SYLABUS

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW2                                                                     Choroby wewnętrzne 2/8 ECTS: 4.0

CYKL: 2024L

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

Objawy i oznaki w chorobach narządów wydzielania wewnętrznego i metabolicznych. Objawy i oznaki w chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 1 Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 2 Objawy i oznaki w chorobach układu sercowo-naczyniowego cz. 1 i 2 Objawy i oznaki chorób układu krwiotwórczego Wodobrzusze. Objawy i oznaki w chorobach układu moczowego

 

SEMINARIUM

1. Bóle głowy, zawroty głowy, zaburzenia równowagi, zaburzenia ze strony narządów zmysłów – kiedy i kogo prosić o konsultację 2. Zaburzenia przytomności i orientacji: jak sobie radzić? 3. Duszność i sinica: jak różnicować i co robić 4. Bóle w klatce piersiowej: wywiad, badanie fizykalne i co dalej 5. Nieprawidłowy zapis EKG i co dalej? 6. Kolka, ból i ostry brzuch - kiedy i kogo prosić na konsultację 7. Co robić i na co zwracać uwagę u chorego z gorączką 8. Niedokrwistości i skazy krwotoczne 9. Bóle stawów i kończyn, bóle mięśniowo-szkieletowe 10. Zaburzenia stanu nawodnienia

 

ĆWICZENIA

  1. Chory z zaburzeniami narządów zmysłów i zaburzeniami świadomości 2. Wady serca, zaburzenia rytmu, ostre zespoły wieńcowe, przewlekła i ostra niewydolność krążenia. 3. Chory z bólem w klatce piersiowej, dusznością, krwiopluciem. 4. Chory z astmą POChP, zapaleniem płuc 5. Chory z oporem w jamie brzusznej i objawami otrzewnowymi 6. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego 7. Badanie przedmiotowe jamy brzusznej 8. Różnicowanie stanów gorączkowych 9. Obrzęki uogólnione i miejscowe Chory z bezmoczem lub skąpomoczem 10. Hepatosplenomegalia, limfadenopatie. 11. Zapalne i zwyrodnieniowe patologie układu ruchu; zaburzenia poruszania się 12. Repetytorium kliniczne

 

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Umiejętność rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, umiejętność badania fizykalnego

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:         M/NM+++


 

 

   Uwagi dodatkowe:                            

 

 

 

 

Symbole efektów kierunkowych:


E.U1.+, K.7.+, M/NM_E.W1.+, M/NM_D.W6.+, M/NM_D.W17.+, E.U3.+, K.4.+, E.U13.+, E.W7.+, E.U7.+, E.U14.+, E.U38.+, K.3.+

 

 

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

 

W1 –Student zna i rozumiena i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych i ich powikłań: chorób układu krążenia,układu oddechowego,układu pokarmowego,układu wydzielania wewnętrznego, chorób nerek i dróg moczowych, chorób układu krwiotwórczego, chorób reumatycznych,chorób alergicznych, zaburzeń wodno- elektrolitowych

W2 –Student zna i rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;

W3 –Student zna i rozumie prawa pacjenta

W4 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

Umiejętności:

U1 –Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym.

U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego.

U3 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta. U4 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta. U5 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia.

U6 –Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

Kompetencje społeczne:

K1 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta.

K2 –Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby K3 –Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K4 –Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1, W2, W3, W4, U4, U5, U6, K2, K3, K4):Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych chorób wewnętrznych oraz diagnostyki różnicowej.

Seminarium(W1, W2, W3, W4, U4, U5, U6, K2, K3, K4):Seminaria omawiają patofizjologiczne podstawy objawów i oznak fizykalnych w chorobach wewnętrznych.

Ćwiczenia(W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4):Ćwiczenia praktyczne

- Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta.

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Kolokwium praktyczne - Ćwiczenia praktyczne - Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Ćwiczenia: Kolokwium praktyczne - Wykład - Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych                       chorób                           wewnętrznych                                  oraz                 diagnostyki                  różnicowej. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Wykład: Kolokwium praktyczne - Ćwiczenia praktyczne - Przy łóżku chorego - zbieranie wywiadu i prowadzenie badania fizykalnego w obecności asystenta. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Wykład: Kolokwium praktyczne - Wykład - Wykłady dotyczą symptomatologii i oznak fizykalnych                         chorób                           wewnętrznych                                  oraz                 diagnostyki                  różnicowej. (W1;W1;W2;W2;W3;W4;W4;U1;U2;U3;U4;U5;U6;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Seminarium: Kolokwium ustne - Seminarium - Seminaria omawiają patofizjologiczne podstawy objawów i oznak fizykalnych w chorobach wewnętrznych. (W1;W2;W4;K2;K3;K4;);

 

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

  1. Doboszyńska A (Red.), Objawy chorób wewnętrznych, Wyd. PZWL, R. 2013
  2. Dacre J, Kopelman P, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004
  3. Siegenthaler W, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. Medipage, R. 2009
  4. wielu autorów, Podstawy badania klinicznego"pod redakcją P. Zaborowskiego, Wyd. Medipage, R. 2016
    1. Szczeklik A (Red.), Choroby wewnętrzne,, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019

 

 

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

 

 

48SJ-CHW2 ECTS: 4.0 CYKL: 2024L


Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

 

Choroby wewnętrzne 2/8

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

  1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

-  udział w: Wykład 10.0 h

-  udział w: Seminarium 10.0 h

-  udział w: Ćwiczenia 40.0 h

-  konsultacje 2.0 h

OGÓŁEM: 62.0h

 

 

 

 

  1. Samodzielna praca studenta:

przygotowanie się do zajęć                                                                                                                                                                                                                          38.00 h

 

 

OGÓŁEM: 38.0h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta                                                                                                       OGÓŁEM: 100.0h

 

 

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 100.0 h : 25.0h/ECTS = 4.00 ECTS

Średnio: 4.0 ECTS

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego      2.48 punktów

 

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta                                    1.52 punktów