HARMONOGRAMY I TEMATYKA

HARMONOGRAM DO POBRANIA - NA KOŃCU STRONY !!!

WPROWADZENIE DO PEDIATRII

Semestr zimowy i letni 

III Rok

 SEMESTR ZIMOWY

Seminarium semestr zimowy – 15 godzin

  1. Ocena rozwoju fizycznego. Zaburzenia rozwoju fizycznego, zaburzenia odżywiania [2godz.]
  2. Rozwój psychomotoryczny, kamienie milowe,  sygnały alarmowe (red flags) wskazujące na opóźnienie rozwoju psychoruchowego. Rozwój dziecka  do  3 roku [2godz.]
  3. Zasady żywienia dzieci zdrowych - aktualne wytyczne [2godz.]
  4. Szczepienia. Aktualny kalendarz szczepień [2godz.]
  5. Badanie głowy i szyi z uwzględnieniem diagnostyki i patologii twarzoczaszki u dzieci i młodziezy [2godz.]
  6. Adaptacja układu oddechowego i krążenia. Normy laboratoryjne u noworodka.  (2H) 
  7. Zasady resuscytacji noworodka. Profilaktyka zdrowotna w okresie noworodkowym (3godz.) 

 

Ćwiczenia – 20 godzin

UWAGA!!!

Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy na stronie internetowej Katedry Pediatrii Klinicznej (zakładka Kierunek lekarski → III rok → harmonogram).

Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.

Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych 
w danym dniu.

TEMAT 1: Symptomatologia chorób u noworodków i niemowląt. Badanie fizykalne niemowląt. (5H)  -WSSD

Lek. Dorota Skutecka – Oddział Neonatologii 

TEMAT 2: Badania przedmiotowe dziecka młodszego i starszego. Zajęcia z wykorzystaniem fantomów wysokiej wiernosci - CSM

Lek. med. Karolina Rząsa-Tercjak – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Katarzyna Salamon – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Alicja Sołoma  – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Patrycja Tyszka  – Centrum Symulacji Medycznej

TEMAT 3: Badanie podmiotowe: wywiad pediatryczny. Ocena wstępna pacjenta. Metody oceny rozwoju fizycznego - CSM/WSSD

Prof. dr hab.n.med Dawid Larysz/Lek. Dominika Lech

Zasady zbierania wywiadu lekarskiego w pediatrii
- schemat wywiadu lekarskiego
- najczęstsze problemy w praktyce pediatrycznej – najważniejsze pytania podczas wywiadu pediatrycznego (bóle brzucha, gorączka, kaszel, bóle głowy, wymioty, brak przyrostu/ubytek masy ciała)
- ocena wstępna pacjenta –  „ABCDE”, Glasgow Coma Scale, AVPU
Zasady pisania historii choroby.                                                   

TEMAT 4: Rodzaje bólów brzucha u dzieci- ból ostry, bóle przewlekłe. Najczęstsze przyczyny bólów brzucha w zależności od wieku. Wymioty u dzieci. Przyczyny w zależności od wieku. Historia choroby - CSM

Lek. med. Karolina Rząsa-Tercjak – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Katarzyna Salamon – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Alicja Sołoma  – Centrum Symulacji Medycznej

Lek. med. Patrycja Tyszka  – Centrum Symulacji Medycznej

Metody oceny rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe)
Schemat badania pediatrycznego – oglądanie,  badanie  dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie;
 - odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka młodszego
Część szczegółowa
- zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka małego
- badanie podmiotowe i przedmiotowe wybranych pacjentów

 

 SEMESTR LETNI

Wykład semestr letni– 10 godzin

  1. Wprowadzenie do pediatrii, zagadnienia ogólne nt. opieki nad dzieckiem, problemy etyczne w medycynie wieku rozwojowego; standardy postępowania w nowoczesnej pediatrii  [1 godz.]
  2. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii; zasady badania fizykalnego  [1 godz.]
  3. Symptomatologia pediatryczna . Semiotyka ogólna w pediatrii i znaczenie wybranych objawów chorobowych u dzieci [2 godz.]
  4. Fizjologia okresu dojrzewania oraz problemy zdrowotne związane z pokwitaniem  [1 godz.]
  5. Zespół dziecka krzywdzonego (Child abuse).  Alkoholowy zespół płodowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS). Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych: zespoły hiperkinetyczne (ADHD)  [1 godz.]
  6. Niedożywienie, otyłość; zaburzenia odżywiania (Eating disorders): anorexia nervosa, bulimia nervosa [2 godz.]
  7. Metabolizm i znaczenie kliniczne witaminy D oraz wybrane zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej u dzieci (krzywica niedoborowa, diagnostyka osteoporozy wieku rozwojowego) [1 godz.]
  8. Choroby metaboliczne. Badania przesiewowe noworodków [1 godz.]

Ćwiczenia - 30h

1.Niedobory masy ciała u dzieci. Ocena rozwoju dziecka, badanie podmiotowe, przedmiotowe. Historia choroby. Opis przypadku (5H) 

B.Jaroszewska-Świątek/D.Skutecka

2.Badanie głowy i szyi, dysmorfie(5H)

Dr hab.n. med. Krzysztof Dowgierd 

3.Badanie przedmiotowe noworodka donoszonego – cechy fizjologiczne i morfologiczne noworodków donoszonych, adaptacja noworodka do życia pozamacicznego. Żółtaczka fizjologiczna. Karmienie piersią. (5H)

J.Mgeładze -Arciuch

4.Biegunka u dzieci. Definicja, podział (czas, etiologia oraz patofizjologia). Zasady postępowania. Doskonalenie badania przedmiotowego dzieci. (5H)

A.Sołoma/P.Tyszka/K.Salamon/K.Rząsa-Tercjak

5.Karmienie naturalne a karmienie sztuczne. Mieszanki mlekozastępcze Szczepienia ochronne. (5H) B.Jaroszewska-Świątek/K.Salamon

6.Rozwój psychomotoryczny dziecka do 3 roku życia. (5H)

J.Melnyk/A.Morski/E.Łobodzińska-Młynarczyk

• Definicja rozwoju
• Omówienie rozwoju w podziale na strefy
• Ocena noworodka w aspekcie dojrzałości nerwowo-mięśniowej
• Odruchy noworodkowe
• Ocena napięcia mięśniowego u niemowląt
• Rozwój czynności psychomotorycznych w poszczególnych miesiącach pierwszego roku życia
• Pojęcie rozwojowych kamieni milowych w pierwszym roku życia
• Rozwój mowy, kontaktów społecznych, motoryki dużej i małej
• Określenie opóźnienia rozwoju psychoruchowego w pierwszym roku życia
• Rozwój dziecka w okresie 1 – 3 i okresu przedszkolnego
• Omówienie oceny skali rozwoju dziecka Denver – DDST II

SEMINARIA 10H

Klasyfikacja noworodków wg czasu trwania ciąży, masy ciała urodzenia, wcześniactwo. Ocena stanu noworodka po porodzie. Stany przejściowe. (3H) D.Skutecka 

Wpływ chorób matki na noworodka. (3H)  D.Skutecka

Badania przesiewowe, schorzenia metaboliczne, bilanse zdrowia.  (2H)B. Jaroszewska-Świątek

Gorączka u dzieci. Patogeneza, diagnostyka i postępowanie. Odwodnienie. Terapia płynowa.  (2H) B.Jaroszewska-Świątek