TEMATYKA ZAJĘĆ
PROPEDEUTYKA PEDIATRII
Semestr zimowy 2018/2019
III Rok
Wykład – 15 godzin
- Wprowadzenie do pediatrii, zagadnienia ogólne na temat opieki nad dzieckiem, problemy etyczne w medycynie wieku rozwojowego, standardy postępowania w nowoczesnej pediatrii [1 godz.].
- Fizjologia okresu dojrzewania oraz problemy zdrowotne związane z pokwitaniem [1 godz.].
- Zespół dziecka krzywdzonego (Child abuse). Alkoholowy zespół płodowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS). Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych: Autyzm dziecięcy i zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zespoły hiperkinetyczne (ADHD) [2 godz.].
- Wybrane schorzenia metaboliczne wieku dziecięcego (wrodzone błędy metaboliczne), badania przesiewowe chorób metabolicznych (skrining noworodkowy) [1 godz.]
- Podstawy żywienia dzieci zdrowych, karmienie naturalne i sztuczne [2 godz.].
- Niedożywienie, otyłość, zaburzenia odżywiania (Eating disorders): anorexia nervosa, bulimia nervosa [2 godz.].
- Podstawy immunoprofilaktyki. Program obowiązkowych szczepień ochronnych (PSO)
i szczepienia dzieci z grup ryzyka. Niepożądane odczyny poszczepienne [2 godz.]. - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii; zasady badania fizykalnego [1 godz.].
- Symptomatologia pediatryczna. Semiotyka ogólna w pediatrii i znaczenie wybranych objawów chorobowych u dzieci [2 godz.].
- Metabolizm i znaczenie kliniczne witaminy D oraz wybrane zaburzenia gospodarki wapniowo – fosforanowej u dzieci (krzywica niedoborowa, diagnostyka osteoporozy wieku rozwojowego [1 godz.].
Seminarium – 10 godzin
- Rozwój psychomotoryczny, kamienie milowe, sygnały alarmowe (red flags) wskazujące na opóźnienie rozwoju psychoruchowego. Rozwój dziecka do 3 roku życia [2 godz.].
- Zasady żywienia dzieci zdrowych – aktualne wytyczne [2 godz.].
- Ocena rozwoju fizycznego. Zaburzenia rozwoju fizycznego. Zaburzenia odżywiania [2 godz.].
- Gorączka u dzieci. Patogeneza, diagnostyka i postępowanie [1 godz.].
- Odwodnienie. Terapia płynowa [1 godz.].
- Szczepienia [2 godz.].
Ćwiczenia – 20 godzin
UWAGA!!!
Kolejność ćwiczeń w poszczególnych blokach tematycznych jest zmienna proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy na stronie internetowej Katedry Pediatrii Klinicznej (zakładka Kierunek lekarski → III rok → harmonogram).
Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.
Ćwiczenia poprzedza pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu tematów omawianych
w danym dniu.
Ćwiczenia odbywają się na Oddziałach Szpitalnych Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego lub w Centrum Symulacji Medycznej.
Prowadzący ćwiczenia:
Lek. med. Beata Jaroszewska – Świątek – Oddział Kliniczny Patologii i Wad Wrodzonych Noworodków i Niemowląt.
Lek. med. Aleksandra Melnyk – Oddział Neurologiczny dla Dzieci.
Lek. med. Natalia Galińska – Liss – Szpitalny Oddział Ratunkowy.
Lek. med. Aleksandra Kulikowska, Lek. med. Tomasz Brzeski
Lek. med. Aneta Szalacha – Szczur – Oddział Pediatryczny IV wielospecjalistyczny.
Lek. med. Karolina Rychcik – Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia – Oddział Pediatryczny II z Pododdziałem Nefrologii i Kardiologii Dziecięcej.
Lek. med. Marta Ruskań – Bakun – Oddział Pediatryczny V chorób zakaźnych.
TEMAT 1:Badanie podmiotowe: wywiad pediatryczny. Ocena wstępna pacjenta. Metody oceny rozwoju fizycznego
- Zasady zbierania wywiadu lekarskiego w pediatrii:
- schemat wywiadu lekarskiego
- najczęstsze problemy w praktyce pediatrycznej – najważniejsze pytania podczas wywiadu pediatrycznego (bóle brzucha, gorączka, kaszel, bóle głowy, wymioty, brak przyrostu/ ubytek masy ciała).
2. Ocena wstępna pacjenta – „ABCDE”, Glasgow Coma Scale, AVPU
3. Metody oceny rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe)
Udział w obchodzie lekarskim.
Zbieranie wywiadu z rodzicami/ opiekunami dzieci przebywających w oddziale szpitala.
TEMAT 2: Rozwój psychomotoryczny dziecka do 3 roku życia.
- Definicja rozwoju.
- Omówienie rozwoju w podziale na strefy.
- Ocena noworodka w aspekcie dojrzałości nerwowo – mięśniowej.
- Odruchy noworodkowe.
- Ocena napięcia mięśniowego u niemowląt.
- Rozwój czynności psychomotorycznych w poszczególnych miesiącach pierwszego roku życia.
- Pojęcie rozwojowych kamieni milowych w pierwszym roku życia.
- Rozwój mowy, kontaktów społecznych, motoryki dużej i małej.
- Określenie opóźnienia rozwoju psychoruchowego w pierwszym roku życia.
- Rozwój dziecka w okresie 1 – 3 i okresu przedszkolnego.
- Omówienie oceny skali rozwoju dziecka Denver – DDST II.
TEMAT 3: Badania przedmiotowe dziecka młodszego i starszego. Zajęcia z wykorzystaniem fantomów wysokiej wierności – Centrum Symulacji Medycznej.
- Ocena rozwoju i badanie fizykalne dziecka młodszego.
- schemat badania pediatrycznego – oglądanie, badanie dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie,
- odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka młodszego,
- zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka małego: stan ogólny, skóra, mięśnie, stawy, węzły chłonne, głowa, szyja, układ krążenia, układ oddechowy, jama brzuszna, narządy moczopłciowe.
2. Ocen rozwoju i badanie fizykalne dziecka starszego.
- schemat badania pediatrycznego – oglądanie, badanie dotykiem, opukiwanie, osłuchiwanie,
- odrębności w badaniu fizykalnym u dziecka starszego,
- zasady badania poszczególnych części ciała i narządów u dziecka starszego: stan ogólny, skóra, mięśnie, stawy, węzły chłonne, głowa, szyja, układ krążenia, układ oddechowy, jama brzuszna, narządy moczopłciowe.
Badanie przedmiotowe z zastosowaniem symulatorów wysokiej wierności.
TEMAT 4: Rodzaje bólu brzucha u dzieci - ból ostry, bóle przewlekłe. Najczęstsze przyczyny bólów brzucha w zależności od wieku. Wymioty u dzieci. Przyczyny w zależności od wieku. Historia choroby.
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe wybranych pacjentów.
- Zasady pisania historii choroby.
Udział w obchodzie lekarskim.
TEMAT 5:Biegunka u dzieci. Definicja, podział (czas, etiologia oraz patofizjologia). Zasady postępowania. Doskonalenie badania przedmiotowego noworodka i niemowlęcia. Doskonalenie badania przedmiotowego dziecka starszego – Centrum Symulacji Medycznej.
Badanie przedmiotowe z wykorzystaniem symulatorów wysokiej wierności. Scenariusze sytuacji klinicznych obejmujące zakres fizjologii oraz najczęstszej patologii wieku rozwojowego. Doskonalenie zdobytych umiejętności.