SYLLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 Sylabus przedmiotu – część A

48SJO-ITIM

Introduction to Internal Medicine

2025

Introduction to Internal Medicine

ECTS: 6.00

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE:

 

Seminarium

Jak porozumiewać się z Pacjentem i Jego rodziną. Tajemnica lekarska, uświadomiona zgoda, autonomia chorego. Badanie przedmiotowe: oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne.  Ocena stanu ogólnego.  Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi; zmiany skórne, śluzówek, paznokci i węzłów chłonnych. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część I  (Badanie serca i naczyń).
Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część II  (Układ oddechowy). Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część I 
Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część II. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydalania.Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego.  Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydzielania wewnętrznego i układu krwiotwórczego. Historia choroby. Dokumentacja medyczna.  Bóle głowy, zawroty głowy, zaburzenia równowagi, zaburzenia ze strony narządów zmysłów – kiedy i  kogo prosić o konsultację. Zaburzenia przytomności i orientacji: jak sobie radzić.
Duszność i sinica: jak różnicować i co robić.  Bóle w klatce piersiowej: wywiad, badanie fizykalne i co dalej.  Nieprawidłowy zapis EKG i co dalej.
Kolka, ból i ostry brzuch - kiedy i kogo prosić na konsultację. Co robić i na co zwracać uwagę u chorego z gorączką. Niedokrwistości i skazy krwotoczne.Bóle stawów i kończyn, bóle mięśniowo-szkieletowe. Zaburzenia stanu nawodnienia.

 

Ćwiczenia

Zasady komunikacji z pacjentem. Zachowania werbalne i niewerbalne. Jak pozyskiwać zaufanie chorego. Warunki poprawnego zbierania wywiadu. Wywiad od rodziny. Schemat i zasady zbierania wywiadu lekarskiego. Wywiad w stanach szczególnych (zagrożenie życia, stany ograniczonej przytomności lub poczytalności). Kolejność, zadawanie pytań. Pytania intymne. Gromadzenie i notowanie uzyskanych  danych. Wywiad z osobą młodą, dorosłym i pacjentem w wieku podeszłym. Ćwiczenia scenek – student jako lekarz; prowadzący zajęcia jako pacjent. Badanie przedmiotowe. Zasady, kolejność, warunki. Ocena stanu ogólnego (pierwsze wrażenie, postawa ciała,  stan świadomości, stan odżywienia, temperatura, stan nawodnienia). Badanie głowy i szyi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach skóry, węzłów chłonnych, paznokci i błon śluzowych. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu sercowo-naczyniowego. Badanie serca. Badanie tętna, naczyń obwodowych.
Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu oddechowego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego i układu wydalania. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego i narządów zmysłów. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu wydzielania wewnętrznego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu krwiotwórczego. Historia choroby – zaliczenie. Chory z zaburzeniami narządów zmysłów i zaburzeniami świadomości. Wady serca, zaburzenia rytmu, ostre zespoły wieńcowe, przewlekła i ostra niewydolność krążenia. Chory z bólem w klatce piersiowej, dusznością, krwiopluciem. Chory z astmą POChP, zapaleniem płuc. Chory z oporem w jamie brzusznej i objawami otrzewnowymi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego. Badanie przedmiotowe jamy brzusznej
Różnicowanie stanów gorączkowych. Obrzęki uogólnione i miejscowe Chory z bezmoczem lub skąpomoczem. Hepatosplenomegalia, limfadenopatie. Zapalne i zwyrodnieniowe patologie układu ruchu;  zaburzenia poruszania się. Repetytorium kliniczne

 

Wykład

Metody i zasady badania przedmiotowego. Objawy i oznaki ostrych stanów zagrożenia życia; Gorączka. Zaburzenia świadomości. Obrzęki.
Powiększenie węzłów chłonnych, wątroby i śledziony.Biegunki i zaparcia. Objawy, oznaki, badania pracowniane,
rozpoznawanie chorób: teoria i praktyka. Nadciśnienie i niedociśnienie. żółtaczki i inne zmiany zabarwienia skóry. Duszność. Kaszel i krwioplucie.
Ból jako sygnał alarmowy organizmu. Pragnienie. Zmiany masy ciała (nadwaga, niedowaga). Objawy i oznaki w chorobach narządów wydzielania wewnętrznego i metabolicznych. Objawy i oznaki w chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 1. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 2. Objawy i oznaki w chorobach układu sercowo-naczyniowego cz. 1 i 2. Objawy i oznaki chorób układu krwiotwórczego. Wodobrzusze. Objawy i oznaki w chorobach układu  moczowego.

 

 

 

CEL KSZTAŁCENIA:

Acquiring the ability to recognize symptoms in internal diseases, the ability to take medical history, and the ability to conduct a physical examination

 

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

 

 

Symbole efektów kierunkowych:

 

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne):

W1

Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;

U1

Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

U2

Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

U3

Student potrafi przestrzegać praw pacjenta;

U4

Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

K1

Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

K2

Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta;

K3

Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

K4

Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

 

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Seminarium-['W1', 'U1', 'K1', 'K4']-Na seminariach omawiane jest patofizjologiczne podłoże objawów i symptomów

Ćwiczenia-['W1', 'U1', 'K1', 'K2', 'U2', 'U3', 'K3', 'U4', 'K4']-Ćwiczenia przy łóżku chorego, badanie przedmiotowe w obecności nauczyciela akademickiego, historia choroby

Wykład-['W1', 'U1', 'K1', 'K4']-Lectures cover signs and symptoms in internal medicine and differential diagnosis

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Wykład-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-['W1', 'U1', 'K1', 'K2', 'U2', 'U3', 'K3', 'U4', 'K4']-Attendance and active participation in the discussion

Seminarium-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-[]-assessment based on evidence and physical activity

 

 

Literatura:

1.  Macleod’s Clinical Examination, Douglas G., Nicol F., Robertson C,  Churchill Livingstone – Elsevier, 2011, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

2.  Podstawy badania klinicznego. Basic in clinical examination, 4.        Piotr Zaborowski, Beata Moczulska, Monika Kubiak, Krzysztof Tytman, Leszek Gromadziński, Beata Ja,  MediPage, 2016, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

3.  Differential Diagnosis in Internal, Siegenthaler W.,  Thieme, 2011, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

4.  Oxford Handbook of Clinical Examination and Practical Skills, Thomas J., Monaghan T.,  Oxford Unversity Press, 2018, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

5.  Clinical Examination, Epstein O., Perkin G.D. et.el,  Mosby – Elsevier, 2008, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

 

 

 

 

 

Akty prawne kierunku określające

efekty uczenia się:

Kod ISCED: -

Status przedmiotu:  Obligatoryjny

Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe

Dyscyplina: Nauki medyczne

Język wykładowy: ANG

Zajęcia:  

Wykład (20 h)  

Seminarium (20 h)  

Ćwiczenia (80 h)

Program:  Kierunek lekarski - studia jednolite magisterskie z tokiem nauczania w języku angielskim

Etap: Kierunek lekarski trzeci rok (oferta w jęz. angielskim dla obcokrajowców)

Profil  kształcenia: Ogólnoakademicki

Tryb studiów:Stacjonarne

Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie

 

 

 

 

 

Przedmioty

wprowadzające: Introductory courses: ,

 

Wymagania

wstępne: requirements: background of anatomy, histology,

 

 

 

Koordynatorzy:

 

Piotr Cygański, piotr.cyganski@uwm.edu.pl

 

Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJO-ITIM

Introduction to Internal Medicine

2025

Introduction to Internal Medicine

ECTS: 6.00

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

20 h

- udział w: Seminarium

20 h

- udział w: Ćwiczenia

80 h

- konsultacje

2 h

 

Ogółem: 122 h

 

2. Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie się studenta do zajęć

2.00 h

 

Ogółem: 2.00 h

 

 

Ogółem (godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta): 124.00 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS = 124.00 h :  25 h/ECTS = 6.00 ECTS

Średnio: 6.00  ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

5.90 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

0.10 ECTS