TREŚCI MERYTORYCZNE ĆWICZENIA Kardiologia (30h – 5 dni):LG/AR 1. Choroba niedokrwienna serca 2. Ostry zespół wieńcowy z uniesieniem i bez uniesienia odcinka ST 3. Zapalenie mięśnia sercowego 4. Infekcyjne zapalenie wsierdzia i ostre i przewlekłe zapalenie osierdzia 5. Różnicowanie zaburzeń rytmu serca- podstawy Pulmonologia (30h – 5 dni):AD 1. Badania diagnostyczne w pulmonologii: spirometria, pletyzmografia, bronchoskopia, polisomnografia, ergospirometria. Zasady rozpoznawania gruźlicy. 2. Obrazowanie w chorobach układu oddechowego: RTG, TK, HRCT klatki piersiowej. USG płuc, PET. 3. Leki w chorobach płuc. 4. Alergia - pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy, anafilaksja i wstrząs anafilaktyczny. 5. Diagnostyka guza płuca Gastroenterologia (30h – 5 dni x 6h 08.00-13.00): TA 1. Zaparcie i rak jelita grubego 2. Biegunki i zespół jelita drażliwego 3. Choroba uchyłkowa jelita grubego 4. Autoimmunologiczne choroby jelit 5. Zespoły upośledzonego wchłaniania 6. Biegunki, zaparcia – przyczyny, rozpoznawanie, różnicowanie, leczenie 7. Demonstracje zabiegów: podwiązywania żylaków, zakładanie gastrostomii odżywczych, pomiary gradientu ciśnień wewnątrzwątrobowych, polipektomie w jelicie grubym i żołądku 8. Demonstracje i omawianie klasycznych badan radiologicznych w różnych patologiach układu trawiennego 9. Kliniczne następstwa zaburzeń trawienia i wchłaniania oraz niedostatecznego i niewłaściwego odżywiania 10. Pierwotne i przerzutowe choroby nowotworowe układu trawiennego CEL KSZTAŁCENIA Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób serca, chorób układu pokarmowego, oddechowego, alergii OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH Symbole efektów dyscyplinowych: | M/NM+++ | Symbole efektów kierunkowych: | K.2.+, K.4.+, E.U1.+, KA7_KO1+, E.U30.+, M/NM_E.W40.+, E.U24.+, E.U17.+, E.U14.+, KA7_UK4+, E.U38.+, B.U10.+, E.U32.+, E.U7.+, K.5.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U28.+, KA7_KR1+, K.3.+, K.1.+, M/NM_E.W41.+, M/NM_E.W7.+, E.U16.+, M/NM_E.W42.+, M/NM_E.W1.+, E.U29.+ |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: Wiedza: W1 – Student zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób | W2 – Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych i ich powikłań: chorób układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, | W3 – Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej | W4 – Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych | W5 – Student wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej |
Umiejętności: U1 – Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; | U2 – Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | U3 – Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; | U4 – Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia | U5 – Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; | U6 – Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi; | U7 – student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy; | U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; | U9 – Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki; | U10 – Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne | U11 – Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta | U12 – Student potrafi rozumieć sytuację chorego i jego reakcję na informacje o niepomyślnym rokowaniu, stosować różne modele przekazywania wiadomości; | U13 – Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta; | U14 – Student potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; | U15 – Student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi; |
Kompetencje społeczne: K1 – Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; | K2 – Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta | K3 – Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | K4 – Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; | K5 – Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | K6 – Student z godnością i szacunkiem odnosi się do zwłok i szczątków ludzkich; | K7 – Student jest gotów przestrzegać i stosować zasady etyki akademickiej i zawodowej oraz profesjonalnego wizerunku, profesjonalizmu akademickiego, społecznego i zawodowego; |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Ćwiczenia(W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;K1;K2;K3;K4;K5;K6;K7;):Ćwiczenia praktyczne, przy łóżku chorego z kardiologii, gastroenterologii i pulmonologii |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ćwiczenia: Test kompetencyjny - Test zaliczeniowy z kardiologii, gastroenterologii i pulmonologii - 60 pytań, próg zaliczeniowy 60% (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;K1;K2;K3;K4;K5;K6;K7;); |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Wielu autorów, Choroby wewnętrzne pod red. A Szczeklika, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2021 | 2. W. Siegenthaler,, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009 | 3. J. Dacre, P. Kopelman tlum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004 |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. pod red. G. Herolda,, Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008 | 2. J. Taton, A. S. Czech, Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005 | 3. F. J. Kokot,, Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007 | 4. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak, Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005 |
| Akty prawne określające efekty uczenia się: 672/2020 Dyscypliny: nauki medyczne Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe Kod: ISCED 0912 Kierunek studiów: Kierunek lekarski Zakres kształcenia: Profil kształcenia: Ogólnoakademicki, Praktyczny Forma studiów: Stacjonarne Poziom studiów: Jednolite magisterskie Rok/semestr: 6/11 |
Rodzaj zajęć: Ćwiczenia Liczba godzin w semestrze: Ćwiczenia: 90.00 Język wykładowy:polski Przedmioty wprowadzające: anatomia,fizjologia, patofizjologia, choroby wewnętrzne sem.VII-X Wymagania wstępne:Znajomość, anatomii, fizjologii, patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych sem. VII-X |
Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu: dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM e-mail: leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl |
|