Tematyka zajęć
PEDIATRIA
Semestr zimowy 2019/2020
VI Rok
[KARDIOLOGIA/ GASTROLOGIA/ PULMONOLOGIA/ CHOROBY ZAKAŹNE/ NEONATOLOGIA/ NEUROLOGIA/ REUMATOLOGIA/ ALERGOLOGIA]
Warunkiem rozpoczęcia zajęć praktycznych z pediatrii jest znajomość dotychczas omawianych problemów. Ze względu na duży zakres materiału zachęcamy do wcześniejszego rozpoczęcia opracowania tematów.
UWAGA! Kolejność tematów w poszczególnych tygodniach może ulec zmianie, proszę sprawdzić szczegółowy rozkład zajęć danej grupy.
Druga część zajęć rozpoczyna się pisemnym sprawdzianem wiadomości z zakresu tematów zrealizowanych z przedmiotu Pediatria w poprzednich latach.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE ODBYWAJĄ SIĘ NA ODDZIAŁACH SZPITALNYCH WOJEWÓDZKIEGO SPECJALISTYCZNEGO SZPITALA DZIECIĘCEGO W OLSZTYNIE LUB W CENTRUM SYMULACJI MEDYCZNEJ.
Ćwiczenia praktyczne 4h | Zajęcia praktyczne w grupach pięcioosobowych odbywają się na oddziałach WSSD lub w Centrum Symulacji Medycznej zgodnie z harmonogramem. Pod nadzorem asystenta student bierze udział w zebraniu wywiadu, badaniu fizykalnym, przeprowadza diagnostykę różnicową, interpretuje wyniki badań laboratoryjnych i obrazowych, planuje konsultacje, leczenie i dalszą opiekę u pacjentów z oddziału lub poradni, bierze udział w obchodzie i omówieniuwybranych przypadków. |
Ćwiczenia w formie seminarium 2h | Decyzje przy łożu chorego. Zajęcia w grupach 10 osobowych odbywają się w sali seminaryjnej WSSD. Zajęcia wymagają przygotowania w zakresie zaplanowanych każdego dnia tematów. Wiedza studentów będzie weryfikowana każdego dnia 5 pytań testowych lub 5 pytań otwartych z tematyki obowiązującej w danym i zakresu pediatrii rok III-V). |
I. GASTROLOGIA. Stany nagłe w gastrologii. Wybrane przypadki
Przed ćwiczeniami student powinien znać: anatomię i fizjologię przewodu pokarmowego, wątroby, trzustki, przemiany bilirubiny, dotychczas omawiane tematy z zakresu gastrologii i żywienia.
Temat 1: Nieswoiste zapalenia jelit u dzieci.
Wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego-Crohna, nieokreślone zapalenie jelit. Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne, endoskopowe i obrazowe, leczenie farmakologiczne, leczenie biologiczne, leczenie żywieniowe, powikłania. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 2: Oparzenie chemiczne przełyku. Ciała obce w przewodzie pokarmowym. Krwawienie z dolnego odcinka przewodu pokarmowego: NZJ, polipy młodzieńcze, uchyłek Meckela. Krwawienie z żylaków przełyku.
Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne, endoskopowe i obrazowe, leczenie farmakologiczne, leczenie żywieniowe, powikłania. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 3: Choroby trzustki u dzieci. Mukowiscydoza. Biegunki wrodzone.
Patogeneza, diagnostyka, leczenie.
Temat 4: Zespół krótkiego jelita. Żywienie enteralne i parenteralne – wskazania.
Przezskórna endoskopowa gastrostomia (PEG) – wskazania, przeciwskazania. Preparaty do żywienia enteralnego. Diety specjalne u dzieci. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 5: Wymioty u dzieci.
Diagnostyka różnicowa. Omówienie na podstawie przypadków.
II. PULMONOLIGIA. Stany nagłe w pulmonologii. Wybrane schorzenia.
Przed ćwiczeniami student powinien znać: anatomię i fizjologię układu oddechowego, dotychczas omawiane tematy z zakresu pulmonologii, przyczyny gorączki u dzieci, tory gorączki, charakterystykę leków p-gorączkowych, przyczyny i rodzaje odwodnienia u dzieci, zasady leczenia ostrej biegunki wirusowej, charakterystykę doustnych płynów nawadniających.
Temat 1: Astma oskrzelowa, zapalenie oskrzelików, zapalenie krtani.
Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne i obrazowe, leczenie. Omówienie wybranych przypadków.
III. CHOROBY ZAKAŹNE. Stany nagłe. Wybrane schorzenia
Przed ćwiczeniami student powinien znać 1/czynniki etiologiczne schorzeń infekcyjnych (wirusowych i bateryjnych) u dzieci, drogi zakażenia, okres wylęgania, objawy, diagnostykę leczenie i zapobieganie, 2/ leki stosowane w terapii schorzeń infekcyjnych: antybiotyki, leki p-wirusowe, 3/ szczepienia: rodzaje szczepionek, aktualny kalendarz szczepień, przeciwskazania do szczepień, niepożądane odczyny po szczepieniu.
Temat 1: Posocznica u dzieci. Inwazyjna choroba pneumokokowa. Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych.
Czynniki etiologiczne 1/ bakteryjne Neisseria meningitidis, Streptococcus pneumoniae, Haemophilus influenzae, Escherichia coli, paciorkowce grupy B, Staphylococcus aureus, Mycobacterium tuberculosis, Listeria monocytogene, 2/ wirusowe. Drogi zakażenia, obraz kliniczny, odrębności u dzieci, diagnostyka różnicowa, leczenie, powikłania, zapobieganie. Omówienie wybranych przypadków.
Noworodek matki z chorobąinfekcyjną lub pasożytniczą.
Postępowanie w przypadku zakażenia matki ospą, toksoplazmą,wywiad, badanie fizykalne, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań, leczenie, rokowanie. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 2: Szczepienia w szczególnych sytuacjach klinicznych. Aktualny kalendarz szczepień.
Szczepienia dzieci z wrodzonymi i nabytymi niedoborami immunologicznymi, ze schorzeniami przewlekłymi. Stany nagłe: kwalifikacja do szczepienia p-tężcowego i p-wściekliźnie. Postępowanie w przypadku braku zgody rodziców na szczepienie. Omówienie na podstawie przypadków.
Temat 3: Aktualny kalendarz szczepień.
IV. ONKOLOGIA. Stany nagłe w onkologii. Wybrane schorzenia
UWAGA: w każdym bloku zajęć jedno spotkanie będzie realizowane w Centrum Symulacji Medycznej.
Temat: diagnostyka schorzeń onkologicznych. Punkcja lędźwiowa. Biopsja szpiku. Interpretacja wyników badań.
Przed ćwiczeniami student powinien znać: fizjologię układu krwiotwórczego, budowę i funkcję narządów limfatycznych, główne komponenty odpowiedzi immunologicznej (humoralna, komórkowa), charakterystykę przeciwciał, dotychczas omawiane tematy z zakresu hematologii i onkologii.
Temat 1: Symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.
Badanie przedmiotowe i podmiotowe w onkologii i hematologii dziecięcej. Epidemiologia nowotworów dziecięcych. Genetyczne podstawy onkogenezy. Prezentacja pacjentów.
Temat 2: Guzy lite wieku dziecięcego.
Neuroblastoma, guz Wilmsa, guzy kości (osteosarcoma, guz Ewinga), guzy tkanek miękkich, guzy wątroby, guzy germinalne, histiocytoza z komórek Langerhansa, guzy OUN. Naczyniaki i wrodzone malformacje naczyniowe wieku dziecięcego. Zasady diagnostyki w chorobach nowotworowych wieku dziecięcego. Strategia leczenia skojarzonego nowotworów. Przedstawienie pacjentów z nowotworami, analiza wyników laboratoryjnych i obrazowych. Kwalifikacja wg TNM. Propozycje postępowanie. Zakres kontroli po leczeniu.
Temat 3: Stany naglące w onkologii dziecięcej.
Wczesne powikłania leczenia przeciwnowotworowego u dzieci. Późne następstwa choroby nowotworowej, jej leczenia, transplantacji komórek krwiotwórczych. Opieka ambulatoryjna nad dzieckiem w trakcie leczenia przeciwnowotworowego. Monitorowanie późnych powikłań choroby nowotworowej i niepożądanych skutków leczenia. Prezentacja pacjentów.
Temat 4: Zespoły zaburzeń odporności u dzieci.
Symptomatologia zespołów zaburzeń odporności. Wrodzone zespoły zaburzeń odporności u dzieci : niedobór podklas IgG, izolowany niedobór IgA, pospolity zmienny niedobór odporności (CVID), ciężkie złożone y odporności (SCID),agammaglobulinemia sprzężona z chromosomem X, zespół Wiskott-Aldrich, zespół ataksja -teleangiektazja, zespół hiper-IgM, zespół hiper-IgE , zespoły odporności związane z limfocytami T, wrodzone neutropenie, przewlekła choroba ziarniniakowa. Nabyte zespoły zaburzeń odporności u dzieci. Diagnostyka, postępowanie terapeutyczne, programy lekowe w ciężkich zespołach zburzeń odporności u dzieci i młodzieży. Prezentacja pacjentów.
V. REUMATOLOGIA. Wybrane schorzenia
Przed ćwiczeniami student powinien znać: anatomię i fizjologię narządu ruchu, główne komponenty odpowiedzi immunologicznej (humoralna, komórkowa), charakterystykę przeciwciał, główny układ zgodności tkankowej, mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej, cytokiny, zjawiska autoimmunizacyjne.
Temat 1: Diagnostyka chorób reumatologicznych u dzieci.
Odrębności przebiegu chorób układowych u dzieci. Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne i obrazowe, leczenie. Nadzór i opieka ambulatoryjna. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 2: Diagnostyka różnicowa zapalenia stawów u dzieci.
Reaktywne zapalenie stawów i gorączki reumatyczne. Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów. Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne i obrazowe, leczenie. Nadzór po leczeniu. Omówieniewybranych przypadków.
VI. NEUROLOGIA. Stany nagłe w neurologii. Wybrane schorzenia
Przed ćwiczeniami student powinien znać: anatomię i fizjologię układu nerwowego, charakterystykę rozwój fizycznego, motorycznego i psychicznego dziecka w poszczególnych okresach, ocenę rozwój psychoruchowego dziecka, podstawy badania neurologicznego i wybranych odruchów, rolę czynników genetycznych w etiopatogenezie schorzeń.
Temat 1: Badanie neurologiczne dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce. Bóle głowy u dzieci.
Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne i obrazowe, leczenie. Omówienie wybranych przypadków.
Temat 2: Padaczka. Nie padaczkowe zaburzenia napadowe. Drgawki gorączkowe. Wybrane choroby degeneracyjne OUN u dzieci.
Obraz kliniczny, diagnostyka różnicowa, badania laboratoryjne i obrazowe, leczenie. Zakres kontroli po leczeniu.
VII. NEONATOLOGIA. Stany nagłe w neonatologii. Wybrane schorzenia.
UWAGA: w każdym bloku zajęć jedno spotkanie będzie realizowane w Centrum Symulacji Medycznej.
Temat: Resuscytacja noworodka.
Temat 1: Wcześniactwo i jego powikłania.
Niedotlenienie okołoporodowe, dysplazja oskrzelowo-płucna (BPD), retinopatia wcześniaków (ROP), martwicze zapalenie jelit NEC. Ciężkie wady wrodzone mające wpływ na stan noworodka.
Temat 2: Infekcje wrodzone. Infekcje wczesne i późne noworodków (GBS).
Infekcje matczyno-płodowe, TORCH.
Temat 3: Wybrane stany nagłe w neonatologii.
Zaburzenia neurologiczne w okresie noworodkowym, krwawienia, powikłania krwawień, encefalopatia niedotlenieniowo – niedokrwienna. Drgawki noworodkowe. Choroby metaboliczne, żółtaczka patologiczna, żywienie dzieci zdrowych – aktualne wytyczne. Suplementacja Vit D, Vit K.
VIII. ALERGOLOGIA. Stany nagłe w alergologii – Centrum Symulacji Medycznej
Ćwiczenia. Prowadzący dr Ewelina Krzykwa-Smyk
Przed ćwiczeniami student powinien znać: główne komponenty odpowiedzi immunologicznej (humoralna, komórkowa), charakterystykę reakcji IgE-zależnych: patomechanizm, najważniejsze alergeny, obraz kliniczny (pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy, reakcja anafilaktyczna, wstrząs, zespół alergii jamy ustnej), leczenie, charakterystykę i farmakokinetykę leków p-histaminowych, glikokortykoidów, adrenaliny.
Temat 1.Wstrząs anafilaktyczny u dzieci. Gorączka u dzieci. Odwodnienie, terapia płynowa.
Czynniki wywołujące anafilaksję (pokarmy, leki, jady owadów), rozpoznanie, postępowanie. Dawkowanie leków u dzieci. Nadzór nad dzieckiem z alergią IgE – zależną na pokarmy. EpiPEny. Gorączka u dzieci – przyczyny, diagnostyka różnicowa, leczenie. Odwodnienie – rodzaje, przyczyny. Terapia płynowa w różnych sytuacjach klinicznych.
Obowiązujące podręczniki:
1. Pediatria. W. Kawalec, R.Grenda, M.Ziółkowska . PZWL 2013,
2. Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. A Dobrzańska, J. Ryżko, 2014.
3. Pediatria .Tom Lissauer, Will Carrol. 2019.
4. Red. Malinowski A, Pediatria, wydanie II, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013.
Piśmiennictwo uzupełniające:
- Neonatologia. J.Szczapa. PZWL 2015, wyd. 2.
- Onkologia i hematologia dziecięca tom 1/2 A. Chybicka, K. Sawicz- Birkowska, PZWL 2008.
- Od objawu do nowotworu. Red. A. Chybicka , Elsevier Urban&Partner 2013,wyd 2.
- Gastroenterologia dziecięca. Red. P. Socha, Medi Press 2016, wyd. 1.
- Szczepienia ochronne. Red.E. Bernatowaska, Warszawa 2017, wyd 2.
- Sczcepienia w Pytaniach i odpowiedziach. J. Wysocki. Help-Med. 2018
- Wywiad i badanie fizykalne w Pediatrii. A. Dobrzańska, wyd 1.