SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-TRANS

Transplantologia

ECTS: 1.00

 

CYKL:  2024Z

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

1. Dawcy zmarli, dawcy żywi. Kwalifikacja biorcy. Przeszczepianie nerek. Powikłania po transplantacji narządów unaczynionych. 2. Współczesna definicja i kryteria rozpoznania śmierci mózgu. Kwalifikacja dawcy zmarłego.  3. Transplantacja serca: wskazania, opieka nad biorcą, aspekty chirurgiczne i opieka pooperacyjna. Wspomaganie krążenia w okresie przed- i okołotransplantacyjnym.  4. Transplantacja szpiku, powikłania poprzeszczepowe, choroba „przeszczep przeciw gospodarzowi”.

 

ĆWICZENIA

1. Postępowanie z pacjentem poddanemu transplantacji narządowej. 2. Powikłania infekcyjne i nieinfekcyjne u chorego po przeszczepieniu nerki. 3. Ostre odrzucanie. Przewlekłe odrzucanie. Przewlekła nefropatia alloprzeszczepu 4. Przygotowanie pacjenta do zabiegu przeszczepienia autologicznego. 5. Przygotowanie pacjenta do zabiegu przeszczepienia allogenicznego. 6. Wskazania w hematologii do transplantacji komórek progenitorowych.

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Zapoznanie się ze wskazaniami i przeciwwskazaniami do przeszczepiania tkanek i narządów. Zasady monitorowania pacjentów po transplantacji. Kwalifikacja dawcy i biorcy. Zasady immunosupresji. Powikłania u biorców przeszczepów narządowych, szpiku i komórek hematopoetycznych.

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NM+++

Symbole efektów kierunkowych:

E.U24.+, KA7_UW5+, E.U1.+, M/NM_F.W14.+, M/NM_F.W15.+, E.U30.+, E.U17.+, KA7_UU1+, E.U3.+, K.1.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –  Student zna i rozumie w podstawowym zakresie problematykę transplantologii zabiegowej, wskazania do przeszczepienia nieodwracalnie uszkodzonych narządów i tkanek oraz procedury z tym związane;

W2 –  Student zna i rozumie zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu;

Umiejętności:

U1 –  Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

U2 –  Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

U3 –  Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi;

U4 –  Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy;

U5 –  asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki;

U6 –  Student potrafi asystować podczas badania ultrasonograficznego, uwidaczniać wybrane struktury i interpretować uzyskane obrazy oraz wnioskować o obecności zmian patologicznych

U7 –  Student potrafi asystować podczas wykonywania biopsji cienko- i gruboigłowej;

Kompetencje społeczne:

K1 –  Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1;W2;U3;U4;):Student słucha z zainteresowaniem wykładów i robi notatki

Ćwiczenia(W1;W2;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;K1;):Student zbiera wywiad i bada pacjentów będących kandydatami do przeszczepienia i po przeszczepieniu. Student analizuje historię choroby, dyskutuje wyniki, wynik badań obrazowych i biopsyjnych, planuje kolejne kroki diagnostyczne i lecznicze

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Wykład (Ocena pracy i wspólpracy w grupie) - Obecność na wykładach i czynne uczestnictwo. Zestaw trzech pytań. - W1, W2, U3

Ćwiczenia (Kolokwium praktyczne) - Przy łóżku pacjenta - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Więcek A. Nieszporek T., Choroby nerek. Kompedium., Wyd. PZWL, R. 2019

2. Durlik M. Rowiński W., Zalecenia dotyczące leczenia immunosupresyjnego po przeszczepieniu narządów unaczynionych, Wyd. Fundacja Zjednoczeni dla Transplantacji, w: www.p-t-t.org/recommendations/getFile/idf/40., R. 2018

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Cierpka L. Durlik M., Transplantologia kliniczna. Przeszczepy narządowe., Wyd. Termedia, R. 2015

2. 1.       Cierpka L. Durlik M., Transplantologia kliniczna. Zasady ogólne., Wyd. Termedia, R. 2015

 

 

Akty prawne określające efekty uczenia się:

672/2020

Dyscypliny: nauki medyczne

Status przedmiotu: Obligatoryjny

Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe

Kod: ISCED 0912

Kierunek studiów: Kierunek lekarski

Zakres kształcenia:

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Poziom studiów: Jednolite magisterskie

Rok/semestr: 5/9

 

 

Rodzaj zajęć: Wykład, Ćwiczenia

Liczba godzin w semestrze: Wykład: 12.00, Ćwiczenia: 8.00

Język wykładowy:polski

Przedmioty wprowadzające: choroby wewnętrzne, patofizjologia, patomorfologia, farmakologia, choroby zakaźne

Wymagania wstępne:student zna patofizjologię, rozpoznawanie i leczenie chorób przewlekłych doprowadzających do schyłkowego uszkodzenia narządów wymagającego przeszczepienia. Student zna patofizjologię, rozpoznawanie i leczenie chorób układu krwiotwórczego, które mogą być wskazaniem do przeszczepienia szpiku i/lub hematopoetycznych komórek macierzystych

 

Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Chorób Wewnętrznych

Osoba odpowiedzialna za realizację

przedmiotu: prof. dr hab. n. med. Tomasz Stompór

e-mail: tomasz.stompor@uwm.edu.pl

 

Uwagi dodatkowe:

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJ-TRANS

ECTS: 1.00

CYKL:  2024Z

Transplantologia

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

12.0 h

- udział w: Ćwiczenia

8.0 h

- konsultacje

2.0 h

OGÓŁEM: 22.0 h

 

 

2. Samodzielna praca studenta:

Samodzielna praca studenta z podręcznikiem.

3.00 h

 

 

 

OGÓŁEM:  3.0 h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta     OGÓŁEM:  25.0 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS= 25.0 h : 25.0 h/ECTS = 1.00  ECTS

Średnio: 1.0 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

0.88 punktów ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

0.12 punktów ECTS