SimChallenge 2025

3 czerwca 2025 odbył się finał Zawodów Symulacyjnych SimChallenge 2025. Wydarzenie to miało miejsce w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM w Katowicach. A ile było emocji! 

UWM reprezentował 5-cio osobowy zespół interdyscyplinarny: studentka kierunku lekarskiego - Nicole Ordyczyńska oraz 4 studentów kierunku ratownictwo medyczne - Jakub Kopczyński, Stanisław Mężykowski, Jakub Rydelin, Mateusz Sosnowy. Opiekunem Zespołu był mgr Mariusz Grażewicz z Katedry Medycyny Ratunkowej UWM. Chociaż studentom nie udało się zając miejsca na podium, rywalizowanie z 15 najlepszymi zespołami z całej Polski napawa dumą :)

Studenci kierunków medycznych z całej Polski zmierzyli się z wieloma urozmaiconymi i wymagającymi scenariuszami zadań, od których zależało ludzkie życie. Jak wyglądały te zdania? Poniżej ich krótki opis:

  • „Let’s cook” – zadanie terenowe
    Pięcioosobowy zespół został wezwany na miejsce wybuchu. Miejsce zdarzenia mieści się w opuszczonym budynku warsztatu przyszpitalnego. Na pierwszy rzut oka uwagę zwraca, iż z zewnątrz stary budynek w środku jest wyposażony w dość nowoczesny sprzęt laboratoryjny. Ilość poszkodowanych jest nieznana.
    Zadanie studentów polegało na przeprowadzaniu segregacji poszkodowanych, opanowaniu krwotoków i wykonaniu innych procedur związanych z medycyną ratunkową i działaniami przedszpitalnymi.
  • „Kwiatki we włosach”
    Studenci zostali wezwani do dwóch pacjentów, bardzo zaniedbanych,  nieprzyjemnie pachnących. W rolę poszkodowanych wcielili się studenci z Koła Medycyny Ratunkowej WNMK ŚUM. Istota zadania polegała na właściwym postępowaniu w przypadku pacjentów w trudnych warunkach socjalnych.  W pomieszczeniu było duszno i unosił się nieprzyjemny zapach. Wszędzie rozrzucono brudne kartony, puszki po konserwach i inne śmieci. Pacjenci bezdomni, bardzo brudni wymagający opieki. Żaden z nich nie był agresywny.
    Autor zadania chciał zwrócić uwagę na to, że każdy pacjent niezależnie od swojej sytuacji życiowej, swojego stanu higieny wymaga profesjonalnej pomocy.
  • Zadanie SOR, dwóch pacjentów z zaburzeniami rytmu serca, którzy ze względu na wywiad i historię choroby wymagali niestandardowego postępowania w danej sytuacji. Zadanie zespołu polegało na przeprowadzeniu prawidłowego badania przedmiotowego i podmiotowego, wychwycenia istotnych szczegółów oraz wykonania adekwatnej interwencji w określonym czasie.
  • Zadanie „Bliźniak”
    W tym zadaniu zespoły musiały się zmierzyć z porodem bliźniąt,  których pierwsze urodziło się zupełnie zdrowe. Drugie dziecko, przyszło na świat później z niedrożnymi drogami oddechowymi, czego konsekwencją było zatrzymanie krążenia. Zadanie sprawdzało dokładną  znajomość algorytmu postępowania w przypadku NZK noworodka, wymagało również odpowiedniego podziału sił i środków zespołu.
  • Zadanie „Przekazywanie trudnych informacji”
    Dwóch studentów wcielało się w rolę lekarzy, którzy musieli poinformować Pana Tomasza, męża i świeżo upieczonego ojca o śmierci jego żony w trakcie porodu. Zadanie zostało opracowane przez pracowników Zakładu Antropologii Lekarskiej ŚUM, a rolę pana Tomasza odegrał mgr Marcin Drzazga.
  • Zadanie radiologiczne
    Studenci po zapoznaniu się z wywiadem i historią choroby dwóch pacjentów musieli opracować i wdrożyć najbardziej efektywną ścieżkę diagnostyki obrazowej oraz podjąć decyzję, który pacjent wymaga szybszej interwencji. Zadanie odbywało się na specjalnej stacji roboczej z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania radiologicznego.

Zwycięstwo przypadło zespołowi z Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.  Drugie miejsce zajęłą drużyna z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, a trzecie drużyna z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

 

 

   

 

Dofinansowano ze środków Ministra Nauki w ramach Programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości