SYLABUS
48SJ-CHW4 ECTS: 3 CYKL: 2024L
TREŚCI MERYTORYCZNE ĆWICZENIA:
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Wydział Lekarski
Sylabus przedmiotu - część A
CHOROBY WEWNĘTRZNE 4/8
INTERNAL MEDICINE 4/8
Seminaria: 1. Ostre uszkodzenie nerek (a. definicja ostrego uszkodzenia nerek (AKI – acute kidney injury); b. patomechanizm AKI w mechanizmie przednerkowym, „nerkowym” i pozanerkowym, c. objawy kliniczne AKI , d. AKI jako element uszkodzenia wielonarządowego, e. rokowanie w AKI, f. leczenie zachowawcze g. leczenie zabiegowe: wskazania i techniki). 2. Wtórne kłębuszkowe choroby nerek: amyloidoza, nefropatia szpiczakowa, nefropatia toczniowa, immunologiczne zapalenia małych naczyń. 3. Autosomalnie dominująca wielotorbielowatość nerek (a. genetyka ADPKD, b. patofizjologia tworzenia torbieli nerkowych, c. objawy nerkowe i pozanerkowe ADPKD, d. współczesne zasady leczenia ADPKD, e. perspektywy terapeutyczne w ADPKD, f. inne genetycznie uwarunkowane choroby nerek) Ćwiczenia: 1.Pacjent z nadciśnieniem tętniczym powikłanym i opornym na farmakoterapię. Diagnostyka zmian narządowych w nadciśnieniu tętniczym. 2.
Nefropatie cewkowo – śródmiąższowe. Jatrogenne choroby nerek (a. podział cewkowo – śródmiąższowych chorób nerek, b. „endogenne” substancje neurotoksyczne, c. egzogenne substancje neurotoksyczne, d. polekowe uszkodz. nerek: nefropatia analgetyczna, uszkodzenie nerek po chemioterapii i inne)
WYKŁADY:
Zakażenia dróg moczowych. Nerki i ciąża Przewlekła choroba nerek Kamica nerkowa. Torbiele nerek. Nowotwory
CEL KSZTAŁCENIA:
Umiejętność rozpoznawania objawów w chorobach wewnętrznych, umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, umiejętność badania fizykalnego, umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej; znajomość patofizjologicznych podstaw objawów chorobowych, interpretacja badań dodatkowych (laboratoryjnych, obrazowych, EKG).
OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO OBSZAROWYCH I KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Symbole ef. obszarowych:
Symbole ef. kierunkowych: E.U1.+, E.U13.+, E.U14.+, E.U3.+, E.U7.+, E.W1.+, E.W38.+,
E.W7.+, K.1.+, K.2.+, K.3.+, K.4.+,
EFEKTY KSZTAŁCENIA/UCZENIA SIĘ:
Wiedza
W1 - Student zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
W2 - Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: w szczególności chorób nerek i dróg moczowych W3 - Student zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
Umiejętności
U1 - Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym.
U2 - Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego. U3 - Student ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta.
U4 - Student ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta. U5 - Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia.
Kompetencje społeczne
K1 - Student potrafi nawiązać i utrzymać głęboki, pełen szacunku kontakt z chorym K2 - Student kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu
K3 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K4 - Student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
LITERATURA PODSTAWOWA
1) Szczeklik A, Choroby wewnętrzne, wyd. Medycyna Praktyczna, 2019 ; 2) Siegenthaler W, Rozpoznanie różnicowe w medycynie wewnętrznej, wyd. Medipage, 2009 ; 3) Dacre J, Kopelman P, Badanie kliniczne, wyd. wyd. PZWL, 2004 ; 4) Doboszyńska A (Red.), Objawy chorób wewnętrznych, wyd. wyd. PZWL, 2013 ; 5) Zaborowski P.(Red.), Podstawy badania klinicznego, wyd. Medipage, 2016
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1) Herold G (Red.), , Choroby wewnętrzne, wyd. wyd. PZWL, 2008 ; 2) Moczulski D (Red.), Wielka Interna - Diabetologia, wyd. Medical Tribune, 2010 ; 3) Syrenicz A (Red), Endokrynologia w codziennej praktyce lekarskiej, wyd. Wyd. Pom.Uniw. Med. w Szczecinie; , 2009
Szczegółowy opis przyznanej punktacji ECTS - część B
48SJ-CHW4 ECTS: 3 CYKL: 2024L
CHOROBY WEWNĘTRZNE 4/8
INTERNAL MEDICINE 4/8
Na przyznaną liczbę punktów ECTS składają się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
-
udział w: ćwiczenia 25 godz.
- udział w: seminarium 3 godz.
-
udział w: wykład 6 godz.
- konsultacje 2 godz.
36 godz.
- Samodzielna praca studenta:
-
czytanie podręczników i notatek 39 godz.
39 godz.
1 punkt ECTS = 25-30 godz. pracy przeciętnego studenta, liczba punktów ECTS = 75 h : 25 h/ECTS = 3,00 ECTS średnio: 3 ECTS
- w tym liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 1,44 punktów
ECTS,
- w tym liczba punktów ECTS za godziny realizowane w formie samodzielnej pracy studenta: 1,56 punktów ECTS,