TREŚCI MERYTORYCZNE WYKŁAD 1. Dawcy zmarli, dawcy żywi. Kwalifikacja biorcy. Przeszczepianie nerek. Powikłania po transplantacji narządów unaczynionych. 2. Współczesna definicja i kryteria rozpoznania śmierci mózgu. Kwalifikacja dawcy zmarłego. 3. Transplantacja serca: wskazania, opieka nad biorcą, aspekty chirurgiczne i opieka pooperacyjna. Wspomaganie krążenia w okresie przed- i okołotransplantacyjnym. 4. Transplantacja szpiku, powikłania poprzeszczepowe, choroba „przeszczep przeciw gospodarzowi”. ĆWICZENIA 1. Postępowanie z pacjentem poddanemu transplantacji narządowej. 2. Powikłania infekcyjne i nieinfekcyjne u chorego po przeszczepieniu nerki. 3. Ostre odrzucanie. Przewlekłe odrzucanie. Przewlekła nefropatia alloprzeszczepu 4. Przygotowanie pacjenta do zabiegu przeszczepienia autologicznego. 5. Przygotowanie pacjenta do zabiegu przeszczepienia allogenicznego. 6. Wskazania w hematologii do transplantacji komórek progenitorowych. CEL KSZTAŁCENIA Zapoznanie się ze wskazaniami i przeciwwskazaniami do przeszczepiania tkanek i narządów. Zasady monitorowania pacjentów po transplantacji. Kwalifikacja dawcy i biorcy. Zasady immunosupresji. Powikłania u biorców przeszczepów narządowych, szpiku i komórek hematopoetycznych. OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH Symbole efektów dyscyplinowych: | M/NM+++ | Symbole efektów kierunkowych: | E.U24.+, KA7_UW5+, E.U1.+, M/NM_F.W14.+, M/NM_F.W15.+, E.U30.+, E.U17.+, KA7_UU1+, E.U3.+, K.1.+ |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: Wiedza: W1 – Student zna i rozumie w podstawowym zakresie problematykę transplantologii zabiegowej, wskazania do przeszczepienia nieodwracalnie uszkodzonych narządów i tkanek oraz procedury z tym związane; | W2 – Student zna i rozumie zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu; |
Umiejętności: U1 – Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | U2 – Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; | U3 – Student potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi; | U4 – Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy; | U5 – asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki; | U6 – Student potrafi asystować podczas badania ultrasonograficznego, uwidaczniać wybrane struktury i interpretować uzyskane obrazy oraz wnioskować o obecności zmian patologicznych | U7 – Student potrafi asystować podczas wykonywania biopsji cienko- i gruboigłowej; |
Kompetencje społeczne: K1 – Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Wykład(W1;W2;U3;U4;):Student słucha z zainteresowaniem wykładów i robi notatki | Ćwiczenia(W1;W2;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;K1;):Student zbiera wywiad i bada pacjentów będących kandydatami do przeszczepienia i po przeszczepieniu. Student analizuje historię choroby, dyskutuje wyniki, wynik badań obrazowych i biopsyjnych, planuje kolejne kroki diagnostyczne i lecznicze |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Wykład (Ocena pracy i wspólpracy w grupie) - Obecność na wykładach i czynne uczestnictwo. Zestaw trzech pytań. - W1, W2, U3 | Ćwiczenia (Kolokwium praktyczne) - Przy łóżku pacjenta - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1 |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Więcek A. Nieszporek T., Choroby nerek. Kompedium., Wyd. PZWL, R. 2019 | 2. Durlik M. Rowiński W., Zalecenia dotyczące leczenia immunosupresyjnego po przeszczepieniu narządów unaczynionych, Wyd. Fundacja Zjednoczeni dla Transplantacji, w: www.p-t-t.org/recommendations/getFile/idf/40., R. 2018 |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cierpka L. Durlik M., Transplantologia kliniczna. Przeszczepy narządowe., Wyd. Termedia, R. 2015 | 2. 1. Cierpka L. Durlik M., Transplantologia kliniczna. Zasady ogólne., Wyd. Termedia, R. 2015 |
| Akty prawne określające efekty uczenia się: 672/2020 Dyscypliny: nauki medyczne Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe Kod: ISCED 0912 Kierunek studiów: Kierunek lekarski Zakres kształcenia: Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Poziom studiów: Jednolite magisterskie Rok/semestr: 5/9 |
Rodzaj zajęć: Wykład, Ćwiczenia Liczba godzin w semestrze: Wykład: 12.00, Ćwiczenia: 8.00 Język wykładowy:polski Przedmioty wprowadzające: choroby wewnętrzne, patofizjologia, patomorfologia, farmakologia, choroby zakaźne Wymagania wstępne:student zna patofizjologię, rozpoznawanie i leczenie chorób przewlekłych doprowadzających do schyłkowego uszkodzenia narządów wymagającego przeszczepienia. Student zna patofizjologię, rozpoznawanie i leczenie chorób układu krwiotwórczego, które mogą być wskazaniem do przeszczepienia szpiku i/lub hematopoetycznych komórek macierzystych |
Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Chorób Wewnętrznych Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu: prof. dr hab. n. med. Tomasz Stompór e-mail: tomasz.stompor@uwm.edu.pl |
|