TREŚCI MERYTORYCZNE: Zajęcia praktyczne 1.Przyjęcie chorego do oddziału. Wywiad pielęgniarski, założenie dokumentacji historii pielęgnowania pacjenta, Student gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki, dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta Wykład Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; etiopatogeneza, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach somatycznych; zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie; rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych; standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym stanie zdrowia; reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; zasady organizacji opieki specjalistycznej internistycznej. Zadania położnej w opiece nad chorym z chorobą przewlekłą o społecznym znaczeniu: nadciśnieniem tętniczym, chorobą niedokrwienną serca, astmą oskrzelową, cukrzycą. Seminarium 1.Opieka pielęgnacyjno-położnicza nad pacjentką z cukrzycą w przebiegu ciąży, problemy zdrowotne, planowanie opieki, udział w diagnostyce cukrzycy i kontrola jej wyrównania; zasady przygotowania chorego do samoopieki. 2.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu endokrynnego – choroby tarczycy; diagnostyka. 3.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu oddechowego; zapalenie płuc astma oskrzelowa, zatorowość płucna diagnostyka schorzeń. 4.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu sercowo- naczyniowego; diagnostyka schorzeń- niewydolność serca, choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu. 5.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa schorzeń. 6.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa schorzeń. 7.Problemy zdrowotne i planowanie opieki nad pacjentką ze schorzeniami układu pokarmowego- choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego ; diagnostyka endoskopowa schorzeń. Ćwiczenia Ćwiczenia: Gromadzenie informacji o pacjencie i jego rodzinie w wybranych schorzeniach somatycznych, formułowanie diagnozy pielęgniarskiej, ustalanie celu i planu opieki pielęgniarskiej, wdrażanie interwencji pielęgniarskich oraz dokonywanie ewaluacji opieki pielęgniarskiej; zasady prowadzenia poradnictwa w zakresie samoopieki pacjentów w różnym stanie zdrowia dotyczących chorób i uzależnień; zasady prowadzenia profilaktyki powikłań występujących w przebiegu chorób somatycznych. CEL KSZTAŁCENIA: Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu chorób wewnętrznych oraz pielęgnowania pacjenta w schorzeniach internistycznych w warunkach hospitalizacji. OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: Symbole efektów dyscyplinowych: M/NM_P6S_KO1+, M/NM_P6S_KO2+, M/NM_P6S_KO3+, M/NM_P6S_KR1+, M/NZ_P6S_C.U5.+, M/NZ_P6S_C.U3.+, M/NZ_P6S_D.U40.+, M/NM_P6S_D.U41.+, M/NM_P6S_D.U42.+, M/NZ_P6S_D.U46.+, M/NM_P6S_D.U47.+, M/NM_P6S_D.U48.+, M/NM_P6S_D.U50.+, M/NZ_P6S_B.U1.+++, M/NM_P6S_A.U1.+, M/NM_P6S_D.W48.+, M/NM_P6S_D.W49.+, M/NM_P6S_A.W2.+, M/NM_P6S_A.W3.+, M/NM_P6S_A.W4.+, M/NM_P6S_D.W50.+ Symbole efektów kierunkowych: M/NM_P6S_KO1+, M/NM_P6S_KO2+, M/NM_P6S_KO3+, M/NM_P6S_KR1+, C.U5.+, C.U3.++, D.U40.++, D.U41.++, D.U42.+, D.U46.+, D.U47.+, D.U48.+, D.U50.+, C.U12.+, D.W48.+, D.W49.+, D.W47.+, D.W54.+, D.W5.+, D.W50.+ EFEKTY UCZENIA SIĘ (Wiedza, Umiejętności, Kompetencje społeczne): W1 | zna i rozumie etiologię, objawy kliniczne, przebieg ,leczenie i rokowanie oraz zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami hospitalizowanymi w oddziale chorób wewnętrznych z najczęstrzymi chorobami układów i narządów | W2 | zna i rozumie zasady przygotowania chorych do badan diagnostycznych w najczęstrzych chorobach wewnętrznych; zna zasady wykonywania badania EKG | W3 | zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy w stanach nagłych i zachorowaniach - zasady BLS w oddziale chorób wewnętrznych. | W4 | zna i rozumie właściwości grup lekowych i ich działanie na układy i narządy organizmu u hospitalizowanych pacjentów w oddziale chorób wewnętrznych w różnych schorzeniach z uwzględnieniem ich działań niepożądanych i interakcji. | U1 | prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta | U2 | prowadzi dokumentacje medyczną pacjenta | U3 | rozpoznawać problemy zdrowotne i planować opiekę nad pacjentem w przebiegu najczęściej występujących chorób wewnętrznych | U4 | rozpoznawać wskazania do wykonania badań diagnostycznych i wystawiać skierowanie na wykonanie określonych badań diagnostycznych oraz wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu | U5 | przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem albo na jego zlecenie | U6 | prowadzić rozmowę terapeutyczną | U7 | wykonywać resuscytacje krążeniowo-oddechową | U8 | wdrażać właściwe postępowanie w sytuacji zagrożenia życia | U9 | uczestniczy w farmakoterapii i leczeniu bólu | U10 | prowadzić dokumentację medyczną i posługiwać się nią | U11 | przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami, podawać pacjentom leki różnymi drogami oraz obliczać dawki leków i modyfikować dawki insuliny | U12 | rozpoznawać problemy zdrowotne i planować opiekę nad pacjentem w przebiegu najczęściej występujących chorób wewnętrznych | U13 | rozpoznawać wskazania do wykonania badań diagnostycznych i wystawiać skierowanie na wykonanie określonych badań diagnostycznych oraz wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu | K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną. | K2 | przestrzega praw pacjenta | K3 | ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe | K4 | samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód zgodnie z zasadami etyki zawodowej, przestrzega wartości i powinności w opiece nad pacjentem |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Zajęcia praktyczne-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U11', 'U13', 'W4']-Ćwiczenia praktyczne przy łóżku pacjenta, praca z dokumentacją medyczną. | Wykład-['K1', 'U3', 'U5', 'U6', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Wykład z prezentacją multimedialną. | Seminarium-['K1', 'K2', 'K4', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U7', 'U9', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Pogadanka, mini wykład, dyskusja. | Ćwiczenia-['K1', 'K3', 'U1', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U12', 'U13', 'W4']-Ćwiczenia praktyczne przy łóżku chorego w oddziale internistycznym. |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Zajęcia praktyczne-(Sprawozdanie)-['K1', 'U5', 'U10', 'U11', 'U12', 'W1', 'W4']-1. Obecność na ćwiczeniach - 100%, nieobecności należy odpracować i zaliczyć w terminie ustalonym z osobą prowadząca zajęcia ćwiczeniowe w okresie nie dłuższym niż 2 tyg. od nieobecności. 2. Pisemne sprawozdanie z opieki nad wybranym pacjentem w Oddziale Chorób Wewnętrznych z uwzględnieniem wywiadu pielęgniarskiego, metod diagnostyki i leczenia pacjenta oraz planu opieki i problemów pielęgnacyjnych pacjenta. | Zajęcia praktyczne-(Kolokwium praktyczne)-['K1', 'K2', 'K3', 'K4', 'U1', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U6', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Wykonanie czynności praktycznych: wykonanie EKG, prowadzenie profilu glikemii, pomiar glikemii za pomocą glukometru, pobranie krwi do badań diagnostycznych, stosowanie tlenoterapii, monitorowanie podstawowych parametrów życiowych, podłączenie kroplowego wlewu dożylnego z założeniem igły typu Venflon. | Zajęcia praktyczne-(Raport)-[]-Obecność na wykładach. Zaliczenie treści wykładów na sprawdzianie testowym z przedmiotu. Nieobecność na wykładach musi być odpracowana i zaliczona w sposób ustalony z wykładowcą. | Zajęcia praktyczne-(Kolokwium pisemne)-['K1', 'K3', 'U2', 'U3', 'U4', 'U5', 'U7', 'U8', 'U9', 'U10', 'U11', 'U12', 'U13', 'W1', 'W2', 'W3', 'W4']-Zaliczenie pisemne z każdego seminarium tematycznego. Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminarium oraz zaliczenie w formie kolokwium pisemnego każdego seminarium. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskaną z poszczególnych zaliczeń. |
Literatura: 1. Choroby wewnętrzne, Kokot F., PZWL, 2005, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 2. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie, Kózka M., PZWL, 2010, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 3. Pielęgniarstwo internistyczne, Taslarska D., PZWL, 2017, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 4. Interna Szczeklika, Szczeklik A., Medycyna Praktyczna, 2018, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 5. Checklist. Choroby wewnętrzne, Hahn Johannes-Martin, MedFarm, 2015, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 6. Pielęgniarstwo internistyczne, Jurkowska G., PZWL, 2021, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 7. Zwyciężyć cukrzycę. Podręcznik samoopieki i samokontroli cukrzycy dla pacjentów i ich rodzin, Tatoń J., PZWL, 2012, Strony: , Tom: (literatura podstawowa) | 8. Crash Course - choroby wewnętrzne, Oliver Leach, Gijsbert Isaac van Boxel, Daniel Horton-Szar Edra, Urban Partner,, 2016, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 9. Objawy chorób wewnętrznych, Doboszyńska A., PZWL, 2013, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 10. Pielęgniarstwo diabetologiczne, Szewczyk A., PZWL, 2017, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) | 11. Cukrzyca typ.1 u dzieci,młodzieży i dorosłych.Jak stać się znawca swojej cukrzycy?, Ragner H., Dia-Pol spółka Zoo, 2010, Strony: , Tom: (literatura uzupełniająca) |
| Akty prawne kierunku określające efekty uczenia się: 557/2019 (Położnictwo), Kod ISCED: - Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe Dyscyplina: Nauki medyczne Język wykładowy: POL Zajęcia: Wykład (30 h) Seminarium (20 h) Ćwiczenia (5 h) Zajęcia praktyczne (40 h) Samokształcenie (10 h) Program: Położnictwo - studia pierwszego stopnia - licencjackie stacjonarne Etap: Położnictwo drugi rok semestr czwarty Profil kształcenia: Praktyczny Tryb studiów:Stacjonarne Rodzaj studiów: Pierwszego stopnia |
Przedmioty wprowadzające: anatomia i fizjologia człowieka Wymagania wstępne: anatomia i fizjologia człowieka |
Koordynatorzy: Wojciech Matuszewski, wojciech.matuszewski@uwm.edu.pl |
|