HARMONOGRAMY I TEMATYKA
HARMONOGRAM DO POBRANIA - NA KOŃCU STRONY !!!
WSTĘP DO PEDIATRII
Semestr zimowy 2024/2025
III Rok
Wykład – 10 godzin
- Wprowadzenie do pediatrii, zagadnienia ogólne nt. opieki nad dzieckiem, problemy etyczne w medycynie wieku rozwojowego; standardy postępowania w nowoczesnej pediatrii [1 godz.]
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii; zasady badania fizykalnego [1 godz.]
- Symptomatologia pediatryczna . Semiotyka ogólna w pediatrii i znaczenie wybranych objawów chorobowych u dzieci [2 godz.]
- Fizjologia okresu dojrzewania oraz problemy zdrowotne związane z pokwitaniem [1 godz.]
- Zespół dziecka krzywdzonego (Child abuse). Alkoholowy zespół płodowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS). Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych: zespoły hiperkinetyczne (ADHD) [1 godz.]
- Niedożywienie, otyłość; zaburzenia odżywiania (Eating disorders): anorexia nervosa, bulimia nervosa [2 godz.]
- Metabolizm i znaczenie kliniczne witaminy D oraz wybrane zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej u dzieci (krzywica niedoborowa, diagnostyka osteoporozy wieku rozwojowego) [1 godz.]
- Choroby metaboliczne. Badania przesiewowe noworodków [1 godz.]
Seminarium – 15 godzin
- Ocena rozwoju fizycznego. Zaburzenia rozwoju fizycznego, zaburzenia odżywiania [2godz.]
- Rozwój psychomotoryczny, kamienie milowe, sygnały alarmowe (red flags) wskazujące na opóźnienie rozwoju psychoruchowego. Rozwój dziecka do 3 roku [2godz.]
- Zasady żywienia dzieci zdrowych - aktualne wytyczne [2godz.]
- Szczepienia. Aktualny kalendarz szczepień [2godz.]
- Badanie głowy i szyi z uwzględnieniem diagnostyki i patologii twarzoczaszki u dzieci i młodziezy [2godz.]
- Gorączka u dzieci. Patogeneza, diagnostyka i postępowanie. Odwodnienie. Terapia płynowa [2godz.]
- Zasady resuscytacji noworodka. Profilaktyka zdrowotna w okresie noworodkowym [3godz.]
Ćwiczenia – 20 godzin
UWAGA!!!
Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy na stronie internetowej Katedry Pediatrii Klinicznej (zakładka Kierunek lekarski → III rok → harmonogram).
Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.
Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych
w danym dniu.
Prowadzący ćwiczenia:
Dr n. med. Krzysztof Dowgierd – Oddział Chirurgii Głowy i Szyi w zakresie Chirurgii Szczękowo-Twarzowej
Lek. med. Olga Łukasiewicz – Oddział Neurologiczny dla Dzieci
Lek. med. Anna Białek – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Karolina Rząsa-Tercjak – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Katarzyna Salamon – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Alicja Sołoma – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Patrycja Tyszka – Centrum Symulacji Medycznej
TEMAT 1: Badanie głowy i szyi, dysmorfie
Dr n. med. Krzysztof Dowgierd – Oddział Chirurgii Głowy i Szyi w zakresie Chirurgii Szczękowo-Twarzowej
TEMAT 2: Badania przedmiotowe dziecka młodszego i starszego. Zajęcia z wykorzystaniem fantomów wysokiej wiernosci - CSM
Lek. med. Anna Białek – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Karolina Rząsa-Tercjak – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Katarzyna Salamon – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Alicja Sołoma – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Patrycja Tyszka – Centrum Symulacji Medycznej
TEMAT 3: Badanie podmiotowe: wywiad pediatryczny. Ocena wstępna pacjenta. Metody oceny rozwoju fizycznego
Lek. med. Olga Łukasiewicz – Oddział Neurologiczny dla Dzieci
Zasady zbierania wywiadu lekarskiego w pediatrii
- schemat wywiadu lekarskiego
- najczęstsze problemy w praktyce pediatrycznej – najważniejsze pytania podczas wywiadu pediatrycznego (bóle brzucha, gorączka, kaszel, bóle głowy, wymioty, brak przyrostu/ubytek masy ciała)
- ocena wstępna pacjenta – „ABCDE”, Glasgow Coma Scale, AVPU
Zasady pisania historii choroby.
TEMAT 4: Rodzaje bólów brzucha u dzieci- ból ostry, bóle przewlekłe. Najczęstsze przyczyny bólów brzucha w zależności od wieku. Wymioty u dzieci. Przyczyny w zależności od wieku. Historia choroby - CSM
Lek. med. Anna Białek – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Karolina Rząsa-Tercjak – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Katarzyna Salamon – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Alicja Sołoma – Centrum Symulacji Medycznej
Lek. med. Patrycja Tyszka – Centrum Symulacji Medycznej
Metody oceny rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe)
Schemat badania pediatrycznego – oglądanie, badanie dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie;
- odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka młodszego
Część szczegółowa
- zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka małego
- badanie podmiotowe i przedmiotowe wybranych pacjentów