SYLABUS
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Wydział Lekarski
Sylabus przedmiotu – część A
48SJ-CHW6 Choroby wewnętrzne 6/8 ECTS: 2.0
CYKL: 2024L
TREŚCI MERYTORYCZNE
WYKŁAD
Zawał serca. Choroba niedokrwienna serca Zapalenie mięśnia sercowego Zapalenie osierdzia Infekcyjne zapalenie wsierdzia Zaburzenia rytmu serca Wady serca nabyte. Wady serca wrodzone u dorosłych. Przewlekła niewydolność serca Objawy chorób układu oddechowego. Rak płuca. Zaburzenia oddychania podczas snu. Astma i POChP. Nadciśnienie płucne. Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Diagnostyka i leczenie niedokrwistości. Skazy krwotoczne. Ogólna charakterystyka, symptomatologia i klasyfikacja chorób reumatoidalnych. Reumatoidalne zapalenie stawów.
SEMINARIUM
Kardiologia (4 x 2h): 1.Patofizjologia miażdżycy naczyń wieńcowych. 2.Epidemiologia choroby niedokrwiennej serca. Czynniki ryzyka – prewencja pierwotna i wtórna. 3.Klinika choroby niedokrwiennej. Diagnostyka i leczenie. 4.Omówienie patofizjologii zawału serca STEMI i NSTEMI oraz współczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych. Postępowanie w niestabilnej postaci choroby niedokrwiennej serca. 5.Algorytmy postępowania w nagłych stanach sercowo – naczyniowych 6.Wady serca nabyte – objawy kliniczne. 7.Wady serca wrodzone u dorosłych. 8.Diagnostyka kliniczna niewydolności serca. 9.Choroby zapalne serca – wprowadzenie. 10.Wskazania do stałej stymulacji serca. 11.Diagnostyka nagłej utraty świadomości. Pulmonologia (3 x 2h): 1.Zapalenie płuc 2. Covid- 19, objawy, leczenie, powikłania. 3.Śródmiąższowe choroby płuc. 4.Gruźlica i inne mykobakteriozy . 5.Ostra i przewlekła niewydolność oddychania. 6.Rzadkie choroby układu oddechowego. Gastroenterologia (3 x 2h): 1.Choroba refluksowa przełyku. Zapalenie błony śluzowej żołądka. Choroba wrzodowa żołądka i Dwunastnicy. 2. Celiakia. Zespół rozrostu bakteryjnego 3. Zespół jelita drażliwego. Choroba uchyłkowa jelita grubego. Niedokrwienie jelit. 4. Krwawienie z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Hematologia (2 x 2h): 1. Diagnostyka i leczenie małopłytowości. 2. Chłoniaki złośliwe. 3. Zespoły mielodysplastyczne. Reumatologia (2 x 2h): 1. Układowe choroby tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie skórno-mięśniowe, polimialgia reumatyczna. 2. Spondyloartropatie seronegatywne. 3. Choroba zwyrodnieniowa stawów, dna moczanowa i inne krystalopatie. 4. Stany nagłe w reumatologii. Zespoły paranowotworowe w chorobach reumatycznych
CEL KSZTAŁCENIA
Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób układu oddechowego, alergii, chorób metabolicznych, chorób reumatologicznych, chorób serca i układu krwiotwórczego.
OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH
Symbole efektów dyscyplinowych: M/NM+++
Symbole efektów kierunkowych: E.U29.+, E.U24.+, E.U1.+, M/NM_E.W1.+, M/NM_E.W41.+,
Uwagi dodatkowe:
E.U30.+, E.U3.+, M/NM_E.W42.+, E.U13.+, E.U16.+,
M/NM_E.W40.+, E.U7.+, E.U14.+, K.5.+, K.1.+, M/NM_E.W7.+, K.3.+, K.2.+
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Wiedza:
W1 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
W2 –Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: w szczególności chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
W3 –Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; W4 –Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
W5 –Student zna i rozumie wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
Umiejętności:
U1 –Student potrafi przeprowadzać przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;
U3 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta U4 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
U5 –Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
U6 –Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
U7 –Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi
U8 –Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki
U9 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta
Kompetencje społeczne:
K1 –Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
K2 –Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta
K3 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta K4 –przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:
Wykład(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3,
K4):Wykłady z poszczególnych dziedzin w formie prezentacji multimedialnych Seminarium(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3,
K4):Omówienie zagadnień z zakresu, kardiologii, pulmonologii, gastroenterologii, reumatologii i hematologii
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Wykład: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7
;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Wykład: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Obecność i aktywność na wykładach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7
;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7
;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Obecność i aktywność na wykładach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7
;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);
LITERATURA PODSTAWOWA:
- 1. pod red. A Szczeklika, Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019
- F. Kokot, L. Hyla-Klekot, Choroby wewnętrzne Davidson. Tom 1, Wyd. N.A. Boon, N.R. Colledge, B.R. Walker. wyd. I polskie, R. 2009
- W. Siegenthaler, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009
- J. Dacre, P. Kopelman tłum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- Pod red. D. Moczulskiego,Diabetologia. Wielka Interna, Wyd. Medical Tribune, R. 2010
- Pod red. W. Zgliczyńskiego,Endokrynologia. Wielka Interna, Wyd. Medical Tribune, R. 2010
- Pod red. J. Sieradzkiego,Cukrzyca. Kompendium, Wyd. ViaMedica, R. 2009
- pod red. G. Herolda,Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008
48SJ-CHW6 ECTS: 2.0 CYKL: 2024L
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B
Choroby wewnętrzne 6/8
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w: Wykład 13.0 h
- udział w: Seminarium 28.0 h
- konsultacje 2.0 h
OGÓŁEM: 43.0h
- Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie się do zajęć 7.00 h
OGÓŁEM: 7.0h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 50.0h
1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 50.0 h : 25.0h/ECTS = 2.00 ECTS
Średnio: 2.0 ECTS
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego 1.72 punktów
-
|
w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta 0.28 punktów