SYLABUS

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW8                                                                     Choroby wewnętrzne 8/8 ECTS: 10.0

CYKL: 2024L

 

Akty prawne określające efekty uczenia się:

672/2020

Dyscypliny: nauki medyczne

Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów: B - przedmioty kierunkowe

Kod: ISCED 0912

Kierunek studiów: Kierunek lekarski

Zakres kształcenia:

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne Poziom studiów: Jednolite magisterskie

Rok/semestr: 6/12

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

ĆWICZENIA

 

Rodzaj zajęć: Ćwiczenia Liczba godzin w semestrze: Ćwiczenia: 150.00

Język wykładowy: polski Przedmioty wprowadzające: anatomia,fizjologia, patofizjologia, choroby wewnętrzne sem.VII-XI Wymagania wstępne: Znajomość, anatomii, fizjologii, patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych sem. VII-XI

 
Gastroenterologia ( 18h) 1. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego- Crohna 2. Gastroskopia, kolonoskopia, ECPW, EUS: przygotowanie, przebieg, wskazania, przeciwwskazania 3. Badania radiologiczne w patologiach układu pokarmowego Kardiologia (36h  – 4  dni x 7h 08.00-13.15,       1 dzień x 8h 8.00-14.00) 1. Wady serca 2. Migotanie przedsionków i częstoskurcze nadkomorowe 3. Omdlenia – diagnostyka i leczenie, zaburzenia przewodnictwa 4. Przewlekła niewydolność serca 5. Nagłe zatrzymanie krążenia i wskazania do ICD 6. Kardiowersja elektryczna i wskazania do stałej stymulacji serca (18h 3dni x 6h 08.00-13.00) AK Ćwiczenia I - 8.00-13.00 1. Rewaskularyzacja mięśnia sercowego a/ Ostre zespoły wieńcowe z uniesieniem odcinka ST (STEACS) b/ Ostre zespoły wieńcowe bez uniesienia odcinka ST (NSTEACS) c/ Przewlekłe zespoły wieńcowe (CCS) 2. Choroby strukturalne serca a/ Przezskórne zamykanie ASD/PFO b/ Zamykanie uszka lewego przedsionka (LAAC) c/ Przezskórna walwuloplastyka balonowa (BAV) d/ Przezcewnikowe wszczepienie zastawki aortalnej (TAVI) Ćwiczenia - II - 8.00-13.00 1. Elektroterapia a/ Stymulatory serca (IPG) b/ Kardiowertery-defibrylatory (ICD) c/ Układy resynchronizujące (CRT) 2. Elektrofizjologia    a/ Badanie elektrofizjologiczne (EPS)    b/ Ablacja    Reumatologia ( 30h – 5 dni x 6h 08.00-13.00): 1. Zasady przeprowadzania wywiadu reumatologicznego i badania   narządu   ruchu.   Interpretacja   wyników      badań   diagnostycznych.   RZS.         2.

 

 

Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych

Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu: dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM

e-mail:

leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl

 
Spondyloartropatie seronegatywne; choroba zwyrodnieniowa stawów; dna moczanowa i inne krystalopatie, osteoporoza. 3. Fizjoterapia w chorobach reumatycznych, układowe choroby tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie skórno-mięśniowe, polimialgia reumatyczna Hematologia ( 18h-3 dni x 6 godz. 8.00-12.30)                               1. Zasady diagnostyki hematologicznej 2. Zasady leczenia onkohematologicznego 3. Dyskrazje komórek plazmatycznych Pulmonologia ( 30h – 5 dni x  6 godz. (8.00-13.00) 1. Gruźlica: epidemiologia, diagnostyka, leczenie. gruźlicy pozapłucnej.

 

  1. Chory z przewlekłą niewydolnością oddechową 3. Chory na zapalenie płuc 4. Chory na astmę, POChP 5. Diagnostyka kaszlu 6. Diagnostyka guza płuca 7. Wskazania do przeszczepu płuc. 8. Choroby rzadkie w chorobach płuc.

 

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób układu oddechowego, alergii, chorób układu pokarmowego, chorób serca i układu krwiotwórczego, chorób reumatologicznych

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych: M/NM+++


 

   Uwagi dodatkowe:                            

 

 

 

 

Symbole efektów kierunkowych:


D.U6.+, E.U7.+, K.3.+, M/NM_E.W40.+, K.1.+,

M/NM_E.W41.+, E.U24.+, KA7_UK4+, E.U1.+, E.U14.+, K.5.+,

E.U17.+, E.U30.+, E.U25.+, B.U10.+, KA7_KR1+, E.U29.+,

M/NM_E.W42.+, K.2.+, E.U16.+, E.U3.+, E.U38.+, E.U13.+,

M/NM_E.W7.+, C.U10.+, M/NM_E.W1.+, E.U32.+, K.4.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

W2 –Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo- zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy

W3 –Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej W4 –Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych

W5 –Student zna i rozumie wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej

Umiejętności:

U1 –Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

U3 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta U4 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta U5 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia

U6     –Student    potrafi     planować     postępowanie    diagnostyczne,           terapeutyczne            i profilaktyczne

U7 –Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi

U8 –Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy

U9 –Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego

U10 –Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy

 

kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi

U11 –Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki

U12 –Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne

U13 –Student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi

U14 –student potrafi interpretować wyniki badań mikrobiologicznych

U15 –Student potrafi informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań

U16 –Student potrafi rozumieć sytuację chorego i jego reakcję na informacje o niepomyślnym rokowaniu, stosować różne modele przekazywania wiadomości

U17 –Student potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

Kompetencje społeczne:

K1 –Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K2 –Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta

K3 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

K4 –Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby K5 –Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K6 –Student jest gotów by przestrzegać i stosować zasady etyki akademickiej i zawodowej oraz profesjonalnego wizerunku, profesjonalizmu akademickiego, społecznego i zawodowego

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Ćwiczenia(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10, U11, U12, U13,

U14, U15, U16, U17, K1, K2, K3, K4, K5, K6):Ćwiczenia praktyczne przy łóżku chorego

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Egzamin - Egzamin praktyczny, egzamin pisemny - test, egzamin ustny. Ocena końcowa jest średnią ocen ze wszystkich trzech form egzaminu. (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U14;U15;U16;U17

;K1;K2;K3;K4;K5;K6;);

 

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

  1. pod red. A Szczeklika, Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019
    1. W. Siegenthaler, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009
    2. pod red. P. Zaborowskiego, K. Tytman, B. Moczulska, M. Kubiak, L. Gromadziński,

Podstawy badania klinicznego, Wyd. MediPage, R. 2016

  1. J. Dacre, P. Kopelman tlum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004
  2. pod red. G. Herolda,Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008
    1. J. Taton, A. S. Czech,Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005
    2. F. J. Kokot,Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007
      1. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak,Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

 

 

48SJ-CHW8 ECTS: 10.0 CYKL: 2024L


Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

 

Choroby wewnętrzne 8/8

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

  1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

-  udział w: Ćwiczenia 150.0 h

-  konsultacje 5.0 h

OGÓŁEM: 155.0h

 

 

 

 

  1. Samodzielna praca studenta:

 

 

OGÓŁEM: 0h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta                                                                                                       OGÓŁEM: 155.0h

 

 

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 155.0 h : 25.0h/ECTS = 6.20 ECTS

Średnio: 10.0 ECTS

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego      6.20 punktów

 

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta                                    3.80 punktów