TEMATYKA ZAJĘĆ

PROPEDEUTYKA PEDIATRII

Semestr zimowy 2018/2019

III Rok

 

Wykład – 15 godzin

  1. Wprowadzenie do pediatrii, zagadnienia ogólne na temat opieki nad dzieckiem, problemy etyczne w medycynie wieku rozwojowego, standardy postępowania w nowoczesnej pediatrii [1 godz.].
  2. Fizjologia okresu dojrzewania oraz problemy zdrowotne związane z pokwitaniem [1 godz.].
  3. Zespół dziecka krzywdzonego (Child abuse).  Alkoholowy zespół płodowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS). Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych: Autyzm dziecięcy i zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zespoły hiperkinetyczne (ADHD) [2 godz.].
  4. Wybrane schorzenia metaboliczne wieku dziecięcego (wrodzone błędy metaboliczne), badania przesiewowe chorób metabolicznych (skrining noworodkowy) [1 godz.]
  5. Podstawy żywienia dzieci zdrowych, karmienie naturalne i sztuczne [2 godz.].
  6. Niedożywienie, otyłość, zaburzenia odżywiania (Eating disorders): anorexia nervosa, bulimia nervosa [2 godz.].
  7. Podstawy immunoprofilaktyki. Program obowiązkowych szczepień ochronnych (PSO)
    i szczepienia dzieci z grup ryzyka. Niepożądane odczyny poszczepienne [2 godz.].
  8. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii; zasady badania fizykalnego [1 godz.].
  9. Symptomatologia pediatryczna. Semiotyka ogólna w pediatrii i znaczenie wybranych objawów chorobowych u dzieci [2 godz.].
  10. Metabolizm i znaczenie kliniczne witaminy D oraz wybrane zaburzenia gospodarki wapniowo – fosforanowej u dzieci (krzywica niedoborowa, diagnostyka osteoporozy wieku rozwojowego [1 godz.].

 

Seminarium – 10 godzin

  1. Rozwój psychomotoryczny, kamienie milowe, sygnały alarmowe (red flags) wskazujące na opóźnienie rozwoju psychoruchowego. Rozwój dziecka do 3 roku życia [2 godz.].
  2. Zasady żywienia dzieci zdrowych – aktualne wytyczne [2 godz.].
  3. Ocena rozwoju fizycznego. Zaburzenia rozwoju fizycznego. Zaburzenia odżywiania [2 godz.].
  4. Gorączka u dzieci. Patogeneza, diagnostyka i postępowanie [1 godz.].
  5. Odwodnienie. Terapia płynowa [1 godz.].
  6. Szczepienia [2 godz.].

 

Ćwiczenia – 20 godzin

UWAGA!!!

Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy na stronie internetowej Katedry Pediatrii Klinicznej (zakładka Kierunek lekarski → III rok → harmonogram).

Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.

Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych
w danym dniu.

Ćwiczenia odbywają się na Oddziałach Szpitalnych Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego lub w Centrum Symulacji Medycznej.

 

Prowadzący ćwiczenia:

Lek. med. Beata Jaroszewska – Świątek – Oddział Kliniczny Patologii i Wad Wrodzonych Noworodków i Niemowląt.

Lek. med. Aleksandra Melnyk – Oddział Neurologiczny dla Dzieci.

Lek. med. Natalia Galińska – Liss – Szpitalny Oddział Ratunkowy.

Lek. med. Aleksandra Kulikowska, Lek. med. Tomasz Brzeski

Lek. med. Aneta Szalacha – Szczur – Oddział Pediatryczny IV wielospecjalistyczny.

Lek. med. Karolina Rychcik – Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia – Oddział Pediatryczny II z Pododdziałem Nefrologii i Kardiologii Dziecięcej.

Lek. med. Marta Ruskań – Bakun – Oddział Pediatryczny V chorób zakaźnych.

 

TEMAT 1:Badanie podmiotowe: wywiad pediatryczny. Ocena wstępna pacjenta. Metody oceny rozwoju fizycznego

  1. Zasady zbierania wywiadu lekarskiego w pediatrii:
    • schemat wywiadu lekarskiego
    • najczęstsze problemy w praktyce pediatrycznej – najważniejsze pytania podczas wywiadu pediatrycznego (bóle brzucha, gorączka, kaszel, bóle głowy, wymioty, brak przyrostu/ ubytek masy ciała).

2. Ocena wstępna pacjenta –  „ABCDE”, Glasgow Coma Scale, AVPU

3. Metody oceny rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe)

Udział w obchodzie lekarskim.

Zbieranie wywiadu z rodzicami/ opiekunami dzieci przebywających w oddziale szpitala.

 

TEMAT 2: Rozwój psychomotoryczny dziecka do 3 roku życia. 

  1. Definicja rozwoju.
  2. Omówienie rozwoju w podziale na strefy.
  3. Ocena noworodka w aspekcie dojrzałości nerwowo – mięśniowej.
  4. Odruchy noworodkowe.
  5. Ocena napięcia mięśniowego u niemowląt.
  6. Rozwój czynności psychomotorycznych w poszczególnych miesiącach pierwszego roku życia.
  7. Pojęcie rozwojowych kamieni milowych w pierwszym roku życia.
  8. Rozwój mowy, kontaktów społecznych, motoryki dużej i małej.
  9. Określenie opóźnienia rozwoju psychoruchowego w pierwszym roku życia.
  10. Rozwój dziecka w okresie 1 – 3 i okresu przedszkolnego.
  11. Omówienie oceny skali rozwoju dziecka Denver – DDST II.

 

TEMAT 3: Badania przedmiotowe dziecka młodszego i starszego. Zajęcia z wykorzystaniem fantomów wysokiej wierności – Centrum Symulacji Medycznej.

  1. Ocena rozwoju i badanie fizykalne dziecka młodszego.
    • schemat badania pediatrycznego – oglądanie, badanie dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie,
    • odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka młodszego,
    • zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka małego: stan ogólny, skóra, mięśnie, stawy, węzły chłonne, głowa, szyja, układ krążenia, układ oddechowy, jama  brzuszna,  narządy moczopłciowe.

2. Ocen rozwoju i badanie fizykalne dziecka starszego.

    • schemat badania pediatrycznego – oglądanie, badanie dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie,
    • odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka starszego,
    • zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka starszego: stan ogólny, skóra, mięśnie, stawy, węzły chłonne, głowa, szyja, układ krążenia, układ oddechowy, jama  brzuszna,  narządy moczopłciowe.

Badanie przedmiotowe z zastosowaniem  symulatorów wysokiej wierności.

 

TEMAT 4: Rodzaje bólu brzucha u dzieci - ból ostry, bóle przewlekłe. Najczęstsze przyczyny bólów brzucha w zależności od wieku. Wymioty u dzieci. Przyczyny w zależności od wieku. Historia choroby.

  1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe wybranych pacjentów.
  2. Zasady pisania historii choroby.

Udział w obchodzie lekarskim.                                                         

 

TEMAT 5:Biegunka u dzieci. Definicja, podział (czas, etiologia oraz patofizjologia). Zasady postępowania. Doskonalenie badania przedmiotowego noworodka i niemowlęcia. Doskonalenie badania przedmiotowego  dziecka starszego – Centrum Symulacji Medycznej.

Badanie przedmiotowe z wykorzystaniem symulatorów  wysokiej wierności. Scenariusze sytuacji klinicznych obejmujące zakres fizjologii oraz najczęstszej patologii wieku rozwojowego. Doskonalenie zdobytych umiejętności.

Do pobrania