HARMONOGRAMY I TEMATYKA

HARMONOGRAM DO POBRANIA - NA KOŃCU STRONY !!!

PEDIATRIA

Semestr zimowy 2024/2025

IV Rok

[HEMATOLOGIA/ NEFROLOGIA/ DIABETOLOGIA]

 

 

Seminarium 10 h

  1. Niedokrwistość u dzieci: objawy, podział diagnostyka [3H]
  2. Zaburzenia hemostazy pierwotnej: skazy naczyniowe, choroba von Willebranda, małopłytkowość, zaburzenia funkcji płytek krwi [2H]
  3. Zaburzenia hemostazy wtórnej u dzieci. Normy laboratoryjne hemostazy u dzieci, wskazania do leczenia [1H]
  4. Białaczki u dzieci: objawy, diagnostyka, leczenie [2H]
  5. Nowotwory układu chłonnego u dzieci: objawy, diagnostyka, leczenie [2H]

Wykład 10 h

  1. Zakażenia układu moczowego.
  2. Nowe wytyczne dotyczące diagnostyki dziecka z zakażeniami układu moczowego.
  3. Nowe wytyczne dotyczące leczenia dziecka z zakażeniami układu moczowego.
  4. Odpływ pęcherzowo-moczowodowy – zasady diagnostyki i leczenia.
  5. Diagnostyka i postępowanie w wadach wrodzonych układu moczowego u dzieci.
  6. Diagnostyka izolowanego białkomoczu u dzieci, białkomocz czynnościowy.
  7. Najczęstsze przyczyny prowadzące do zespołu nerczycowego u dzieci.
  8. Rekomendacje dotyczące leczenia zespołu nerczycowego u dzieci.
  9. Najczęstsze przyczyny, diagnostyka i zasady postępowania w krwinkomoczu.
  10. Zatrucia u dzieci

 

UWAGA! Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy.

Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.

Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych w danym dniu. Kolejność poruszanych zagadnień może ulec zmianie w trakcie trwania semestru, w razie zmian w harmonogramie.

Połowa grup klinicznych realizuje w semestrze zimowym zagadnienia z tematyki HEMATOLOGII, druga połowa zagadnienia z tematyki NEFROLOGII. W semestrze letnim odwrócona kolejność.

ĆWICZENIA ODBYWAJĄ SIĘ NA ODDZIAŁACH SZPITALNYCH WOJEWÓDZKIEGO  SPECJALISTYCZNEGO  SZPITALA DZIECIĘCEGO 
W OLSZTYNIE

 

HEMATOLOGIA – Oddział Kliniczny Onkologii i Hematologii Dziecięcej

Co student powinien umieć przed rozpoczęciem poszczególnych zajęć?

Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii  narządów limfatycznych, układu krwiotwórczego.  Hemostaza.

 

Temat 1: Anemia spowodowana niedostateczną produkcją krwinek czerwonych: niedokrwistość z niedoboru żelaza, niedobór kwasu foliowego, niedokrwistość złośliwa, niedokrwistość chorób przewlekłych. Niedokrwistości hemolityczne (wrodzone i nabyte).

Odrębności norm laboratoryjnych układu krwiotwórczego u dzieci w zależności od wieku Regulacja hemotopoezy, równowaga pomiędzy produkcją komórek i zaprogramowaną śmiercią komórek układu krwiotwórczego.

Czynniki ryzyka niedoboru żelaza, kwasu foliowego oraz niedoboru Vit B-12 u dzieci. Epidemiologia niedokrwistości z niedoboru żelaza, leczenie i zapobieganie.

Postępowanie z pacjentem z podejrzeniem niedokrwistości, wywiad, badanie fizykalne, zaplanowanie badań diagnostycznych.

Zlecenia lekarskie: metody leczenia i zapobiegania niedokrwistości z niedoboru żelaza, zalecenia dietetyczne.

Zbieranie wywiadu u dzieci z podejrzeniem anemii, badanie przedmiotowe.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznej.

Patofizjologia objawów klinicznych w niedokrwistości hemolitycznej.

Wrodzone niedokrwistości hemolityczne: sferocytoza, niedokrwistość sierpowatokrwinkowa, talasemia, niedobór dehydrogenazy glukozo–6–fosforanowej.

Anemia hemolityczna nabyta może wynikać z zaburzeń układu immunologicznego, działania leków lub wpływu czynników środowiskowych.

Epidemiologia niedokrwistości hemolitycznej dziedzicznych.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie dzieci. Zbieranie wywiadu.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.

 

Temat 2: Niedokrwistości aplastyczne AA (wrodzone i nabyte). Neutropenie.

Definicja, objawy kliniczne typowe dla AA. Patofizjologianiedokrwistość aplastycznej. Badania wymagane do ustalenia rozpoznania niedokrwistości aplastycznej. Definicja stopnia ciężkości choroby na podstawie parametrów morfologii krwi oraz szpiku kostnego.

Diagnostyka różnicowa pancytopenii i aplazji szpiku kostnego. Czysta aplazja układu czerwonokrwinkowego.

Możliwości leczenia: leczenie standardowe, leczenie wspomagające (transfuzja, krwiotwórcze czynniki wzrostu, zapobieganie zakażeniom, leczenie zakażeń, BMT).Przeciążenie żelaza, leczenie chelatujące.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie dzieci, zbieranie wywiadu.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.

 

Temat 3: Zaburzenia hemostazy wtórnej oraz zaburzenia fibrynolizy

Normy laboratoryjne hemostazy u dzieci. Skaza naczyniowa, choroba von Willebranda, małopłytkowości, zaburzenia czynności płytek krwi. Wywiad osobniczy, rodzinny oraz badanie fizykalne. Leczenie i profilaktyka.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie dzieci, zbieranie wywiadu.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.

 

Temat 4: Białaczki. Chłoniaki.

Epidemiologia, zachorowalność i śmiertelność u dzieci. Czynniki ryzyka.

Symptomatologia, badanie kliniczne, nowoczesne metody leczenia, standardy diagnostyczne (myelogram). Przypadki kliniczne dzieci z białaczką i chłoniakiem.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni specjalistycznej.

 

NEFROLOGIA – Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia - Oddział Pediatryczny II z Pododdziałem Nefrologii i Kardiologii Dziecięcej

Co student powinien umieć przed rozpoczęciem poszczególnych zajęć?

Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii układu moczowego. Regulacja wydzielania moczu.  Patomechanizm działania leków moczopędnych

 

Temat 1: Badania laboratoryjne w nefrologii dziecięcej. Diagnostyka układu moczowego u dzieci.

Badanie ogólne moczu - normy, najczęstsze odchylenia i ich interpretacja.

Badannia laboratoryjne i obrazowe stosowane w diagnostyce.

CAKUT (Congenital anomalies of the kidney and urinary tract ) – definicja, epidemiologia, etiologia
i patogeneza: czynniki środowiskowe i genetyczne. Wskazania do poszukiwania wad wrodzonych układu moczowego. Rola prenatalnego badania USG w wykrywaniu wad wrodzonych układu moczowego. Podział wad wrodzonych układu moczowego. Najważniejsze wady układu moczowego u dzieci: wodonercze, zastawki cewki tylnej, zwyrodnienie wielotorbielowate nerek, agenezja, hipoplazja, dysplazja nerki. Odpływ pęcherzowo-moczowodowy – definicja, etiologia, rozpoznanie, stopnie OPM, postępowanie.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków  dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie podmiotowe i przedmiotowe

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni  specjalistycznej.

 

Temat 2: Zaburzenia oddawania moczu. Zakażenia układu moczowego.

Zaburzenia oddawania moczu - definicje, podział, przyczyny, diagnostyka, leczenie. Moczenie nocne.

Zakażenia układu moczowego - obraz kliniczny w zależności od wieku dziecka, diagnostyka, leczenie, powikłania o rokowanie.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków  dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie podmiotowe i przedmiotowe.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni  specjalistycznej.

 

Temat 3: Białkomocz. Zespół nerczycowy.

Najczęstsze przyczyny białkomoczu u dzieci: białkomocz fizjologiczny, czynnościowy, ortostatyczny, stały. Zespół nerczycowy – definicja. Idiopatyczny zespół nerczycowy: epidemiologia, etiologia, objawy, diagnostyka, leczenie (rodzaje leków stosowanych w leczeniu, postępowanie objawowe, profilaktyka zakażeń), powikłania. Podział zespołu nerczycowego uwzględniający reakcję na leczenie steroidami. Choroba Schoenleina – Henocha – definicja, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, diagnostyka, leczenie.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków  dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie podmiotowe i przedmiotowe

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni  specjalistycznej.

 

Temat 4: Krwinkomocz. Kłębuszkowe zapalenie nerek. Zapalenie naczyń związane z IgA, Zespół hemolityczno-mocznicowy (HUS) 

Krwinkomocz. Kłębuszkowe zapalenie nerek. zapalenie naczyń związane z IgA - definicja, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, diagnostyka, leczenie.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków  dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Badanie podmiotowe i przedmiotowe

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy poradni  specjalistycznej.

Historia Choroby. Zaliczenie ćwiczeń.

 

DIABETOLOGIA – Oddział Pediatryczny VI Reumatologiczno – Endokrynologiczny

Co student powinien umieć przed rozpoczęciem zajęć?

Podstawowa wiedza z anatomii, fizjologii i patologii części wewnątrzwydzielniczej trzustki,   zaburzenia gospodarki węglowodanowej, białkowej, tłuszczowej, wodno – elektrolitowej, działania insuliny i glukagonu.

 

Temat 1: Cukrzyca u dzieci i młodzieży

Definicja, epidemiologia, etiologia i patogeneza, obraz kliniczny, przebieg naturalny, metody diagnostyczne, rozpoznanie cukrzycy, różnicowanie, zagrożenia, powikłania, rokowanie. Udział w obchodzie lekarskim. Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale. Udział w szkoleniu pacjentów i rodziców z cukrzycą. Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznej.

 

Temat 2: Leczenie cukrzycy

Cele leczenia, metody insulinoterapii, preparaty insulin–charakterystyka, leki doustne, edukacja terapeutyczna, leczenie dietetyczne, psychoterapia, powikłania leczenia insuliną, metody alternatywne.

Śpiączka ketonowa – rozpoznanie, epidemiologia, różnicowanie, leczenie, zagrożenia, rokowanie.

Cukrzyca typu 2 – rozpoznanie, epidemiologia, różnicowanie, leczenie, zagrożenia, rokowanie.

Udział w obchodzie lekarskim.

Omówienie ciekawych przypadków dzieci hospitalizowanych w oddziale.

Udział w szkoleniu pacjentów i rodziców z cukrzycą.

Udział w konsultacjach specjalistycznych. Udział w pracy Poradni Specjalistycznych.