SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW5

Choroby wewnętrzne 5/8

ECTS: 2.48

 

CYKL:  2024Z

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

Epidemiologia, etiopatogeneza i klasyfikacja cukrzycy. Choroby tarczycy i przytarczyc

 

SEMINARIUM

1. Ostre i przewlekłe powikłania cukrzycy.  2. Choroby przysadki i nadnerczy.  3. Osteoporoza i guzy neuroendokrynne

 

ĆWICZENIA

Diabetologia i endokrynologia 50h 1. Cukrzyca – diagnostyka; obraz kliniczny i różnicowanie. Kryteria wyrównania metabolicznego w różnych typach cukrzycy. 2. Leczenie cukrzycy typu 1, cukrzycy typu 2, cukrzycy o znanej etiologii, cukrzycy ciążowej. 3. Kwasica ketonowa, zespół hiperglikemiczno-hiperosmolarny, kwasica mleczanowa. 4. Hipoglikemia – implikacje kliniczne i leczenie. 5. Leczenie cukrzycy- farmakologiczne i niefarmakologiczne. 6. Edukacja pacjenta z cukrzycą (informacje na temat cukrzycy, leczenie żywieniowe, wysiłek fizyczny, samokontrola). 7. Doustne leki przeciwcukrzycowe: pochodne biguanidu, pochodne sulfonylomocznika, leki hamujące α-glukozydazę, inhibitory DPP-4; Agoniści receptora GLP-1. 8. Ocena wyrównania metabolicznego pacjenta z cukrzycą. Analiza leczenia żywieniowego. Ocena aktywności fizycznej. Planowanie terapii u pacjenta. 9. Insulinoterapia. 10.Pacjent z chorobą przewlekłą. Przewlekłe powikłania cukrzycy: retinopatia, nefropatia, polineuropatia, powikłania sercowo-naczyniowe. 11. Ostre powikłania cukrzycy: hipoglikemia, kwasica ketonowa i nie-ketonowa hiperglikemia hiperosmolarna. 12. Choroby tarczycy [nadczynność i niedoczynność tarczycy (definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, różnicowanie, leczenie, rokowanie)]. 13. Choroba Graves-Basedowa - (definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, różnicowanie, leczenie, rokowanie). Orbitopatia tarczycowa. Wole guzowate nadczynne. Wole guzowate obojętne. Rak tarczycy. Zapalenia tarczycy. 14. Zapalenie tarczycy i nowotwory. 15. Nadczynność i niedoczynność nadnerczy (definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, różnicowanie, leczenie, rokowanie): zespół Cushinga, pierwotny hiperaldosteronizm, guz chromochłonny, zespoły WPN. 16. Przypadkowo wykryty guz nadnercza – diagnostyka obrazowa i hormonalna. Rak nadnercza. Zespoły mnogich nowotworów układu wydzielania wewnętrznego. Nadczynność i niedoczynność przytarczyc. 17. Guzy przysadki – guz prolaktynowy, guz wydzielający hormon wzrostu, choroba Cushinga, niedoczynność przysadki (definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, różnicowanie, leczenie, rokowanie), moczówka prosta. 18. Choroby przysadki – guzy hormonalnie czynne, niedoczynność przysadki, zespół nieadekwatnego wydzielania wazopresyny (definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, różnicowanie, leczenie, rokowanie). 19. Hormonalne zaburzenia czynności gonad u kobiet: jajniki- zaburzenia miesiączkowania (pierwotny i wtórny brak miesiączki), zespół policystycznych jajników, guzy jajnika, zaburzenia okresu okołomenopauzalnego i pomenopauzalnego. 20. Hormonalne zaburzenia czynności gonad u mężczyzn: jądra -zaburzenia czynności jąder (wnętrostwo, pierwotna i wtórna niewydolność hormonalna jąder, uszkodzenie kanalików jądra), nowotwory jądra, ginekomastia. 21. Zaburzenia wodno-elektrolitowe i kwasowo-zasadowe: stany odwodnienia, stany przewodnienia, hiponatremia, hipernatremia, hipokalemia, hiperkalemia, hipomagnezemia, hipermagnezemia, hipokalcemia, hiperkalcemia, hipofosfatemia, hiperfosfatemia; kwasica, zasadowica. 22. Choroby metaboliczne kości: osteomalacja, osteoporoza - determinanty szczytowej masy i gęstości kości, diagnoza i leczenie osteoporozy, FRAX; pierwotna i wtórna osteoporoza; profilaktyka osteoporozy.

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób metabolicznych

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NM+++

Symbole efektów kierunkowych:

K.2.+, E.U1.+, E.U30.+, M/NM_E.W40.+, E.U14.+, E.U32.+, E.U7.+, K.5.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U28.+, K.3.+, K.1.+, M/NM_E.W41.+, M/NM_E.W7.+, E.U16.+, M/NM_E.W42.+, M/NM_E.W1.+, E.U29.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –  Student zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

W2 –  Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy , przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii

W3 –  Student zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej

W4 –  Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych

W5 –  Student wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej

Umiejętności:

U1 –  Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

U2 –  Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

U3 –  Student ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta

U4 –  Student ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta

U5 –  Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia

U6 –  Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

U7 –  Student pobiera i zabezpiecza materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej.

U8 –  Student potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębinowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczna , defibrylację serca, proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi

U9 –  Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu procedur i zabiegów medycznych

U10 –  Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne

Kompetencje społeczne:

K1 –  Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego, pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K2 –  Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

K3 –  Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta

K4 –  Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1;W2;W3;W5;U3;K4;):Omówienie chorób z zakresu endokrynologii . Ze względu na pandemię Covid 19 wykłady prowadzone są zdalnie na platformie Moodle

Seminarium(W1;W2;W3;W5;U3;K4;):Omówienie zagadnień z zakresu endokrynologii

Ćwiczenia(W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;K1;K2;K3;K4;):Ćwiczenia przy łóżku chorego z endokrynologii,

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Test kompetencyjny - Test kompetencyjny - Test 60 pytań z zakresu wiedzy omawianego podczas zajęć semestru IX (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;K1;K2;K3;K4;);

Wykład: Ocena pracy i wspólpracy w grupie -  Uczestniczenie w wykładach on line   (W1;W2;K1;K4;);

Seminarium: Udział w dyskusji - Udział w dyskusji - Udział w dyskusji i frekwencja   (W1;W2;K1;K4;);

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Wielu autorów, Choroby wewnętrzne pod red. A Szczeklika, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019

2. W. Siegenthaler, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej,, Wyd. MediPage, R. 2009

3. J. Dacre, P. Kopelman tlum. B. K. Kaminski,, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004

4. N.A. Boon, N.R. Colledge, B.R. Walker. wyd. I red. F. Kokot, L. Hyla-Klekot, Choroby wewnętrzne Davidson, Wyd. wyd. I polskie, R. 2009

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Pod red. D. Moczulskiego, Diabetologia. Wielka Interna., Wyd. Medical Tribune, R. 2010

2. Pod red. W. Zgliczyńskiego, Endokrynologia. Wielka Interna,, Wyd. Medical Tribune, R. 2010

3. Pod red. J. Sieradzkiego,, Cukrzyca. Kompendium, Wyd. ViaMedica Gdańsk ,, R. 2009

4. pod red. G. Herolda,, Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008

5. J. Taton, A. S. Czech, Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005

6. F. J. Kokot, Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007

7. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak, Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005

 

 

Akty prawne określające efekty uczenia się:

672/2020

Dyscypliny: nauki medyczne

Status przedmiotu: Obligatoryjny

Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe

Kod: ISCED 0912

Kierunek studiów: Kierunek lekarski

Zakres kształcenia:

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Poziom studiów: Jednolite magisterskie

Rok/semestr: 5/9

 

 

Rodzaj zajęć: Wykład, Seminarium, Ćwiczenia

Liczba godzin w semestrze: Wykład: 4.00, Seminarium: 6.00, Ćwiczenia: 50.00

Język wykładowy:polski

Przedmioty wprowadzające: anatomia,fizjologia, patofizjologia, choroby wewnętrzne

Wymagania wstępne:znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych

 

Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych

Osoba odpowiedzialna za realizację

przedmiotu: dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM

e-mail: leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl

 

Uwagi dodatkowe:

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJ-CHW5

ECTS: 2.48

CYKL:  2024Z

Choroby wewnętrzne 5/8

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

4.0 h

- udział w: Seminarium

6.0 h

- udział w: Ćwiczenia

50.0 h

- konsultacje

2.0 h

OGÓŁEM: 62.0 h

 

 

2. Samodzielna praca studenta:

 

OGÓŁEM:  0 h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta     OGÓŁEM:  62.0 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS= 62.0 h : 25.0 h/ECTS = 2.48  ECTS

Średnio: 4.0 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

2.48 punktów ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

1.52 punktów ECTS