SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW78

Choroby wewnętrzne 7/8

ECTS: 3.80

 

CYKL:  2024Z

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

ĆWICZENIA

Kardiologia  (30h – 5 dni):LG/AR 1. Choroba niedokrwienna serca 2. Ostry zespół wieńcowy z uniesieniem i bez uniesienia odcinka ST 3. Zapalenie mięśnia sercowego 4. Infekcyjne zapalenie wsierdzia i ostre i przewlekłe zapalenie osierdzia 5. Różnicowanie zaburzeń rytmu serca- podstawy   Pulmonologia (30h – 5 dni):AD 1. Badania diagnostyczne w pulmonologii: spirometria, pletyzmografia, bronchoskopia, polisomnografia,      ergospirometria. Zasady rozpoznawania gruźlicy. 2. Obrazowanie w chorobach układu oddechowego: RTG, TK, HRCT klatki piersiowej. USG płuc, PET. 3. Leki w chorobach płuc. 4. Alergia - pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy, anafilaksja i wstrząs anafilaktyczny. 5. Diagnostyka guza płuca   Gastroenterologia (30h – 5 dni x 6h 08.00-13.00): TA 1. Zaparcie i rak jelita grubego  2. Biegunki i zespół jelita drażliwego  3. Choroba uchyłkowa jelita grubego  4. Autoimmunologiczne choroby jelit  5. Zespoły upośledzonego wchłaniania 6. Biegunki, zaparcia – przyczyny, rozpoznawanie, różnicowanie, leczenie 7. Demonstracje zabiegów: podwiązywania żylaków, zakładanie gastrostomii odżywczych, pomiary gradientu  ciśnień wewnątrzwątrobowych, polipektomie w jelicie grubym i żołądku  8. Demonstracje i omawianie klasycznych badan radiologicznych w różnych patologiach układu trawiennego  9. Kliniczne następstwa zaburzeń trawienia i wchłaniania oraz niedostatecznego i niewłaściwego odżywiania  10. Pierwotne i przerzutowe choroby nowotworowe układu trawiennego

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób serca, chorób układu pokarmowego, oddechowego, alergii

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NM+++

Symbole efektów kierunkowych:

K.2.+, K.4.+, E.U1.+, KA7_KO1+, E.U30.+, M/NM_E.W40.+, E.U24.+, E.U17.+, E.U14.+, KA7_UK4+, E.U38.+, B.U10.+, E.U32.+, E.U7.+, K.5.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U28.+, KA7_KR1+, K.3.+, K.1.+, M/NM_E.W41.+, M/NM_E.W7.+, E.U16.+, M/NM_E.W42.+, M/NM_E.W1.+, E.U29.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –  Student zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

W2 –  Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych i ich powikłań: chorób układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego,

W3 –  Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej

W4 –  Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych

W5 –  Student wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej

Umiejętności:

U1 –  Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

U2 –  Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

U3 –  Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

U4 –  Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia

U5 –  Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

U6 –  Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi;

U7 –  student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy;

U8 –  Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

U9 –  Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki;

U10 –  Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne

U11 –  Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

U12 –  Student potrafi rozumieć sytuację chorego i jego reakcję na informacje o niepomyślnym rokowaniu, stosować różne modele przekazywania wiadomości;

U13 –  Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta;

U14 –  Student potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej;        

U15 –  Student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi;

Kompetencje społeczne:

K1 –  Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

K2 –  Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta

K3 –  Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

K4 –  Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;

K5 –  Student jest gotów do  dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K6 –  Student z godnością i szacunkiem odnosi się do zwłok i szczątków ludzkich;

K7 –  Student jest gotów przestrzegać i stosować zasady etyki akademickiej i zawodowej oraz profesjonalnego wizerunku, profesjonalizmu akademickiego, społecznego i zawodowego;

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Ćwiczenia(W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;K1;K2;K3;K4;K5;K6;K7;):Ćwiczenia praktyczne,  przy łóżku chorego z kardiologii, gastroenterologii i pulmonologii

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Test kompetencyjny - Test zaliczeniowy z kardiologii, gastroenterologii i pulmonologii -  60 pytań, próg zaliczeniowy 60% (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;K1;K2;K3;K4;K5;K6;K7;);

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Wielu autorów, Choroby wewnętrzne pod red. A Szczeklika, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2021

2. W. Siegenthaler,, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009

3. J. Dacre, P. Kopelman tlum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. pod red. G. Herolda,, Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008

2. J. Taton, A. S. Czech, Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005

3. F. J. Kokot,, Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007

4. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak, Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005

 

 

Akty prawne określające efekty uczenia się:

672/2020

Dyscypliny: nauki medyczne

Status przedmiotu: Obligatoryjny

Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe

Kod: ISCED 0912

Kierunek studiów: Kierunek lekarski

Zakres kształcenia:

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki, Praktyczny

Forma studiów: Stacjonarne

Poziom studiów: Jednolite magisterskie

Rok/semestr: 6/11

 

 

Rodzaj zajęć: Ćwiczenia

Liczba godzin w semestrze: Ćwiczenia: 90.00

Język wykładowy:polski

Przedmioty wprowadzające: anatomia,fizjologia, patofizjologia, choroby wewnętrzne sem.VII-X

Wymagania wstępne:Znajomość, anatomii, fizjologii, patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych sem. VII-X

 

Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych

Osoba odpowiedzialna za realizację

przedmiotu: dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM

e-mail: leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl

 

Uwagi dodatkowe:

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJ-CHW77

ECTS: 3.80

CYKL:  2024Z

Choroby wewnętrzne 7/7

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Ćwiczenia

90.0 h

- konsultacje

5.0 h

OGÓŁEM: 95.0 h

 

 

2. Samodzielna praca studenta:

 

OGÓŁEM:  0 h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta     OGÓŁEM:  95.0 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS= 95.0 h : 25.0 h/ECTS = 3.80  ECTS

Średnio: 6.0 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

3.80 punktów ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

2.20 punktów ECTS