SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Wydział Lekarski
Sylabus przedmiotu – część A
48SJ-CHW2 Choroby wewnętrzne 2/8 ECTS: 4.0
CYKL: 2024L
TREŚCI MERYTORYCZNE
WYKŁAD
Objawy i oznaki w chorobach narządów wydzielania wewnętrznego i metabolicznych. Objawy i oznaki w chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 1 Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 2 Objawy i oznaki w chorobach układu sercowo-naczyniowego cz. 1 i 2 Objawy i oznaki chorób układu krwiotwórczego Wodobrzusze. Objawy i oznaki w chorobach układu moczowego
SEMINARIUM
1. Bóle głowy, zawroty głowy, zaburzenia równowagi, zaburzenia ze strony narządów zmysłów – kiedy i kogo prosić o konsultację 2. Zaburzenia przytomności i orientacji: jak sobie radzić? 3. Duszność i sinica: jak różnicować i co robić 4. Bóle w klatce piersiowej: wywiad, badanie fizykalne i co dalej 5. Nieprawidłowy zapis EKG i co dalej? 6. Kolka, ból i ostry brzuch - kiedy i kogo prosić na konsultację 7. Co robić i na co zwracać uwagę u chorego z gorączką 8. Niedokrwistości i skazy krwotoczne 9. Bóle stawów i kończyn, bóle mięśniowo-szkieletowe 10. Zaburzenia stanu nawodnienia
ĆWICZENIA
- Chory z zaburzeniami narządów zmysłów i zaburzeniami świadomości 2. Wady serca, zaburzenia rytmu, ostre zespoły wieńcowe, przewlekła i ostra niewydolność krążenia. 3. Chory z bólem w klatce piersiowej, dusznością, krwiopluciem. 4. Chory z astmą POChP, zapaleniem płuc 5. Chory z oporem w jamie brzusznej i objawami otrzewnowymi 6. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego 7. Badanie przedmiotowe jamy brzusznej 8. Różnicowanie stanów gorączkowych 9. Obrzęki uogólnione i miejscowe Chory z bezmoczem lub skąpomoczem 10. Hepatosplenomegalia, limfadenopatie. 11. Zapalne i zwyrodnieniowe patologie układu ruchu; zaburzenia poruszania się 12. Repetytorium kliniczne
CEL KSZTAŁCENIA
Umiejętność rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, umiejętność badania fizykalnego
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH
Symbole efektów dyscyplinowych: M/NM+++
Uwagi dodatkowe:
Symbole efektów kierunkowych:
E.U1.+, K.7.+, M/NM_E.W1.+, M/NM_D.W6.+, M/NM_D.W17.+, E.U3.+, K.4.+, E.U13.+, E.W7.+, E.U7.+, E.U14.+, E.U38.+, K.3.+
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Wiedza:
W1 –Student zna i rozumiena i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych i ich powikłań: chorób układu krążenia,układu oddechowego,układu pokarmowego,układu wydzielania wewnętrznego, chorób nerek i dróg moczowych, chorób układu krwiotwórczego, chorób reumatycznych,chorób alergicznych, zaburzeń wodno- elektrolitowych
W2 –Student zna i rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
W3 –Student zna i rozumie prawa pacjenta
W4 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
Umiejętności:
U1 –Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym.
U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego.
U3 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta. U4 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta. U5 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia.
U6 –Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta
Kompetencje społeczne:
K1 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta.
K2 –Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby K3 –Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K4 –Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
Wykład(W1, W2, W3, W4, U4, U5, U6, K2, K3, K4):Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych chorób wewnętrznych oraz diagnostyki różnicowej.
Seminarium(W1, W2, W3, W4, U4, U5, U6, K2, K3, K4):Seminaria omawiają patofizjologiczne podstawy objawów i oznak fizykalnych w chorobach wewnętrznych.
Ćwiczenia(W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4):Ćwiczenia praktyczne
- Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta.
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ćwiczenia: Kolokwium praktyczne - Ćwiczenia praktyczne - Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Ćwiczenia: Kolokwium praktyczne - Wykład - Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych chorób wewnętrznych oraz diagnostyki różnicowej. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Wykład: Kolokwium praktyczne - Ćwiczenia praktyczne - Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Wykład: Kolokwium praktyczne - Wykład - Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych chorób wewnętrznych oraz diagnostyki różnicowej. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Seminarium: Kolokwium ustne - Seminarium - Seminaria omawiają patofizjologiczne podstawy objawów i oznak fizykalnych w chorobach wewnętrznych. (W1;W2;W4;K2;K3;K4;);
LITERATURA PODSTAWOWA:
- Doboszyńska A (Red.), Objawy chorób wewnętrznych, Wyd. PZWL, R. 2013
- Dacre J, Kopelman P, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004
- Siegenthaler W, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. Medipage, R. 2009
- wielu autorów, Podstawy badania klinicznego"pod redakcją P. Zaborowskiego, Wyd. Medipage, R. 2016
- Szczeklik A (Red.), Choroby wewnętrzne,, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
48SJ-CHW2 ECTS: 4.0 CYKL: 2024L
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B
Choroby wewnętrzne 2/8
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Wykład 10.0 h
- udział w: Seminarium 10.0 h
- udział w: Ćwiczenia 40.0 h
- konsultacje 2.0 h
OGÓŁEM: 62.0h
- Samodzielna praca studenta:
przygotowanie się do zajęć 38.00 h
OGÓŁEM: 38.0h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100.0h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 100.0 h : 25.0h/ECTS = 4.00 ECTS
Średnio: 4.0 ECTS
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 2.48 punktów
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta 1.52 punktów