TREŚCI MERYTORYCZNE: Seminarium Jak porozumiewać się z Pacjentem i Jego rodziną. Tajemnica lekarska, uświadomiona zgoda, autonomia chorego. Badanie przedmiotowe: oglądanie, opukiwanie, osłuchiwanie, badanie palpacyjne. Ocena stanu ogólnego. Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi; zmiany skórne, śluzówek, paznokci i węzłów chłonnych. Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część I (Badanie serca i naczyń). Badanie podmiotowe i przedmiotowe klatki piersiowej. Część II (Układ oddechowy). Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część I. Badanie podmiotowe i przedmiotowe brzucha. Część II. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydalania. Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach układu wydzielania wewnętrznego i układu krwiotwórczego. Historia choroby. Dokumentacja medyczna. Bóle głowy, zawroty głowy, zaburzenia równowagi, zaburzenia ze strony narządów zmysłów – kiedy i kogo prosić o konsultację. Zaburzenia przytomności i orientacji: jak sobie radzić. Duszność i sinica: jak różnicować i co robić. Bóle w klatce piersiowej: wywiad, badanie fizykalne i co dalej. Nieprawidłowy zapis EKG i co dalej. Kolka, ból i ostry brzuch - kiedy i kogo prosić na konsultację. Co robić i na co zwracać uwagę u chorego z gorączką. Niedokrwistości i skazy krwotoczne. Bóle stawów i kończyn, bóle mięśniowo-szkieletowe. Zaburzenia stanu nawodnienia Ćwiczenia Zasady komunikacji z pacjentem. Zachowania werbalne i niewerbalne. Jak pozyskiwać zaufanie chorego. Warunki poprawnego zbierania wywiadu. Wywiad od rodziny. Schemat i zasady zbierania wywiadu lekarskiego. Wywiad w stanach szczególnych (zagrożenie życia, stany ograniczonej przytomności lub poczytalności). Kolejność, zadawanie pytań. Pytania intymne. Gromadzenie i notowanie uzyskanych danych. Wywiad z osobą młodą, dorosłym i pacjentem w wieku podeszłym. Ćwiczenia scenek – student jako lekarz; prowadzący zajęcia jako pacjent. Badanie przedmiotowe. Zasady, kolejność, warunki. Ocena stanu ogólnego (pierwsze wrażenie, postawa ciała, stan świadomości, stan odżywienia, temperatura, stan nawodnienia). Badanie głowy i szyi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach skóry, węzłów chłonnych, paznokci i błon śluzowych.Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu sercowo-naczyniowego. Badanie serca. Badanie tętna, naczyń obwodowych. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu oddechowego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego i układu wydalania. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu ruchu. Podstawy badania neurologicznego i narządów zmysłów. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu wydzielania wewnętrznego. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu krwiotwórczego. Historia choroby – zaliczenie. Chory z zaburzeniami narządów zmysłów i zaburzeniami świadomości. Wady serca, zaburzenia rytmu, ostre zespoły wieńcowe, przewlekła i ostra niewydolność krążenia. Chory z bólem w klatce piersiowej, dusznością, krwiopluciem. Chory z astmą POChP, zapaleniem płuc. Chory z oporem w jamie brzusznej i objawami otrzewnowymi. Wywiad i badanie przedmiotowe w patologiach układu trawiennego.Badanie przedmiotowe jamy brzusznej. Różnicowanie stanów gorączkowych. Obrzęki uogólnione i miejscowe Chory z bezmoczem lub skąpomoczem. Hepatosplenomegalia, limfadenopatie. Zapalne i zwyrodnieniowe patologie układu ruchu; zaburzenia poruszania się. Repetytorium kliniczne Wykład Metody i zasady badania przedmiotowego. Objawy i oznaki ostrych stanów zagrożenia życia. Gorączka. Zaburzenia świadomości. Obrzęki. Powiększenie węzłów chłonnych, wątroby i śledziony. Biegunki i zaparcia. Objawy, oznaki, badania pracowniane, rozpoznawanie chorób: teoria i praktyka. Nadciśnienie i niedociśnienie. żółtaczki i inne zmiany zabarwienia skóry. Duszność. Kaszel i krwioplucie. Ból jako sygnał alarmowy organizmu. Pragnienie. Zmiany masy ciała (nadwaga, niedowaga). Objawy i oznaki w chorobach narządów wydzielania wewnętrznego i metabolicznych. Objawy i oznaki w chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 1. Objawy i oznaki w chorobach układu oddechowego cz. 2. Objawy i oznaki w chorobach układu sercowo-naczyniowego cz. 1 i 2. Objawy i oznaki chorób układu krwiotwórczego. Wodobrzusze. Objawy i oznaki w chorobach układu moczowego. CEL KSZTAŁCENIA: Nabycie i doskonalenie umiejętności rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, zbierania wywiadu lekarskiego oraz badania fizykalnego, sporządzania historii choroby OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: Symbole efektów dyscyplinowych: M/NMA_P7S_WG+++++++++ Symbole efektów kierunkowych: K.1.+, K.2.+, K.5.+, K.7.+, E.U1.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U14.+, E.W7.+ EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne): W1 | Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy | U1 | Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | U2 | Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | U3 | Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta | U4 | Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia | K1 | Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | K2 | Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta | K3 | brak | K4 | Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Seminarium-['W1', 'U3', 'K4', 'U4']-Prezentacja multimedialna, wprowadzenie do tematyki ćwiczeń, dyskusja | Ćwiczenia-['W1', 'U1', 'K1', 'U2', 'K2', 'U3', 'K4', 'U4']-Ćwiczenia przy łóżku pacjenta - nauka badania przedmiotowego i sporządzania historii choroby | Wykład-['W1', 'U3', 'K4', 'U4']-Prezentacja multimedialna |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Seminarium-(Ocena pracy i wspólpracy w grupie)-['W1', 'U1', 'U3', 'K4', 'U4']-Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywność w dyskusjach | Wykład-(Udział w dyskusji)-['W1', 'U1', 'U3', 'K4', 'U4']-Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach | Ćwiczenia-(Kolokwium praktyczne)-['W1', 'U1', 'K1', 'U2', 'K2', 'U3', 'K4', 'U4']-Sprawdzian praktyczny z badania przedmiotowego oraz historia choroby w formie pisemnej |
Literatura: 1. Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, W. Siegenthaler, MediPage, 2009, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 2. Badanie kliniczne, J. Dacre, P. Kopelman. tłum. B. K. Kaminski, PZWL, 2004, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 3. Objawy chorób wewnętrznych, Doboszyńska A, Olszewska M, Rudnicka L. (Red.), PZWL, 2013, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 4. Choroby wewnętrzne, pod red. A Szczeklika, Medycyna Praktyczna, 2023, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 5. Podstawy badania klinicznego pod red. P. Zaborowskiego, K. Tytman, B. Moczulska, M. Kubiak, L.Gromadziński, MediPage, 2016, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 6. Choroby wewnętrzne, pod red. G. Herolda, PZWL, 2008, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 7. Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, J. Taton, A. S. Czech, PZWL, 2005, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 8. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, F.J.Kokot, PZWL, 2007, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 9. Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, M.S.Hebanowski, J.E. Kliszcz, B.U.Trzeciak, PZWL, 2005, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) |
| Akty prawne kierunku określające efekty uczenia się: 311/2023 (Kierunek lekarski), Kod ISCED: - Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe Dyscyplina: Medycyna Język wykładowy: POL Zajęcia: Wykład (20 h) Seminarium (20 h) Ćwiczenia (80 h) Program: Kierunek lekarski - studia jednolite magisterskie stacjonarne Etap: Kierunek lekarski trzeci rok Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Tryb studiów:Stacjonarne Rodzaj studiów: Jednolite magisterskie |
Przedmioty wprowadzające: anatomia, histologia z embriologią, cytofizjologia, biochemia, fizjologia, immunologia, mikrobiologia Wymagania wstępne: Znajomość anatomii, histologii, cytofizjologii, biochemii, fizjologii, immunologii, mikrobiologii |
Koordynatorzy: Leszek Gromadziński, leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl |
|