HARMONOGRAMY I TEMATYKA
HARMONOGRAM DO POBRANIA - NA KOŃCU STRONY !!!
PEDIATRIA
Semestr zimowy 2024/2025
IV Rok
[HEMATOLOGIA/ NEFROLOGIA/ DIABETOLOGIA]
Seminarium 10 h
- Niedokrwistość u dzieci: objawy, podział diagnostyka [3H]
- Zaburzenia hemostazy pierwotnej: skazy naczyniowe, choroba von Willebranda, małopłytkowość, zaburzenia funkcji płytek krwi [2H]
- Zaburzenia hemostazy wtórnej u dzieci. Normy laboratoryjne hemostazy u dzieci, wskazania do leczenia [1H]
- Białaczki u dzieci: objawy, diagnostyka, leczenie [2H]
- Nowotwory układu chłonnego u dzieci: objawy, diagnostyka, leczenie [2H]
Wykład 10 h
- Zakażenia układu moczowego.
- Nowe wytyczne dotyczące diagnostyki dziecka z zakażeniami układu moczowego.
- Nowe wytyczne dotyczące leczenia dziecka z zakażeniami układu moczowego.
- Odpływ pęcherzowo-moczowodowy – zasady diagnostyki i leczenia.
- Diagnostyka i postępowanie w wadach wrodzonych układu moczowego u dzieci.
- Diagnostyka izolowanego białkomoczu u dzieci, białkomocz czynnościowy.
- Najczęstsze przyczyny prowadzące do zespołu nerczycowego u dzieci.
- Rekomendacje dotyczące leczenia zespołu nerczycowego u dzieci.
- Najczęstsze przyczyny, diagnostyka i zasady postępowania w krwinkomoczu.
- Zatrucia u dzieci
UWAGA! Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy.
Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.
Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych w danym dniu. Kolejność poruszanych zagadnień może ulec zmianie w trakcie trwania semestru, w razie zmian w harmonogramie.
Połowa grup klinicznych realizuje w semestrze zimowym zagadnienia z tematyki HEMATOLOGII, druga połowa zagadnienia z tematyki NEFROLOGII. W semestrze letnim odwrócona kolejność.
ĆWICZENIA ODBYWAJĄ SIĘ NA ODDZIAŁACH SZPITALNYCH WOJEWÓDZKIEGO SPECJALISTYCZNEGO SZPITALA DZIECIĘCEGO
W OLSZTYNIE
HEMATOLOGIA – Oddział Kliniczny Onkologii i Hematologii Dziecięcej
Co student powinien umieć przed rozpoczęciem poszczególnych zajęć?
Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii narządów limfatycznych, układu krwiotwórczego. Hemostaza.
Temat 1: Anemia spowodowana niedostateczną produkcją krwinek czerwonych: niedokrwistość z niedoboru żelaza, niedobór kwasu foliowego, niedokrwistość złośliwa, niedokrwistość chorób przewlekłych. Niedokrwistości hemolityczne (wrodzone i nabyte).
Odrębności norm laboratoryjnych układu krwiotwórczego u dzieci w zależności od wieku Regulacja hemotopoezy, równowaga pomiędzy produkcją komórek i zaprogramowaną śmiercią komórek układu krwiotwórczego.
Czynniki ryzyka niedoboru żelaza, kwasu foliowego oraz niedoboru Vit B-12 u dzieci. Epidemiologia niedokrwistości z niedoboru żelaza, leczenie i zapobieganie.
Postępowanie z pacjentem z podejrzeniem niedokrwistości, wywiad, badanie fizykalne, zaplanowanie badań diagnostycznych.
Zlecenia lekarskie: metody leczenia i zapobiegania niedokrwistości z niedoboru żelaza, zalecenia dietetyczne.
Zbieranie wywiadu u dzieci z podejrzeniem anemii, badanie przedmiotowe.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznej.
Patofizjologia objawów klinicznych w niedokrwistości hemolitycznej.
Wrodzone niedokrwistości hemolityczne: sferocytoza, niedokrwistość sierpowatokrwinkowa, talasemia, niedobór dehydrogenazy glukozo–6–fosforanowej.
Anemia hemolityczna nabyta może wynikać z zaburzeń układu immunologicznego, działania leków lub wpływu czynników środowiskowych.
Epidemiologia niedokrwistości hemolitycznej dziedzicznych.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie dzieci. Zbieranie wywiadu.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 2: Niedokrwistości aplastyczne AA (wrodzone i nabyte). Neutropenie.
Definicja, objawy kliniczne typowe dla AA. Patofizjologianiedokrwistość aplastycznej. Badania wymagane do ustalenia rozpoznania niedokrwistości aplastycznej. Definicja stopnia ciężkości choroby na podstawie parametrów morfologii krwi oraz szpiku kostnego.
Diagnostyka różnicowa pancytopenii i aplazji szpiku kostnego. Czysta aplazja układu czerwonokrwinkowego.
Możliwości leczenia: leczenie standardowe, leczenie wspomagające (transfuzja, krwiotwórcze czynniki wzrostu, zapobieganie zakażeniom, leczenie zakażeń, BMT).Przeciążenie żelaza, leczenie chelatujące.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie dzieci, zbieranie wywiadu.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 3: Zaburzenia hemostazy wtórnej oraz zaburzenia fibrynolizy
Normy laboratoryjne hemostazy u dzieci. Skaza naczyniowa, choroba von Willebranda, małopłytkowości, zaburzenia czynności płytek krwi. Wywiad osobniczy, rodzinny oraz badanie fizykalne. Leczenie i profilaktyka.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie dzieci, zbieranie wywiadu.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 4: Białaczki. Chłoniaki.
Epidemiologia, zachorowalność i śmiertelność u dzieci. Czynniki ryzyka.
Symptomatologia, badanie kliniczne, nowoczesne metody leczenia, standardy diagnostyczne (myelogram). Przypadki kliniczne dzieci z białaczką i chłoniakiem.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
NEFROLOGIA – Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia - Oddział Pediatryczny II z Pododdziałem Nefrologii i Kardiologii Dziecięcej
Co student powinien umieć przed rozpoczęciem poszczególnych zajęć?
Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii układu moczowego. Regulacja wydzielania moczu. Patomechanizm działania leków moczopędnych
Temat 1: Badania laboratoryjne w nefrologii dziecięcej. Diagnostyka układu moczowego u dzieci.
Badanie ogólne moczu - normy, najczęstsze odchylenia i ich interpretacja.
Badannia laboratoryjne i obrazowe stosowane w diagnostyce.
CAKUT (Congenital anomalies of the kidney and urinary tract ) – definicja, epidemiologia, etiologia
i patogeneza: czynniki środowiskowe i genetyczne. Wskazania do poszukiwania wad wrodzonych układu moczowego. Rola prenatalnego badania USG w wykrywaniu wad wrodzonych układu moczowego. Podział wad wrodzonych układu moczowego. Najważniejsze wady układu moczowego u dzieci: wodonercze, zastawki cewki tylnej, zwyrodnienie wielotorbielowate nerek, agenezja, hipoplazja, dysplazja nerki. Odpływ pęcherzowo-moczowodowy – definicja, etiologia, rozpoznanie, stopnie OPM, postępowanie.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 2: Zaburzenia oddawania moczu. Zakażenia układu moczowego.
Zaburzenia oddawania moczu - definicje, podział, przyczyny, diagnostyka, leczenie. Moczenie nocne.
Zakażenia układu moczowego - obraz kliniczny w zależności od wieku dziecka, diagnostyka, leczenie, powikłania o rokowanie.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 3: Białkomocz. Zespół nerczycowy.
Najczęstsze przyczyny białkomoczu u dzieci: białkomocz fizjologiczny, czynnościowy, ortostatyczny, stały. Zespół nerczycowy – definicja. Idiopatyczny zespół nerczycowy: epidemiologia, etiologia, objawy, diagnostyka, leczenie (rodzaje leków stosowanych w leczeniu, postępowanie objawowe, profilaktyka zakażeń), powikłania. Podział zespołu nerczycowego uwzględniający reakcję na leczenie steroidami. Choroba Schoenleina – Henocha – definicja, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, diagnostyka, leczenie.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Temat 4: Krwinkomocz. Kłębuszkowe zapalenie nerek. Zapalenie naczyń związane z IgA, Zespół hemolityczno-mocznicowy (HUS)
Krwinkomocz. Kłębuszkowe zapalenie nerek. zapalenie naczyń związane z IgA - definicja, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, diagnostyka, leczenie.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.
Historia Choroby. Zaliczenie ćwiczeń.
DIABETOLOGIA – Oddział Pediatryczny VI Reumatologiczno – Endokrynologiczny
Co student powinien umieć przed rozpoczęciem zajęć?
Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii części wewnątrzwydzielniczej trzustki, zaburzenia gospodarki węglowodanowej, białkowej, tłuszczowej, wodno – elektrolitowej, działania insuliny i glukagonu.
Temat 1: Cukrzyca u dzieci i młodzieży
Definicja, epidemiologia, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, przebieg naturalny, metody diagnostyczne, rozpoznanie cukrzycy, różnicowanie, zagrożenia, powikłania, rokowanie. Udział w obchodzie lekarskim. Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale. Udział w szkoleniu pacjentów i rodziców z cukrzycą. Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznej.
Temat 2: Leczenie cukrzycy
Cele leczenia, metody insulinoterapii, preparaty insulin–charakterystyka, leki doustne, edukacja terapeutyczna, leczenie dietetyczne, psychoterapia, powikłania leczenia insuliną, metody alternatywne.
Śpiączka ketonowa – rozpoznanie, epidemiologia, różnicowanie, leczenie, zagrożenia, rokowanie.
Cukrzyca typu 2 – rozpoznanie, epidemiologia, różnicowanie, leczenie, zagrożenia, rokowanie.
Udział w obchodzie lekarskim.
Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.
Udział w szkoleniu pacjentów i rodziców z cukrzycą.
Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznych.