SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Wydział Lekarski
Sylabus przedmiotu – część A
48SJ-CHW8 Choroby wewnętrzne 8/8 ECTS: 10.0
CYKL: 2024L
|
TREŚCI MERYTORYCZNE
ĆWICZENIA
|
|
- Chory z przewlekłą niewydolnością oddechową 3. Chory na zapalenie płuc 4. Chory na astmę, POChP 5. Diagnostyka kaszlu 6. Diagnostyka guza płuca 7. Wskazania do przeszczepu płuc. 8. Choroby rzadkie w chorobach płuc.
CEL KSZTAŁCENIA
Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób układu oddechowego, alergii, chorób układu pokarmowego, chorób serca i układu krwiotwórczego, chorób reumatologicznych
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH
Symbole efektów dyscyplinowych: M/NM+++
Uwagi dodatkowe:
Symbole efektów kierunkowych:
D.U6.+, E.U7.+, K.3.+, M/NM_E.W40.+, K.1.+,
M/NM_E.W41.+, E.U24.+, KA7_UK4+, E.U1.+, E.U14.+, K.5.+,
E.U17.+, E.U30.+, E.U25.+, B.U10.+, KA7_KR1+, E.U29.+,
M/NM_E.W42.+, K.2.+, E.U16.+, E.U3.+, E.U38.+, E.U13.+,
M/NM_E.W7.+, C.U10.+, M/NM_E.W1.+, E.U32.+, K.4.+
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Wiedza:
W1 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
W2 –Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo- zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy
W3 –Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej W4 –Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
W5 –Student zna i rozumie wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej
Umiejętności:
U1 –Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
U3 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta U4 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta U5 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
U6 –Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
U7 –Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi
U8 –Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
U9 –Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego
U10 –Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy
kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi
U11 –Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki
U12 –Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne
U13 –Student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi
U14 –student potrafi interpretować wyniki badań mikrobiologicznych
U15 –Student potrafi informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
U16 –Student potrafi rozumieć sytuację chorego i jego reakcję na informacje o niepomyślnym rokowaniu, stosować różne modele przekazywania wiadomości
U17 –Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta
Kompetencje społeczne:
K1 –Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K2 –Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta
K3 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K4 –Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby K5 –Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K6 –Student jest gotów by przestrzegać i stosować zasady etyki akademickiej i zawodowej oraz profesjonalnego wizerunku, profesjonalizmu akademickiego, społecznego i zawodowego
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
Ćwiczenia(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10, U11, U12, U13,
U14, U15, U16, U17, K1, K2, K3, K4, K5, K6):Ćwiczenia praktyczne przy łóżku chorego
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ćwiczenia: Egzamin - Egzamin praktyczny, egzamin pisemny - test, egzamin ustny. Ocena końcowa jest średnią ocen ze wszystkich trzech form egzaminu. (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;U16;U17
;K1;K2;K3;K4;K5;K6;);
LITERATURA PODSTAWOWA:
- pod red. A Szczeklika, Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019
- W. Siegenthaler, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009
- pod red. P. Zaborowskiego, K. Tytman, B. Moczulska, M. Kubiak, L. Gromadziński,
Podstawy badania klinicznego, Wyd. MediPage, R. 2016
- J. Dacre, P. Kopelman tlum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004
- pod red. G. Herolda,Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008
- J. Taton, A. S. Czech,Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005
- F. J. Kokot,Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007
- M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak,Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
48SJ-CHW8 ECTS: 10.0 CYKL: 2024L
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B
Choroby wewnętrzne 8/8
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Ćwiczenia 150.0 h
- konsultacje 5.0 h
OGÓŁEM: 155.0h
- Samodzielna praca studenta:
OGÓŁEM: 0h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 155.0h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 155.0 h : 25.0h/ECTS = 6.20 ECTS
Średnio: 10.0 ECTS
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 6.20 punktów
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta 3.80 punktów