SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Szkoła Zdrowia Publicznego

 

 Sylabus przedmiotu – część A

85S1P-CHWE

Choroby wewnętrzne

2025L

Internal Medicine

ECTS: 4.00

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE:

 

Zajęcia praktyczne

1.Przyjęcie chorego do oddziału. Wywiad pielęgniarski, założenie dokumentacji historii pielęgnowania pacjenta, Student gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki, dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta

 

Wykład

Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; etiopatogeneza, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach somatycznych; zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie; rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych;  standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym stanie zdrowia; reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; zasady organizacji opieki specjalistycznej internistycznej. Zadania położnej w opiece nad chorym z chorobą przewlekłą o społecznym znaczeniu: nadciśnieniem tętniczym, chorobą
niedokrwienną serca, astmą oskrzelową, cukrzycą.

 

Seminarium

1.Opieka pielęgnacyjno-położnicza nad pacjentką  z cukrzycą w przebiegu ciąży, problemy zdrowotne, planowanie opieki, udział w diagnostyce cukrzycy i kontrola jej wyrównania; zasady przygotowania chorego do samoopieki.
2.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu endokrynnego – choroby tarczycy; diagnostyka.
3.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu oddechowego; zapalenie płuc astma oskrzelowa, zatorowość płucna diagnostyka schorzeń.
4.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu sercowo- naczyniowego; diagnostyka schorzeń- niewydolność serca, choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu.
5.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa  schorzeń.
6.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa  schorzeń.
7.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa  schorzeń.

 

Ćwiczenia

Ćwiczenia:
Gromadzenie informacji o pacjencie i jego rodzinie w wybranych schorzeniach somatycznych, formułowanie diagnozy pielęgniarskiej, ustalanie celu i planu opieki pielęgniarskiej, wdrażanie  interwencji  pielęgniarskich oraz dokonywanie ewaluacji opieki pielęgniarskiej; zasady prowadzenia  poradnictwa w zakresie samoopieki pacjentów w różnym stanie zdrowia dotyczących chorób i uzależnień; zasady prowadzenia profilaktyki powikłań występujących w przebiegu chorób somatycznych.

 

 

 

CEL KSZTAŁCENIA:

Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu chorób wewnętrznych oraz pielęgnowania pacjenta w schorzeniach internistycznych w warunkach hospitalizacji.

 

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NM_P6S_KO1+, M/NM_P6S_KO2+, M/NM_P6S_KO3+, M/NM_P6S_KR1+, M/NZ_P6S_C.U5.+, M/NZ_P6S_C.U3.+, M/NZ_P6S_D.U40.+, M/NM_P6S_D.U41.+, M/NM_P6S_D.U42.+, M/NZ_P6S_D.U46.+, M/NM_P6S_D.U47.+, M/NM_P6S_D.U48.+, M/NM_P6S_D.U50.+, M/NZ_P6S_B.U1.+++, M/NM_P6S_A.U1.+, M/NM_P6S_D.W48.+, M/NM_P6S_D.W49.+, M/NM_P6S_A.W2.+, M/NM_P6S_A.W3.+, M/NM_P6S_A.W4.+, M/NM_P6S_D.W50.+

 

Symbole efektów kierunkowych:

M/NM_P6S_KO1+, M/NM_P6S_KO2+, M/NM_P6S_KO3+, M/NM_P6S_KR1+, C.U5.+, C.U3.++, D.U40.++, D.U41.++, D.U42.+, D.U46.+, D.U47.+, D.U48.+, D.U50.+, C.U12.+, D.W48.+, D.W49.+, D.W47.+, D.W54.+, D.W5.+, D.W50.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne):

W1

zna i rozumie etiologię, objawy kliniczne, przebieg ,leczenie i rokowanie oraz zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami hospitalizowanymi  w oddziale chorób wewnętrznych z najczęstrzymi chorobami układów i narządów

W2

zna i rozumie zasady przygotowania chorych do badan diagnostycznych w najczęstrzych chorobach wewnętrznych; zna zasady wykonywania badania EKG

W3

zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy  w stanach nagłych i zachorowaniach - zasady BLS w oddziale chorób wewnętrznych.

W4

zna i rozumie właściwości grup lekowych i ich działanie na  układy i narządy organizmu u hospitalizowanych pacjentów w oddziale chorób wewnętrznych  w różnych schorzeniach  z uwzględnieniem ich działań niepożądanych i interakcji.

U1

prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta

U2

prowadzi dokumentacje medyczną pacjenta

U3

rozpoznawać problemy zdrowotne i planować opiekę nad pacjentem w przebiegu najczęściej występujących chorób wewnętrznych

U4

rozpoznawać wskazania do wykonania badań diagnostycznych i wystawiać skierowanie na wykonanie określonych badań diagnostycznych oraz wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu

U5

przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem albo na jego zlecenie

U6

prowadzić rozmowę terapeutyczną

U7

wykonywać resuscytacje krążeniowo-oddechową

U8

wdrażać  właściwe postępowanie w sytuacji zagrożenia życia

U9

uczestniczy w farmakoterapii i leczeniu bólu

U10

prowadzić dokumentację medyczną i posługiwać się nią

U11

przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami, podawać pacjentom leki różnymi drogami oraz obliczać dawki leków i modyfikować dawki insuliny

U12

rozpoznawać problemy zdrowotne i planować opiekę nad pacjentem w przebiegu najczęściej występujących chorób wewnętrznych

U13

rozpoznawać wskazania do wykonania badań diagnostycznych i wystawiać skierowanie na wykonanie określonych badań diagnostycznych oraz wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu

K1

Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną.

K2

przestrzega praw pacjenta

K3

ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe

K4

samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód zgodnie z zasadami etyki zawodowej, przestrzega  wartości  i powinności w opiece nad pacjentem

 

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Zajęcia praktyczne-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U11', 'U13', 'W4']-Ćwiczenia praktyczne przy łóżku pacjenta, praca z dokumentacją medyczną.

Wykład-['K1', 'U3', 'U5', 'U6', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Wykład z prezentacją multimedialną.

Seminarium-['K1', 'K2', 'K4', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U7', 'U9', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Pogadanka, mini wykład, dyskusja.

Ćwiczenia-['K1', 'K3', 'U1', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U12', 'U13', 'W4']-Ćwiczenia praktyczne przy łóżku chorego w oddziale internistycznym.

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Zajęcia praktyczne-(Sprawozdanie)-['K1', 'U5', 'U10', 'U11', 'U12', 'W1', 'W4']-1. Obecność na ćwiczeniach - 100%, nieobecności należy odpracować i zaliczyć  w terminie ustalonym z osobą prowadząca zajęcia ćwiczeniowe w okresie nie dłuższym niż 2 tyg. od nieobecności.
2. Pisemne sprawozdanie z opieki nad wybranym pacjentem w Oddziale Chorób Wewnętrznych z uwzględnieniem wywiadu pielęgniarskiego, metod diagnostyki i leczenia  pacjenta oraz  planu opieki i problemów pielęgnacyjnych pacjenta.

Zajęcia praktyczne-(Kolokwium praktyczne)-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Wykonanie czynności praktycznych: wykonanie EKG, prowadzenie profilu glikemii, pomiar glikemii za pomocą glukometru, pobranie krwi do badań diagnostycznych, stosowanie tlenoterapii, monitorowanie podstawowych parametrów życiowych, podłączenie kroplowego wlewu dożylnego  z założeniem igły typu Venflon.

Zajęcia praktyczne-(Raport)-[]-Obecność na wykładach. Zaliczenie treści wykładów na sprawdzianie testowym z przedmiotu.
Nieobecność na  wykładach musi być odpracowana  i zaliczona w sposób ustalony z wykładowcą.

Zajęcia praktyczne-(Kolokwium pisemne)-['K1', 'K3', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Zaliczenie pisemne z każdego seminarium tematycznego. Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminarium oraz zaliczenie w formie kolokwium pisemnego  każdego seminarium. Ocena końcowa jest średnią  z ocen uzyskaną z poszczególnych zaliczeń.

 

 

Literatura:

1.  Choroby wewnętrzne, Kokot F.,  PZWL, 2005, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

2.  Diagnozy i interwencje pielęgniarskie, Kózka M.,  PZWL, 2010, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

3.  Pielęgniarstwo internistyczne, Taslarska D.,  PZWL, 2017, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

4.  Interna Szczeklika, Szczeklik A.,  Medycyna Praktyczna, 2018, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

5.  Checklist. Choroby wewnętrzne, Hahn Johannes-Martin,  MedFarm, 2015, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

6.  Pielęgniarstwo internistyczne, Jurkowska G.,  PZWL, 2021, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

7.  Zwyciężyć cukrzycę. Podręcznik samoopieki i samokontroli cukrzycy dla pacjentów i ich rodzin, Tatoń J.,  PZWL, 2012, Strony: , Tom:  (literatura podstawowa)

8.  Crash Course - choroby wewnętrzne, Oliver Leach, Gijsbert Isaac van Boxel, Daniel Horton-Szar Edra,  Urban  Partner,, 2016, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

9.  Objawy chorób wewnętrznych, Doboszyńska A.,  PZWL, 2013, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

10.  Pielęgniarstwo diabetologiczne, Szewczyk A.,  PZWL, 2017, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

11.  Cukrzyca typ.1 u dzieci,młodzieży i dorosłych.Jak stać się znawca swojej cukrzycy?, Ragner H.,  Dia-Pol spółka Zoo, 2010, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca)

 

 

 

 

 

Akty prawne kierunku określające

efekty uczenia się: 557/2019  (Położnictwo),

Kod ISCED: -

Status przedmiotu:  Obligatoryjny

Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe

Dyscyplina: Nauki medyczne

Język wykładowy: POL

Zajęcia:  

Wykład (30 h)  

Seminarium (20 h)  

Ćwiczenia (5 h)  

Zajęcia praktyczne (40 h)  

Samokształcenie (10 h)

Program:  Położnictwo - studia pierwszego stopnia - licencjackie stacjonarne

Etap: Położnictwo drugi rok semestr czwarty

Profil  kształcenia: Praktyczny

Tryb studiów:Stacjonarne

Rodzaj studiów: Pierwszego stopnia

 

 

 

 

 

Przedmioty

wprowadzające: anatomia i fizjologia człowieka

 

Wymagania

wstępne: anatomia i fizjologia człowieka

 

 

 

Koordynatorzy:

 

Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Szkoła Zdrowia Publicznego

 

 Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

85S1P-CHWE

Choroby wewnętrzne

2025L

Internal Medicine

ECTS: 4.00

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

30 h

- udział w: Seminarium

20 h

- udział w: Ćwiczenia

5 h

- udział w: Zajęcia praktyczne

40 h

- udział w: Samokształcenie

10 h

- konsultacje

2 h

 

Ogółem: 107 h

 

2. Samodzielna praca studenta:

Samodzielna praca studenta

18.00 h

 

Ogółem: 18.00 h

 

 

Ogółem (godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta): 125.00 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS = 125.00 h :  30 h/ECTS = 4.00 ECTS

Średnio: 4.00  ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

3.42 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

0.58 ECTS