SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 Sylabus przedmiotu – część A

48SJO-PCW

Propedeutyka chorób wewnętrznych

2025

Introduction to internal medicine

ECTS: 6.00

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE:

 

Seminarium

Jak porozumiewać się z Pacjentem i Jego rodziną. Tajemnica lekarska, uświadomiona zgoda, autonomia chorego. Badanie przedmiotowe: oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne. Ocena stanu ogólnego. Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi; zmiany skórne, śluzówek, paznokci i węzłów chłonnych. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część I  (Badanie serca i naczyń). Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część II  (Układ oddechowy). Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część I. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część II. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydalania. Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydzielania wewnętrznego i układu krwiotwórczego. Historia choroby. Dokumentacja medyczna. Bóle głowy, zawroty głowy, zaburzenia równowagi, zaburzenia ze strony narządów zmysłów – kiedy i  kogo prosić o konsultację. Zaburzenia przytomności i orientacji: jak sobie radzić. Duszność i sinica: jak różnicować i co robić.  Bóle w klatce piersiowej: wywiad, badanie fizykalne i co dalej. Nieprawidłowy zapis EKG i co dalej. Kolka, ból i ostry brzuch - kiedy i kogo prosić na konsultację. Co robić i na co zwracać uwagę u chorego z gorączką. Niedokrwistości i skazy krwotoczne. Bóle stawów i kończyn, bóle mięśniowo-szkieletowe. Zaburzenia stanu nawodnienia

 

Ćwiczenia

Zasady komunikacji z pacjentem. Zachowania werbalne i niewerbalne. Jak pozyskiwać zaufanie chorego. Warunki poprawnego zbierania wywiadu. Wywiad od rodziny. Schemat i zasady zbierania wywiadu lekarskiego. Wywiad w stanach szczególnych (zagrożenie życia, stany ograniczonej przytomności lub poczytalności). Kolejność, zadawanie pytań. Pytania intymne. Gromadzenie i notowanie uzyskanych  danych. Wywiad z osobą młodą, dorosłym i pacjentem w wieku podeszłym. Ćwiczenia scenek – student jako lekarz; prowadzący zajęcia jako pacjent. Badanie przedmiotowe. Zasady, kolejność, warunki. Ocena stanu ogólnego (pierwsze wrażenie, postawa ciała, stan świadomości, stan odżywienia, temperatura, stan nawodnienia). Badanie głowy i szyi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach skóry, węzłów chłonnych, paznokci i błon śluzowych.Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu sercowo-naczyniowego. Badanie serca. Badanie tętna, naczyń obwodowych. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu oddechowego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego i układu wydalania. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego i narządów zmysłów.
Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu wydzielania wewnętrznego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu krwiotwórczego. Historia choroby – zaliczenie.
Chory z zaburzeniami narządów zmysłów i zaburzeniami świadomości.  Wady serca, zaburzenia rytmu, ostre zespoły wieńcowe, przewlekła i ostra niewydolność krążenia. Chory z bólem w klatce piersiowej, dusznością, krwiopluciem. Chory z astmą POChP, zapaleniem płuc. Chory z oporem w jamie brzusznej i objawami otrzewnowymi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego.Badanie przedmiotowe jamy brzusznej. Różnicowanie stanów gorączkowych. Obrzęki uogólnione i miejscowe Chory z bezmoczem lub skąpomoczem. Hepatosplenomegalia, limfadenopatie. Zapalne i zwyrodnieniowe patologie układu ruchu;  zaburzenia poruszania się. Repetytorium kliniczne

 

Wykład

Metody i zasady badania przedmiotowego.  Objawy i oznaki ostrych stanów zagrożenia życia. Gorączka. Zaburzenia świadomości. Obrzęki.
Powiększenie węzłów chłonnych, wątroby i śledziony. Biegunki i zaparcia. Objawy, oznaki, badania pracowniane, rozpoznawanie chorób: teoria i praktyka. Nadciśnienie i niedociśnienie. żółtaczki i inne zmiany zabarwienia skóry. Duszność. Kaszel i krwioplucie.
Ból jako sygnał alarmowy organizmu. Pragnienie. Zmiany masy ciała (nadwaga, niedowaga).
Objawy i oznaki w chorobach narządów wydzielania wewnętrznego i metabolicznych. Objawy i oznaki w chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 1. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego
cz. 2. Objawy i oznaki w chorobach układu sercowo-naczyniowego cz. 1 i 2. Objawy i oznaki chorób układu krwiotwórczego. Wodobrzusze. Objawy i oznaki w chorobach układu  moczowego.

 

 

 

CEL KSZTAŁCENIA:

Nabycie i doskonalenie umiejętności  rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, zbierania wywiadu lekarskiego oraz badania fizykalnego, sporządzania historii choroby

 

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NMA_P7S_WG+++++++++

 

Symbole efektów kierunkowych:

K.1.+, K.2.+, K.5.+, K.7.+, E.U1.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U14.+, E.W7.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne):

W1

Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy

U1

Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

U2

Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

U3

Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta

U4

Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia

K1

Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K2

Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta

K3

brak

K4

Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

 

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Seminarium-['W1', 'U3', 'K4', 'U4']-Prezentacja multimedialna, wprowadzenie do tematyki ćwiczeń, dyskusja

Ćwiczenia-['W1', 'U1', 'K1', 'U2', 'K2', 'U3', 'K4', 'U4']-Ćwiczenia przy łóżku pacjenta - nauka badania przedmiotowego i sporządzania historii choroby

Wykład-['W1', 'U3', 'K4', 'U4']-Prezentacja multimedialna

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Seminarium-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-['W1', 'U1', 'U3', 'K4', 'U4']-Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywność w dyskusjach

Wykład-(Udział w dyskusji)-['W1', 'U1', 'U3', 'K4', 'U4']-Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach

Ćwiczenia-(Kolokwium praktyczne)-['W1', 'U1', 'K1', 'U2', 'K2', 'U3', 'K4', 'U4']-Sprawdzian praktyczny z badania przedmiotowego oraz historia choroby w formie pisemnej

 

 

Literatura:

1.  Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, W. Siegenthaler,  MediPage, 2009, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

2.  Badanie kliniczne, J. Dacre, P. Kopelman. tłum. B. K. Kaminski,  PZWL, 2004, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

3.  Objawy chorób wewnętrznych, Doboszyńska A, Olszewska M, Rudnicka L. (Red.),  PZWL, 2013, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

4.  Choroby wewnętrzne, pod red. A Szczeklika,  Medycyna Praktyczna, 2023, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

5.  Podstawy badania klinicznego pod red. P. Zaborowskiego, K. Tytman, B. Moczulska, M. Kubiak, L.Gromadziński,  MediPage, 2016, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

6.  Choroby wewnętrzne, pod red. G. Herolda,  PZWL, 2008, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

7.  Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, J. Taton, A. S. Czech,  PZWL, 2005, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

8.  Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, F.J.Kokot,  PZWL, 2007, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

9.  Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, M.S.Hebanowski, J.E. Kliszcz, B.U.Trzeciak,  PZWL, 2005, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

 

 

 

 

 

Akty prawne kierunku określające

efekty uczenia się: 311/2023  (Kierunek lekarski),

Kod ISCED: -

Status przedmiotu:  Obligatoryjny

Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe

Dyscyplina: Medycyna

Język wykładowy: POL

Zajęcia:  

Wykład (20 h)  

Seminarium (20 h)  

Ćwiczenia (80 h)

Program:  Kierunek lekarski - studia jednolite magisterskie stacjonarne

Etap: Kierunek lekarski trzeci rok

Profil  kształcenia: Ogólnoakademicki

Tryb studiów:Stacjonarne

Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie

 

 

 

 

 

Przedmioty

wprowadzające: anatomia, histologia z embriologią, cytofizjologia, biochemia, fizjologia, immunologia, mikrobiologia

 

Wymagania

wstępne: Znajomość anatomii, histologii, cytofizjologii, biochemii, fizjologii, immunologii, mikrobiologii

 

 

 

Koordynatorzy:

 

Leszek Gromadziński, leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl

 

Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJO-PCW

Propedeutyka chorób wewnętrznych

2025

Introduction to internal medicine

ECTS: 6.00

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

20 h

- udział w: Seminarium

20 h

- udział w: Ćwiczenia

80 h

- konsultacje

2 h

 

Ogółem: 122 h

 

2. Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie się do zajęć

28.00 h

 

Ogółem: 28.00 h

 

 

Ogółem (godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta): 150.00 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS = 150.00 h :  25 h/ECTS = 6.00 ECTS

Średnio: 6.00  ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

4.88 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

1.12 ECTS