TREŚCI MERYTORYCZNE WYKŁAD Wykłady: Zespół nerczycowy. Pierwotne kłębuszkowe choroby nerek. Nadciśnienie wtórne: miąższowo – nerkowe i naczyniowo – nerkowe. SEMINARIUM Przewlekła choroba nerek– część pierwsza (definicja, etiologia, patogeneza, metody rozpoznawania i monitorowania). Przewlekła choroba nerek – część druga (powikłania narządowe, postępowanie). ĆWICZENIA Pacjent z przewlekłym kłębuszkowym zapaleniem nerek. Pacjent z zespołem nerczycowym i białkomoczem subnerczycowym. Pacjent z krwinkomoczem i krwiomoczem. Demonstracja biopsji nerki. Przewlekła choroba nerek– część pierwsza (definicja, etiologia, patogeneza, metody rozpoznawania i monitorowania). Przewlekła choroba nerek – część druga (powikłania narządowe, postępowanie). CEL KSZTAŁCENIA Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób nerek (zespół nerczycowy, PChN, ostre uszkodzenie nerek, pierwotne i wtórne kłębuszkowe choroby nerek) OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH Symbole efektów dyscyplinowych: | M/NM+++ | Symbole efektów kierunkowych: | K.2.+, K.4.+, E.U1.+, E.U30.+, M/NM_E.W1.++, M/NM_E.W40.+, E.U24.+, E.U14.+, E.U32.+, E.U7.+, K.5.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U28.+, K.3.+, K.1.+, M/NM_E.W41.+, M/NM_E.W7.+, E.U16.+, E.U29.+ |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: Wiedza: W1 – Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; | W2 – Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: w szczególności: chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, | W3 – Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; | W4 – Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; | W5 – Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; |
Umiejętności: U1 – Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; | U2 – Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; | U3 – Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta; | U4 – Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia; | U5 – Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; | U6 – Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy; | U7 – Student potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; | U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; | U9 – Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki; | U10 – Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; | U11 – Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne; |
Kompetencje społeczne: K1 – Student jest gotów nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; | K2 – Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta; | K3 – Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; | K4 – Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; | K5 – Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
FORMY I METODY DYDAKTYCZNE: Wykład(W1;W4;W5;K5;):Prezentacja multimedialna | Seminarium(W1;W4;W5;U6;K5;):Szczegółowe zagadnienia z zakresu nefrologii | Ćwiczenia(W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;K1;K2;K3;K4;K5;):Ćwiczenia kliniczne z zakresu nefrologii przy łóżku chorego |
FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ćwiczenia: Kolokwium pisemne - Test z zakresu wiedzy z nefrologii (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;K1;K2;K3;K4;K5;); | Wykład: Udział w dyskusji - zaliczenie wykładów na podstawie obecności i udziału w dyskusji (W2;W3;W4;K5;); | Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Ocena na podstawie obecności na wykładach i udziału w dyskusji (W2;W3;W4;U6;K5;); |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Szczeklik A (Red.), Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna,, R. 2019 | 2. Siegenthaler W, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. Medipage, R. 2009 | 3. Dacre J, Kopelman P, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004 | 4. Doboszyńska A (Red.), Objawy chorób wewnętrznych, Wyd. PZWL, R. 2012 | 5. Piotr Zaborowski, Beata Moczulska, Monika Kubiak, Krzysztof Tytman, Leszek Gromadziński, Beata J, Podstawy badania klinicznego"pod redakcją P. Zaborowskiego, Wyd. Medi Page , R. 2016 |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. red. G. Herold, Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008 | 2. J. Taton, A. S. Czech , Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005 | 3. F. J. Kokot, Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007 | 4. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak , Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005 |
| Akty prawne określające efekty uczenia się: 672/2020 Dyscypliny: nauki medyczne Status przedmiotu: Obligatoryjny Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe Kod: ISCED 0912 Kierunek studiów: Kierunek lekarski Zakres kształcenia: Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Poziom studiów: Jednolite magisterskie Rok/semestr: 4/7 |
Rodzaj zajęć: Wykład, Seminarium, Ćwiczenia Liczba godzin w semestrze: Wykład: 4.00, Seminarium: 3.00, Ćwiczenia: 25.00 Język wykładowy:polski Przedmioty wprowadzające: anatomia, fizjologia, histologia, patofizjologia Wymagania wstępne:znajomość anatomii, histologii, fizjologii i patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych sem V i VI |
Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Chorób Wewnętrznych, Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych Osoba odpowiedzialna za realizację przedmiotu: prof. dr hab. n. med. Tomasz Stompór, dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM e-mail: leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl, tomasz.stompor@uwm.edu.pl |
|