SYLABUS

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW6                                                                     Choroby wewnętrzne 6/8 ECTS: 2.0

CYKL: 2024L

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

Zawał serca. Choroba niedokrwienna serca Zapalenie mięśnia sercowego Zapalenie osierdzia Infekcyjne zapalenie wsierdzia Zaburzenia rytmu serca Wady serca nabyte. Wady serca wrodzone u dorosłych. Przewlekła niewydolność serca Objawy chorób układu oddechowego. Rak płuca. Zaburzenia oddychania podczas snu. Astma i POChP. Nadciśnienie płucne. Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego. Diagnostyka i leczenie niedokrwistości. Skazy krwotoczne. Ogólna charakterystyka, symptomatologia i klasyfikacja chorób reumatoidalnych. Reumatoidalne zapalenie stawów.

 

 

SEMINARIUM

Kardiologia (4 x 2h): 1.Patofizjologia miażdżycy naczyń wieńcowych. 2.Epidemiologia choroby niedokrwiennej serca. Czynniki ryzyka – prewencja pierwotna i wtórna. 3.Klinika choroby niedokrwiennej. Diagnostyka i leczenie. 4.Omówienie patofizjologii zawału serca STEMI i NSTEMI oraz współczesnych metod diagnostycznych i                                                                                                                                                      terapeutycznych. Postępowanie w niestabilnej postaci choroby niedokrwiennej serca. 5.Algorytmy postępowania w nagłych stanach sercowo – naczyniowych 6.Wady serca nabyte – objawy kliniczne. 7.Wady serca wrodzone u dorosłych. 8.Diagnostyka kliniczna niewydolności serca. 9.Choroby zapalne serca – wprowadzenie. 10.Wskazania do stałej stymulacji serca. 11.Diagnostyka nagłej utraty świadomości. Pulmonologia (3 x 2h): 1.Zapalenie płuc 2. Covid- 19, objawy, leczenie, powikłania. 3.Śródmiąższowe choroby płuc. 4.Gruźlica i inne mykobakteriozy . 5.Ostra i przewlekła niewydolność oddychania. 6.Rzadkie choroby układu oddechowego. Gastroenterologia (3 x 2h): 1.Choroba refluksowa przełyku. Zapalenie błony śluzowej żołądka. Choroba wrzodowa żołądka i Dwunastnicy. 2. Celiakia. Zespół rozrostu bakteryjnego 3. Zespół jelita drażliwego. Choroba uchyłkowa jelita grubego. Niedokrwienie jelit. 4. Krwawienie z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Hematologia (2 x 2h): 1. Diagnostyka i leczenie małopłytowości. 2. Chłoniaki złośliwe. 3. Zespoły mielodysplastyczne. Reumatologia (2 x 2h): 1. Układowe choroby tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie skórno-mięśniowe, polimialgia reumatyczna. 2. Spondyloartropatie seronegatywne. 3. Choroba zwyrodnieniowa stawów, dna moczanowa i inne krystalopatie. 4. Stany nagłe w reumatologii. Zespoły paranowotworowe w chorobach reumatycznych

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób układu oddechowego, alergii, chorób metabolicznych, chorób reumatologicznych, chorób serca i układu krwiotwórczego.

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:       M/NM+++

 

Symbole efektów kierunkowych:             E.U29.+, E.U24.+, E.U1.+, M/NM_E.W1.+, M/NM_E.W41.+,


 

 

 

 

 
  

 

 

 

   Uwagi dodatkowe:                            

 

E.U30.+, E.U3.+, M/NM_E.W42.+, E.U13.+, E.U16.+,

M/NM_E.W40.+, E.U7.+, E.U14.+, K.5.+, K.1.+, M/NM_E.W7.+, K.3.+, K.2.+

 

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

W2 –Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: w szczególności chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,

W3 –Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; W4 –Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;

W5 –Student zna i rozumie wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;

Umiejętności:

U1 –Student potrafi przeprowadzać przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

U2 –Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

U3 –Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta U4 –Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia

U5     –Student    potrafi     planować     postępowanie    diagnostyczne,           terapeutyczne            i profilaktyczne

U6 –Student potrafi      interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy

U7 –Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi

U8 –Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki

U9 –Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta

Kompetencje społeczne:

K1 –Student jest gotów do nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

K2 –Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta

K3 –Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta K4 –przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3,

 

K4):Wykłady z poszczególnych dziedzin w formie prezentacji multimedialnych Seminarium(W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3,

K4):Omówienie zagadnień z zakresu, kardiologii, pulmonologii, gastroenterologii, reumatologii i hematologii

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Wykład: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i                        aktywności                                            na                                            zajęciach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7

;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Wykład: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Obecność i aktywność na wykładach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7

;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności      i                            aktywności                            na                            zajęciach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7

;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Obecność i aktywność na wykładach (W1;W1;W2;W2;W3;W3;W4;W4;W5;W5;U1;U1;U2;U2;U3;U3;U4;U4;U5;U5;U6;U6;U7;U7

;U8;U8;U9;U9;K1;K1;K2;K2;K3;K3;K4;K4;);

 

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

  1. 1. pod red. A Szczeklika, Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna, R. 2019
  2. F. Kokot, L. Hyla-Klekot, Choroby wewnętrzne Davidson. Tom 1, Wyd. N.A. Boon, N.R. Colledge, B.R. Walker. wyd. I polskie, R. 2009
  3. W. Siegenthaler, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. MediPage, R. 2009
    1. J. Dacre, P. Kopelman tłum. B. K. Kaminski, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004

 

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

  1. Pod red. D. Moczulskiego,Diabetologia. Wielka Interna, Wyd. Medical Tribune, R. 2010
  2. Pod red. W. Zgliczyńskiego,Endokrynologia. Wielka Interna, Wyd. Medical Tribune, R. 2010
    1. Pod red. J. Sieradzkiego,Cukrzyca. Kompendium, Wyd. ViaMedica, R. 2009
    2. pod red. G. Herolda,Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008

 

 

48SJ-CHW6 ECTS: 2.0 CYKL: 2024L


Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

 

Choroby wewnętrzne 6/8

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

  1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

-  udział w: Wykład 13.0 h

-  udział w: Seminarium 28.0 h

-  konsultacje 2.0 h

OGÓŁEM: 43.0h

 

 

 

 

  1. Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie się do zajęć                                                                                                                                                                                                                             7.00 h

 

 

OGÓŁEM: 7.0h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta                                                                                                     OGÓŁEM: 50.0h

 

 

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS= 50.0 h : 25.0h/ECTS = 2.00 ECTS

Średnio: 2.0 ECTS

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego      1.72 punktów

 

ECTS

 

w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta                                    0.28 punktów