalatora do stanu klinicznego pacjenta; 3) pomiar szczytowego przepływu wydechowego; 4) tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych; 5) bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych; 6) dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku; 7) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych; 8) pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej; 9) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych i cytologicznych; 10) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny; 11) założenie zgłębnika żołądkowego; 12) wlewkę doodbytniczą; 13) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik; 14) defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną; 15) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; 16) zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy; 17) tamponadę przednią nosa; 18) badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (Focussed Assessment with Sonography in Trauma) lub jego odpowiednika, i zinterpretować jego wynik; | U8 | Student potrafi komunikować się z pacjentami z grup zagrożonych wykluczeniem ekonomicznym lub społecznym, z poszanowaniem ich godności | K1 | Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | K2 | Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta | K3 | Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | K4 | Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | K5 | Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | K6 | Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji | K7 | Student potrafi przestrzegać i stosować zasady etyki akademickiej i zawodowej oraz profesjonalnego wizerunku, profesjonalizmu akademickiego, społecznego i zawodowego |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Wykład-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'W1', 'W2', 'W3']-Prezentacja multimedialna | Seminarium-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'W1', 'W2', 'W3']-Dyskusja na temat patofizjologicznego podłoża objawów i symptomów w chorobach wewnętrznych - odnosząca się do tematów omawianych w semestrze |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Wykład-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'W1', 'W2', 'W3']-Zaliczenie wykładu na podstawie obecności i aktywności | Seminarium-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'W1', 'W2', 'W3']-Zaliczenie seminariów na podstawie obecności i aktywności |
Literatura: 1. Davidson’s Principles & Practice of Medicine, Boone N.A., Colledge N.R – Editors, Churchill Livingstone – Elsevier, 2010, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 2. Clinical medicine, Kumar Clarks, Saunders – Elsevier, 2009, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 3. Differential Diagnosis in Internal Medicine, Siegenthaler W., Thieme, 2011, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 4. MD - Goldman's Cecil Medicine, Lee Goldman, MD and Andrew I. Schafer, Saunders, 2012, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) |
| Akty prawne kierunku określające efekty uczenia się: 672/2020 (Kierunek lekarski), Kod ISCED: - Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe Dyscyplina: Medycyna Język wykładowy: ANG Zajęcia: Wykład (13 h) Seminarium (28 h) Program: Kierunek lekarski - studia jednolite magisterskie z tokiem nauczania w języku angielskim Etap: Kierunek lekarski piąty rok semestr dziesiąty (oferta w jęz. angielskim dla obcokrajowców) Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Tryb studiów:Stacjonarne Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie |
Przedmioty wprowadzające: anatomia, fizjologia, choroby wewnętrzne III,IV rok, V rok sem IX Wymagania wstępne: Wiedza z dziedziny anatomii, fizjologii, chorób wewnętrznych III,IV roku oraz V roku sem. IX |
Koordynatorzy: Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl Piotr Cygański, piotr.cyganski@uwm.edu.pl |
|