SYLABUS

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

Wydział Lekarski

 

Sylabus przedmiotu – część A

48SJ-CHW3

Choroby wewnętrzne 3/8

ECTS: 3.00

 

CYKL:  2024Z

 

 

TREŚCI MERYTORYCZNE

 

WYKŁAD

Wykłady: Zespół nerczycowy. Pierwotne kłębuszkowe choroby nerek.  Nadciśnienie wtórne: miąższowo – nerkowe i naczyniowo – nerkowe.

 

SEMINARIUM

Przewlekła choroba nerek– część pierwsza (definicja, etiologia, patogeneza, metody rozpoznawania i monitorowania). Przewlekła choroba nerek – część druga (powikłania narządowe, postępowanie).

 

ĆWICZENIA

Pacjent z przewlekłym kłębuszkowym zapaleniem nerek. Pacjent z zespołem nerczycowym i białkomoczem subnerczycowym. Pacjent z krwinkomoczem i krwiomoczem. Demonstracja biopsji nerki. Przewlekła choroba nerek– część pierwsza (definicja, etiologia, patogeneza, metody rozpoznawania i monitorowania). Przewlekła choroba nerek – część druga (powikłania narządowe, postępowanie).

 

 

CEL KSZTAŁCENIA

Etiologia, patofizjologia, epidemiologia, rozpoznawanie i leczenie chorób nerek (zespół nerczycowy, PChN, ostre uszkodzenie nerek, pierwotne i wtórne kłębuszkowe choroby nerek)

 

OPIS EFEKTÓW UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OPISU CHARAKTERYSTYK DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI W ODNIESIENIU DO DYSCYPLIN NAUKOWYCH I EFEKTÓW KIERUNKOWYCH

 

Symbole efektów dyscyplinowych:

M/NM+++

Symbole efektów kierunkowych:

K.2.+, K.4.+, E.U1.+, E.U30.+, M/NM_E.W1.++, M/NM_E.W40.+, E.U24.+, E.U14.+, E.U32.+, E.U7.+, K.5.+, E.U3.+, E.U13.+, E.U28.+, K.3.+, K.1.+, M/NM_E.W41.+, M/NM_E.W7.+, E.U16.+, E.U29.+

 

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Wiedza:

W1 –  Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

W2 –  Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: w szczególności: chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,

W3 –  Student zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

W4 –  Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej;

W5 –  Student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;

Umiejętności:

U1 –  Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

U2 –  Student potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

U3 –  Student potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta;

U4 –  Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia;

U5 –  Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

U6 –  Student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy;

U7 –  Student potrafi pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej;

U8 –  Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

U9 –  Student potrafi asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki;

U10 –  Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

U11 –  Student potrafi planować konsultacje specjalistyczne;

Kompetencje społeczne:

K1 –  Student jest gotów nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

K2 –  Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta;

K3 –  Student jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

K4 –  Student jest gotów do podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;

K5 –  Student jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

 

FORMY I METODY DYDAKTYCZNE:

Wykład(W1;W4;W5;K5;):Prezentacja multimedialna

Seminarium(W1;W4;W5;U6;K5;):Szczegółowe zagadnienia z zakresu nefrologii

Ćwiczenia(W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;K1;K2;K3;K4;K5;):Ćwiczenia kliniczne z zakresu nefrologii przy łóżku chorego

 

FORMA I WARUNKI WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ćwiczenia: Kolokwium pisemne - Test z zakresu wiedzy z nefrologii (W1;W2;W3;W4;W5;U1;U2;U3;U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;K1;K2;K3;K4;K5;);

Wykład: Udział w dyskusji - zaliczenie wykładów na podstawie obecności i udziału w dyskusji (W2;W3;W4;K5;);

Seminarium: Ocena pracy i wspólpracy w grupie - Ocena na podstawie  obecności na wykładach   i  udziału w dyskusji  (W2;W3;W4;U6;K5;);

 

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Szczeklik A (Red.), Choroby wewnętrzne, Wyd. Medycyna Praktyczna,, R. 2019

2. Siegenthaler W, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, Wyd. Medipage, R. 2009

3. Dacre J, Kopelman P, Badanie kliniczne, Wyd. PZWL, R. 2004

4. Doboszyńska A (Red.), Objawy chorób wewnętrznych, Wyd. PZWL, R. 2012

5. Piotr Zaborowski, Beata Moczulska,  Monika Kubiak,  Krzysztof Tytman,  Leszek Gromadziński,  Beata J, Podstawy badania klinicznego"pod redakcją P. Zaborowskiego, Wyd. Medi Page , R. 2016

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. red. G. Herold, Choroby wewnętrzne, Wyd. PZWL, R. 2008

2. J. Taton, A. S. Czech , Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. PZWL, R. 2005

3. F. J. Kokot, Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wyd. PZWL, R. 2007

4. M. S. Hebanowski, J.E. Kliszcz, B. U. Trzeciak , Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem, Wyd. PZWL, R. 2005

 

 

Akty prawne określające efekty uczenia się:

672/2020

Dyscypliny: nauki medyczne

Status przedmiotu: Obligatoryjny

Grupa przedmiotów:B - przedmioty kierunkowe

Kod: ISCED 0912

Kierunek studiów: Kierunek lekarski

Zakres kształcenia:

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Poziom studiów: Jednolite magisterskie

Rok/semestr: 4/7

 

 

Rodzaj zajęć: Wykład, Seminarium, Ćwiczenia

Liczba godzin w semestrze: Wykład: 4.00, Seminarium: 3.00, Ćwiczenia: 25.00

Język wykładowy:polski

Przedmioty wprowadzające: anatomia, fizjologia, histologia, patofizjologia

Wymagania wstępne:znajomość anatomii, histologii, fizjologii i patofizjologii człowieka, wiedza z zakresu chorób wewnętrznych sem V i VI

 

Nazwa jednostki org. realizującej przedmiot: Katedra Chorób Wewnętrznych, Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych

Osoba odpowiedzialna za realizację

przedmiotu: prof. dr hab. n. med. Tomasz Stompór, dr hab. n. med. Leszek Gromadziński, prof. UWM

e-mail: leszek.gromadzinski@uwm.edu.pl, tomasz.stompor@uwm.edu.pl

 

Uwagi dodatkowe: -

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS – część B

48SJ-CHW3

ECTS: 3.00

CYKL:  2024Z

Choroby wewnętrzne 3/8

 

 

Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w: Wykład

4.0 h

- udział w: Seminarium

3.0 h

- udział w: Ćwiczenia

25.0 h

- konsultacje

2.0 h

OGÓŁEM: 34.0 h

 

 

2. Samodzielna praca studenta:

przygotowanie się do zajęć

41.00 h

 

 

OGÓŁEM:  41.0 h

godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta     OGÓŁEM:  75.0 h

 

 

 

1 punkt ECTS = 25-30 h pracy przeciętnego studenta,

liczba punktów ECTS= 75.0 h : 25.0 h/ECTS = 3.00  ECTS

Średnio: 3.0 ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela  akademickiego

1.36 punktów ECTS

- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta

1.64 punktów ECTS